• hero

han vill inte..

Min sambo o jag var ihop i 5 år innan han friade. Jag tog upp det då och då för att kolla läget o hinta lite men han gjorde klart att det var han som skulle fria och han ville fria ett år innan vi skulle gifta oss för han ville hålla på traditionerna.
    Hade ärligt talat gett upp hoppet, vi var på en romantisk långresa under hösten och läget var perfekt men ändå inget.. Sedan friade han hemma, out of the blue, SUPERromantiskt och jag blev heeelt swept off my feet. Men sedan har det tagit stopp då.. han som varit så traditionstokig tycker nu att vi kan vänta ett par år. Samtidigt vill han ha barn.. jag har inte drömt om ett bröllop med en unge att ta hand om (eftersom han knappast lär ta det ansvaret att se efter barnet den dagen) - nu låter jag kanske självisk, men det är inte så jag tänkt mig det hela i alla fall (ni har väl sett Vänner när Monica säger till Ross att Emily har planerat hela sitt liv för bröllopet och han inte har fattat hur stort det är??)
    Jag vill kunna njuta av mitt bröllop utan att behöva ta ansvar för andra.. bara den dagen..
    I alla fall, så pratade vi lite smått i somras om att, jaa, vi kanske skulle börja kika runt lite.. jag blev eld o lågor, mailade runt till en massa olika ställen man skulle kunna gifta sig på, letade lokaler etc. Han brydde sig inte.. Jag gav upp.. sedan för ett par veckor sedan började vi prata om det igen - och samma sak igen.. nu har vi pratat om det ikväll och han vill bara inte.. han säger "kanske", men han vill ha barn först.. Jag blir så besviken.. Jag vet ju vem det är som kommer få springa efter ungen (och jag är inte redo att skaffa barn just nu,har precis fått ett nytt jobb jag vill sätta mig in i) medan han har skitkul med sina kompisar..
    Sambon vill inte vara i centrum - jag gillar inte heller att vara i centrum,men just den dagen.. den enda dagen man står i centrum vill jag iaf få vara där..
    nää... visste inte ens om jag skulle publicera detta men vill se om andra har (har haft) samma situation.. hur löste ni det?
    (ni tycker säkert jag är helt knäpp i huvudet men men).. just nu så känns det som om jag kommer få radera kontot här ändå.. ingen ide att vara medlem om det aldrig kommer komma på tal..

• Svar på tråden han vill inte..
  • Flodis Hjärtat

Inte lätt tjejen,

Jag har gjort klart för min sambo att det blir inga barn förrän jag är gift. Sedan är det upp till honom!
    Men det är något jag har sagt sedan vi träffades så det är ingen nyhet.

Lycka till.

• Villemoa

Vi skulle också göra allt i "rätt" ordning; förlovning, giftemål, barn. Nu blev det förlovning, barn, giftemål vår dotter kommer vara strax över året när vi gifter oss och hon kommer vara en självklar del i det hela. Det finns så många kandidater till att ta hand om henne på festen så det blir jättebra! Sen är ju givetvis jag och hennes pappa där också

• hero

Oj vad många svar! har inte varit inne idag
    INGA problem om det blir lite OT heller.. det är väl lite det ett forum är till för oxå...
    Angående diskussionen då.. jag har full förståelse för att vissa vill ha barn och jag tror absolut inte att det skulle hindra att vi skulle ha kul. MEN när jag har drömt om bröllop så har det inte varit ett barn med i bilden.. jag vill kunna njuta en hel kväll utan att oroa mig för att ta hand om någon eller att förutsätta att någon annan ska ta hand om barnet! Jag vill kunna ha kul den kvällen eftersom jag tror att det blir ett minne för livet. Självklart blir det ett fint minne om barnet är med också, men det är inte vad jag vill..
    Min sambo vill ha barn först, han är 33 år och hans vänner börjar få barn nu..
    Ja, han är rätt oansvarig, det händer inte att han tar initiativ till t ex städning utan det är jag som tar initiativ till detta - vet att han älskar barn - min syster har ett par st som han älskar men jag tror inte han skulle ta ansvar för vårt barn på ett bröllop..

Nu är det ju inte bara det här med barn detta handlar om dock..
    Det är att han inte gillar att stå i centrum... hade en ide om hur man kan lösa det.. Det finns en kyrka som betyder mycket för mig och för min familj. Jag mailade den prästen och det är inga problem med vigsel där.. eller var inte då jag mailade.. kyrkan rymmer 80 pers.. jag sa till sambon att vi kan väl ta den kyrkan men bara bjuda närmaste familjen då.. inte bjuda alla kompisar - då säger han att det är taskigt mot dem som bjudit oss på bröllop - något jag inte förstår eftersom det ju skulle handla om oss! (han har ingen åsikt om kyrkan och tycker det är ok med den kyrkan)..
    Jag tycker att jag försöker hitta lösningar men han vill bara inte - då skulle han försöka komma på lösningar också.. får väl finna mig i att det inte blir något..

• Min andra hälft

Jag tycker inte du ska ge upp! Om det är något du verkligen vill och speciellt med honom så är det väl värt att kämpa för?

Lycka till! /kramiz

• anne på grönkulla

Det låter som att ni behöver prata ordentligt om det där - kan du förklara hur du känner dig nedslagen av att han inte ser möjligheter och kan lägga fram förslag/lösningar om vad han vill, istället för bara om vad han inte vill?

• Lillsnufflan

Min make ville inte heller gifta sig därför att han tycker det är jobbigt att stå i centrum. Han såg inte heller någon annan lösning, eftersom han samtidigt hade svårt att tänka sig något annat än ett stort traditionellt bröllop, "eftersom folk förväntar sig det".

Efter många, långa diskussioner och mycket kompromissande hittade vi i alla fall ett sätt som passade oss. Vi gifte oss med bara närmaste familjen på tingshuset och firade sedan vårt bröllop med festmiddag på tu man hand på en herrgård där vi också övernattade. Vi kom fram till att det var så vi helst ville fira vår dag, i varandras sällskap.

För att tillfredsställa omgivningens krav välsignades vi sedan i kyrkan inför släkt och vänner och hade traditionell bröllopsfest. Det funkade för oss, för min make kände att han fått fira sin dag som han ville och kände då att han "klarade av att genomlida en massa tal" för andras skull. Och i slutänden tror jag till och med att han hade det riktigt trevligt.

Försök prata med honom och få honom att berätta vad det egentligen är han tycker är jobbigt. Kan ni reda ut det är jag säker på att ni kan jobba er runt det på något sätt.

Lycka till!

• chamor
    hero skrev 2008-10-01 19:40:18 följande:
    Oj vad många svar! har inte varit inne idag INGA problem om det blir lite OT heller.. det är väl lite det ett forum är till för oxå... Angående diskussionen då.. jag har full förståelse för att vissa vill ha barn och jag tror absolut inte att det skulle hindra att vi skulle ha kul. MEN när jag har drömt om bröllop så har det inte varit ett barn med i bilden.. jag vill kunna njuta en hel kväll utan att oroa mig för att ta hand om någon eller att förutsätta att någon annan ska ta hand om barnet! Jag vill kunna ha kul den kvällen eftersom jag tror att det blir ett minne för livet. Självklart blir det ett fint minne om barnet är med också, men det är inte vad jag vill.. Min sambo vill ha barn först, han är 33 år och hans vänner börjar få barn nu.. Ja, han är rätt oansvarig, det händer inte att han tar initiativ till t ex städning utan det är jag som tar initiativ till detta - vet att han älskar barn - min syster har ett par st som han älskar men jag tror inte han skulle ta ansvar för vårt barn på ett bröllop..
    Föräldraskap och mogenhet är ju någonting som de flesta växer in i också under en graviditet. Förhoppningsvis
  • FrökenM

jag har samma "problem" Har drömt om bröllop i alla min 27 år som en dag jag vill dela med närmsta släkt och vänner. Min sambo, sedan 8 år tillbaka, vill att vi gifter oss i smyg själva .Men det känns som om jag skulle bli bitter om jag la ner min stora dröm. Jag börjar även bli sugen på barn men vill inte få "oäktingar" med ans min sambo gärna kan skaffa barn nu och att han gärna väntar med bröllop.
    I går kväll bråka vi om det igen.. känns så tungt när man inte kan komma överens!!

• pandis81

Är barn oäktingar bara för att man inte är gifta???
    man är väl en familj ändå?? ELLER??
    Vi har en dotter på två år och ser henne inte alls som oäkting bara för att vi inte är gifta. vi är en underbar familj ändå.

FrökenM skrev 2008-11-11 10:25:57 följande:
    jag har samma "problem" Har drömt om bröllop i alla min 27 år som en dag jag vill dela med närmsta släkt och vänner. Min sambo, sedan 8 år tillbaka, vill att vi gifter oss i smyg själva .Men det känns som om jag skulle bli bitter om jag la ner min stora dröm. Jag börjar även bli sugen på barn men vill inte få "oäktingar" med ans min sambo gärna kan skaffa barn nu och att han gärna väntar med bröllop.I går kväll bråka vi om det igen.. känns så tungt när man inte kan komma överens!!
Svar på tråden han vill inte..