• Snoris

Vad drog ni ner på som ni ångrar i efterhand?

Jag och min blivande man gjorde en lista på vad allt kommer kosta oss och upptäckte att den överskrider vår budget ganska så rejält.

Började titta vad vi kan dra ner på, ändra eller slopa helt och hållet vilket inte var helt lätt.

Jag undrar därför vad ni som är gifta drog ner på som ni verkligen ångrar så här i efterhand?

• Svar på tråden Vad drog ni ner på som ni ångrar i efterhand?
  • stenbruden

Har inte läst hela tråden..

Vi drog inte ner på någonting och är supernöjda! Känner inte att vi skulle gjort det heller eller skippat något.

Lite tips bara på sånt som jag tycker att ni INTE ska dra ner på..

Fotografen!!!! Det är guld värt att ha proffs foton! Vi har mängder med foton från alla håll men fotografens är ju helt fantastiska.

Ringar... leva med hela livet.

Maten bör vara riktigt god, ska man som gäst (och även ni) sitta under en lång middag så är det ju helt klart trevligt om maten är super god

Nattamat var uppskattat!! Speciellt om man har gäster som övernattar.

Skor, se till att dom är bekväma köp inga billiga om ni hittar dyrare som är skönare. Ta de skönaste!!! Dagen är låååång!

• anbiel68

Varför är tårta så viktigt? Vi har ju tänkt slopa den, men nu blir jag lite orolig att vi kommer ångra det på nåt vis...

• stenbruden

Det glömde jag!

Vi skippade efterrätten och hade tårtan som dessert istället.. Inte kaka på kaka och vi slapp pausa festen för att äta tårta.
    Det var toppen!!

• Augustibruden 2008

Mina bästa tips:

° Fotografen sååå viktig
    ° maten är viktigare än man tror
    ° band el dj är att rekommendera
    ° hår & smink tjej som kan sina grejer

Finns sååå mkt man kan tipsa om!!!

• zsandora

Jag drog ner kostnaden på alla smycken. Ringen låg på 3000 klassen (knappt det). Övriga smycken låna vi lr tog det vi hade hemma... Å ja älskar min ring!

Ja gjorde naglarna hos en elev, vilket bliv skit bra å billigt!

Musiken ville ja oxå ha förinspelad cd, men där satte pappa stopp å betala en trubadur, tacksam e ja för det då dansgolvet va folk fyllt hela kvällen.

Ja drog ner på inbjudan å tack kort, tog den billaigaste sidan ja hitta, men de blev faktist bra det med.

Fotografen va en kompis till pappa, å repporter i vanliga fall. Men hans bilder blev bra ändå. Fick 523 bilder på 2 st cd skicor helt gratis! Dock kan ett tips vara att ha ett papper där ni har skrivit vilka ni vill fotograferas med. Samt skriv ut lite bilder på olika poseringar.

Maten å dryck fick kosta de de skulle kosta, å festen vart jätte lyckad!

Våran dag gick på ca 68 tkr men kunde lätt ha hamnat på 100. Då hade vi två tärnor å två bestman å bet för oxå....

• Snoris

"Dilemmat" vi sitter i nu är hur vi vill göra med personal. Grejen är att jag inte vill att vi eller mina gäster ska behöva "flänga runt" med maten eller ta hand om disk etc, det känns viktigt för oss. Lokalen vi ska hyra har inget porslin så det kommer vi att hyra och där ingår disken. Vill gärna ha cateringspersonal men har börjat fundera på om vi ska hoppa dom då disken redan ingår i porslinuthyrningen men då har vi ju heller ingen som serverar.

Hur har ni andra gjort som har valt 3rätters utan personal. Går de?

Skulle va kul och kännas lite "lyxigt med servering men vi kan spara minst 7000kr på att hoppa dom men hur blir det praktiskt? Det som är viktigast är att ingen ska behöva diska och det är ju redan löst.

• anbiel68

vi ska engagera min systerdotters kompisar som serveringspersonal. Visst får de också betalt en slant, men det blir ju mycket mycket billigare än proffs. Men vi kör ju buffé, iofs... Har ni servering vid bordet kanske ni vill ha lite mer proffs?

• Skåne09

Vi tänker kolla om det inte finns intresserade elever på restauranggymnasiet i närheten som vill tjäna en slant och servera. Då behöver vi ett gäng i max fyra timmar och får det tillräckligt proffsigt, men billigare än proffs.

• malsan

Hur mycket betalar man en restaurangelev? Har även funderat på att anlita floristprogrammet för brudbuketten - någon som har erfarenhet av det?

• Snoris

Ja, det är väl praktiskt omöjligt att stå utan nån slags personal. Vi har funderat mycket på att anlita hotell och restaurangprogrammet för just den biten. Hörde någonstans att man bör ringa deras fack för att se vad rimlig lön är för dom isf.

• passionsblomman

Tveksam till om Floristutbildningarna tycker att det är smart att börja sälja brudbuketter som budgetvariant till butiksbeställda buketter.
    Det håller ju på att utbilda folk som förhoppningsvis ska försörja sig på att människor kommer till blomsteraffärerna. Brudbuketten är ju så att säga själva huvudsaken för floristen. Skillnad om du behöver extrajobbande serveringspersonal.
    Det är ju inte själva maten de säljer till dig isåfall.

• Augustibruden 2008

Jag rekommenderar verkligen servispersonal!!!

På vårt hade vi 4 st (hade förrätt + buffé) servispersonal o det var super!
    Alla ska ha vin, fylla på alla vattenkaraffer under middagen, ta bort tallrikarna mellan rätterna, plocka & städa undan, ställa i ordning till kaffe,avec & bröllopstårtan + 1 personal
    i baren o 1 personal plockade glas m.m.
    Så först behövs 4 st sedan 2 st till tårtan o baren.

Det är min rekommendation o jag jobbar i branschen!

• MilosMamma
    malsan skrev 2008-09-26 23:01:19 följande:
    Hur mycket betalar man en restaurangelev? Har även funderat på att anlita floristprogrammet för brudbuketten - någon som har erfarenhet av det?
    våran skola skulle inte tagit imot en sådan beställning då elever fortfarande lär sej och saker kan gå fel.
  • 090208

Sminka sig kan man val gora sjalv..?

• J D

Lite fånigt isf tycker jag. Vi som utbildas till jurister uppmanas att jobba extra (gratis) med att ge juridisk rådgiving för att träna. Självklart är kunden då medveten om att det inte blir samma kvalitetsgaranti som hos en färdigexaminerad. Detta förminskar ej marknaden för de som är färdiga jurister utan snarare expanderar den i sin helhet eftersom fler kommer i kontakt med jurister som annars ej skulle ha gjort det. Motsvarigheten för florister är antagliigen att människor som annars skulle gjort sin egen bukett nu köper den av elever- alltså win win för alla parter.

Tycker ofta man hör kommentarer här på BT om att man får vad man betalar för- det är ju självklart men det är också självklart att alla inte är i behov av den kvalitet man får när man betalar (dyrt) utan gärna skulle nöja sig med mindre om marknaden för dessa alternativ fanns.

passionsblomman skrev 2008-09-27 12:54:25 följande:
    Tveksam till om Floristutbildningarna tycker att det är smart att börja sälja brudbuketter som budgetvariant till butiksbeställda buketter.Det håller ju på att utbilda folk som förhoppningsvis ska försörja sig på att människor kommer till blomsteraffärerna. Brudbuketten är ju så att säga själva huvudsaken för floristen. Skillnad om du behöver extrajobbande serveringspersonal.Det är ju inte själva maten de säljer till dig isåfall.
  • Henriks älskling

J D: jag håller med fullständigt!

J D skrev 2008-09-29 18:06:26 följande:

Lite fånigt isf tycker jag. Vi som utbildas till jurister uppmanas att jobba extra (gratis) med att ge juridisk rådgiving för att träna. Självklart är kunden då medveten om att det inte blir samma kvalitetsgaranti som hos en färdigexaminerad. Detta förminskar ej marknaden för de som är färdiga jurister utan snarare expanderar den i sin helhet eftersom fler kommer i kontakt med jurister som annars ej skulle ha gjort det. Motsvarigheten för florister är antagliigen att människor som annars skulle gjort sin egen bukett nu köper den av elever- alltså win win för alla parter.Tycker ofta man hör kommentarer här på BT om att man får vad man betalar för- det är ju självklart men det är också självklart att alla inte är i behov av den kvalitet man får när man betalar (dyrt) utan gärna skulle nöja sig med mindre om marknaden för dessa alternativ fanns.
  • passionsblomman

I och för sig, men då skulle det behöva vara i skolans regi på något sätt, eftersom man inte får köpa blommor i grossistledet om man inte har ett företag.

Träning för elever brukar ske under handledning ute på företag och då får man chans att delta i alla slags arbeten med uppbackning om det går åt skogen så att säga.

Sedan fattade jag inte riktigt om valet stod mellan elev-binda själv eller elev-butiksbeställning.
    Iallafall behöver vår bransch många fler kunniga och seriösa som kan höja yrket. Väldigt många verkar redan tycka att hantverket jag lärt mig är en sådan baggis att det fixar man väl lätt själv.
    Det beror ju såklart på vad man tänkt sig, olika binderier är ju olika krävande. Hur som helst var det bara en reflexion i jämförelse om restaurangelever skulle köra full egen catering eller bara köra lite extra som servis på fester. Skillnad tycker jag.

• Snoris

Jag tycker det gäller (näst intill) alla yrken att man måste ju börja någonstans. Självklart så får man vad man betalar för, det måste man ha i tankarna. Men som elev och nybörjare får man aldrig någon erfarenhet om man aldrig får "träna" sig på det man gör. Vi funderar ju lite smått på att fråga hotell och retaurangprogrammet om just serveringsbiten. Dom håller ju fortfarande på att lära sig så mycket kan säkert bli tokigt, men det är ju också erfarenheter. För våran del kan vi nog leva med de. Det som känns viktigast är att våra gäster, speciellt våra mammor inte ska behöva springa häcken av sig,hihi.

• passionsblomman

Absolut, och känner ni/vet om någon floristelev är det säkert en hel del denna kan hjälpa till med, fast jag hade aldrig i livet tagit på mig ansvaret för en brudbulett innan jag var klar. Jo,under handledning i butik, men då hade jag ju extramaterial och hjälp i nöden om det sket sig. Träna behöver man absolut.
    Sedan är man ju väldigt olika, vissa i min klass tyckte att de var bäst i världen men genomförde katastrofarbeten och skulle aldrig få ett jobb hos någon seriös.(men ingen kan ju hindra samma galning att starta eget )

• Noomi

Vi drog ner på personal vilket jag ångrar så här i efterhand. På kvällen hade vi 4 tjejer från en idrottsförening som serverade och plockade fram och bort. De var jätteduktiga men väldigt nervösa, så de var på vår toastmaster hela tiden om vad de skulle göra trots att vi skrivit ner precis allt de behövde och inte behövde göra.
    Det sämsta beslutet var dock att själva städa lokalen dagen efter. Vi fick hjälp från min familj, men fy tusan vad tid det tog och vad tråkigt det var. Skulle aldrig ta samma beslut igen.

Vi sparade inte in på fotograf, ringar, mat, tårta och dricka och det är jag jättenöjd med. Bilderna och ringarna är gudomligt vackra och bröllopstårtan pratas det fortfarande om, drygt ett år efteråt. Faktiskt så pass att några av mina vänner som kommer ner på besök om ett par veckor har krävt att vi beställer samma tårta igen.

Svar på tråden Vad drog ni ner på som ni ångrar i efterhand?