• Saralainen

Hur valde ni bröllopsdag?

Hejsan!
    Hur valde ni vilken dag ni vill gifta er?
    Jag ringde kyrkan igår och hade hoppas på att dom bara hade en tid kvar på hela sommaren så jag slapp välja men så var inte fallet =)
    Jag skulle vilja gifta mig 30 maj...tycker maj är en fin månad och det är bara 8 månader kvar...känns bättre än 12 månader =) Men så e det ju vädret!!!
    Suck.
    Hur har ni resonerat?
    Kramar från mig!

• Svar på tråden Hur valde ni bröllopsdag?
  • adnil77

Vi valde faktiskt den dagen då vi träffades första gången. 13 december

• MaSe

Bara en nyfiken fråga, har ni bokat kyrka till den 6/6? Vi ville med gifta oss det datumet, men när vi skulle boka kyrkan sa de att inga gifter sig på nationaldagen...

puppis skrev 2008-11-11 19:51:39 följande:
    Vi har valt sveriges nationaldag 6/6 2009 för att vi då alltid kommer att vara lediga på vår bröllopsdag!
  • 090208

Vi fick gifta oss nar dom hade tid... Men sjalvklart pa en lordag. Fick time:a in med allt pappersjobb och pass...

• älskarlivet

Men då gifter ni er borgerligt eller?

altervattnet skrev 2008-11-22 21:26:02 följande:
    Vi valde långfredag eftersom vi båda kan vara lediga på skärtorsdag samt att det var lagomt långt bort. Efter bröllopet, dvs på måndagen ska vi ta vårt pick o pack och dra till fjällen och fiska och köra skoter. Blir väl inte våran riktig bröllopsresa men en "mini-bröllopsresa" och i april är det inte så fasligt kallt i fjällen. Så... vi valde rent praktiskt :)
  • Comfortably numb

vi kunde bara åka bort i mars, april eller september pga av våra jobb.... då det tydligen är orkansäsong i september i Mexico dit vi absolut ville åka så gick det bort...

sen ringde min sambos syster och berättade att de skulle boka en resa till usa i mars/april senare i veckan! då fick vi bestämma allt snabbt som attan...

gick till en resebyrå och kollade vilka resor som fanns vilka datum då vi vill åka nån dag efter bröllopet. vi ska ha borgligt så vi behövde inte kolla med nån kyrka.... blev den 7/3 och vi åker 10/3

• altervattnet
    älskarlivet skrev 2008-11-23 22:03:39 följande:
    Men då gifter ni er borgerligt eller?
    nej vi gifter oss i kyrkan.
  • Brudgummarna

För oss: Årstid och önskan om långhelg eftersom de flesta kommer resa mer än 60 mil enkel väg.

• fru edlund

Vi gifter oss på vår 20-årsdag den 5 mars. Då vi gifter oss utomlands behövde vi inte ta hänsyn till att det är en torsdag.

• älskarlivet

Vilken kyrka tillåter bröllop på långfredagen? Verkar märkligt..

altervattnet skrev 2008-11-27 19:57:41 följande:
    nej vi gifter oss i kyrkan.
  • altervattnet

Varför inte ?

Prästen som ska viga oss jobbar som präst på Försvarsmakten.
    Kyrkan vi bokat ligger i min hemby.

älskarlivet skrev 2008-11-27 22:05:33 följande:
    Vilken kyrka tillåter bröllop på långfredagen? Verkar märkligt..
  • älskarlivet

För att det är kyrkans sorgligaste dag, det är ingen glädjedag i kyrkan.

altervattnet skrev 2008-11-28 14:46:03 följande:
    Varför inte ?Prästen som ska viga oss jobbar som präst på Försvarsmakten.Kyrkan vi bokat ligger i min hemby.
  • Hemlig2009

Vi tyckte att våren, dvs maj, verkade bra att gifta sig på när det gäller vårt övriga liv och planeringskalender. Tänkte först traditionellt pingst men det var lättare att boka både kyrka och restaurang den 23:e så då blev det så.

• Brudgummarna
    Varför inte ?Prästen som ska viga oss jobbar som präst på Försvarsmakten.Kyrkan vi bokat ligger i min hemby.
    traditionellt så viger man bara de som inte räknas med att kunna överleva dagen på långfredagen. Om ni har fått en präst att gå med på att viga den dagen så är det första vigseln jag har hört talas om på en långfredag i modern tid. Är prästen verkligen medveten om att det är långfredan? Kan han ha varit lite slarvig med kalendern?
  • silvera

Jag valde min 35-årsdag... När jag sade till min sambo att vi skulle gifta oss om ett halvår, så var det mitten av juni, och jag fyller år den 16 december. Han svarade att ja, det är väl dags nu...

Han började prata om att man gifter sig väl på sommaren, och då sade jag att vi kunde ju gifta oss i juli eller augusti, men att det blev lite hastigt på med inbjudningar och semestrar, så då lät min födelsedag som ett bra alternativ.

Dagen efter bokade jag kyrkan, och sade det till honom, och då sade han att ja, det kan man ju inte boka av, så nu får vi väl gifta oss då... Så romantiskt var det...

Fast jag fick ett litet gulligt frieri på knä, två veckor innan vigseln, när vi hämtade ut våra ringar!

• Kjell Präst
    Som sagt, en vigsel på en långfredag är extremt ovanligt. Har aldrig hört talas om en sådan (säger förstås inte att du har fel, bara att det är väldigt ovanligt)Ofta används inte ens orgeln på långfredagen, och i kyrkorummet har all lös utsmyckning plockats bort, altartavlan kanske hängts för med ett skynke o.s.v. Kyrkan har sorg på långfredagen.
  • Lovecats

Vi ville gifta oss d. 27/6, men den dagen var tagen på lokalen vi ville ha, så då blev det helgen efter istället. Anledningen till d. 27:e var att vi träffades d. 27/11-04 och förlovade oss d. 27/3.

• sokkerstruten

Vi valde datum efter vad som var mest praktiskt! Vi ville gifta oss på vintern, men fram till januari nu så bor vi utomlands, så det gick ju inte att ha bröllop i december. Så det fick bli när vi flyttar hem i februari! Vi ville inte gifta oss på alla hjärtans dag så då var det två datum kvar i feb. den 7e och den 21e. Och vi tog den 7e för att slippa vänta så länge! På detta sättet firar vi alla hjärtans när vi är på bröllopsresa oxå! :)

• WifeJune2009

vi valde 13 juni då
    * vi bestämde "ganska" sent/inte så lång tid att planre (läs: oktober)
    * hyffsat udda datum, dvs inte pingst, inte augusti så det lär inte krocka för några är vår förhoppning med "busy season"/andra bröllop
    * tidigt på säsongen = gästernas kanske 1 eller 2 bröllop för året (tyckte vi var kul)
    * vi ville ha ett försommarbröllop med grönska och skirhet
    * vi kan vara nygifta och lyckliga resten av sommaren..
    * en vänliga grönska och i denna ljuva sommartid = har en dröm om lite skolavslutningskänsla = äääälskar dessa psalmer
    * det var ett datum som vi kände - ja varför inte.. innan midsommar, förmodligen inte så många av våra vänner som är mitt i semestern då...
    * fanns ingen tanke med att datumet spelade an på när vi t ex träffades, eller matchning mot drömresa (har vi insett nu!) : )

Svar på tråden Hur valde ni bröllopsdag?