• Snoris

Vad drog ni ner på som ni ångrar i efterhand?

Jag och min blivande man gjorde en lista på vad allt kommer kosta oss och upptäckte att den överskrider vår budget ganska så rejält.

Började titta vad vi kan dra ner på, ändra eller slopa helt och hållet vilket inte var helt lätt.

Jag undrar därför vad ni som är gifta drog ner på som ni verkligen ångrar så här i efterhand?

• Svar på tråden Vad drog ni ner på som ni ångrar i efterhand?
  • Originalrosen

Vi hade ingen DJ utan förinspelad musik (som var jättebra, det är inte det). En DJ parerar stämningen på dansgolvet och det är ovärderligt för festen!

• Miss Blue

Välj de bitar som är viktiga för er!
    Vi gjorde oxå en budget innan med maxsumman på vad saker fick kosta. Vissa saker blev billigare än vad vi räknat med och då kunde vi kosta på oss tex en större bildserie från fotografen.

För oss var fotograferingen viktig så vi valde en proffsig fotograf och bilderna blev jättebra.

Vi hade DJ, det kan jag varmt rekommendera! Visst är det en stor kostnad men det är SÅ värt det!! Alla dansade så de hade blåsor på fötterna, det blev riktigt röj! Och då behöver ni inte göra långa låtlistor och jobba med det.

Vi hade "riktig" bröllopstårta, och visst det kostar en del men jag hade ångrat mig djupt om vi hade valt bort den! Vår tårta stod på en 3vånings ställning men tårtorna stod separat så de var lätta att transportera.

Jag valde en frisör som jag gått till i flera år så "känner mig" och jag var supernöjd. Det ÄR mycket mer jobb med en bruduppsättning och då håller det hela dagen och natten! (det ska göra det, min höll kanonbra). Ska man däremot ha en enklare frisyr kanske man kan göra ett billigare alternativ och det lönar sig att kanske kolla upp flera frisörer för priserna kan variera.

Vi körde buffé från ett cateringföretag- mycket billigare än en tre-rätters middag. Funkade jättebra, det blev lite mingel automatiskt när gästerna gick och tog mat och dryck. Vi hade en jätteduktig tjej som dukade fram och av, det skulle jag inte vilja varit utan!

Drycken kan ni oxå spara in på, dels genom att köpa i Danmark eller Tyskland och att bjuda dryck till maten och sen köra självkostnadspris. Det gjorde vi (tog 10kr per öl, glas vin eller cider) och ingen knorrade över det utan drack glatt och betalade!

Vi hyrde våra kläder, det blev oxå billigare än om vi köpt dem.

Men vi är så himla nöjda med vår dag så det är svårt att sätta fingret på något som vi kunde skippat, då hade ju inte vår bröllopsdag blivit som den blev!

Pyssel och pynt med dukning osv där kunde man kanske ha dragit ner lite.....?

Lycka till med ert bröllop!!

• Snoris

Tack för alla tips och råd. Vad det känns som utifrån era saker ni ångrat så är tårta, musik och frisyrer inget att tänka på att dra ner på. Några mer?

• 20080301

Fy vad trist att höra, vi gjorde samma sak och det slutade oxå i en katastrof

Sarah81 skrev 2008-09-25 12:39:43 följande:
    Vi valde bort fotografen och bad en bekant som skulle vara duktig på att fotografera och hans bilder blev katastrof. Oj vad jag ångrar det fick nästan inga riktigt bra bröllopsbilder
  • Pienaar

Skippa INTE fotografen säger jag bara...

• Snoris

Min mans arbetskompis son fotograferar tydligen privat men det låter uppenbarligen som det inte är någon bra ide. Det får bli proffisionellt det hör jag.

• passionsblomman

Ett litet tips när det gäller fotografering:

Be gärna någon utöver huvudfotografen att ta på sig lite extra ansvar för "partybilder" under festen.
    Det är roligt som brudpar att se lite mingelbilder av alla dem man hade omkring sig och att de också var fina, hade roligt osv.

Det brukar finnas massor av nästan likadana bilder utanför kyrkan osv. men gästerna gör ju sitt till. Ibland har man knappt hunnit prata med alla heller mitt i balunset så då är det extra kul efteråt att se vännerna på bild.

• asajo

Tant Doris: För oss hade det varit skillnad om vi hade betalat före, för då skulle vi uppskattat hur mycket som skulle gå åt (och så hade festlokalen lagt till lite för att ha marginalen på sin sida). Kostnaden hade sedan bakats in i kuvertavgiften och vi hade inte fått tillbaka några pengar om det gått åt mindre än vi beräknat från början. Men alla ställen kanske inte gör så, och då spelar det ju ingen roll när man betalar.

Vad gäller fotograf så gjorde vi så att vi bad en av våra vänner, som är tokduktig på att fotografera (men inte proffs), att fota under vigseln och på festen. Men för att vara säkra på att inte stå helt utan bra foton efteråt (om hon skulle få hjärnsläpp eller nåt), och för att minska pressen på henne så tog vi dessutom foton med proffsfotograf innan vigseln. På så sätt slapp vi kostnaden för en hel dag proffsfotograf, men var ändå säkra på att få några bra foton.

Nu blev båda fotografernas bilder jättebra och vi sitter här med det kära problemet att välja tackkort och förstoringar ur alla de 500 underbara bilderna :)

• AnnaochHenrik

Vi är faktiskt nöjda med allt!

Vad vi drog ner på (och är nöjda med):
    -Maten (lagade buffé själva, handlade råvarorna på Willys... Det blev MYCKET billigare, alla åt sig mätta och tyckte om maten)
    -Smådekorationer och presenter till gäster (nej, ingen saknade blommor på borden eller massa andra dukningsdetaljer)
    -Tårtor (vi hade "tårtbuffé", beställde en massa olika "vanliga" tårtor till vanliga priser, det var jättegott och vi har fått många positiva kommentarer om detta. Vi sparade MINST 2500 på detta...
    -Dryck (handlade i Tyskland, handlade mycket och billigt och kunde bjuda på allt)

Vad vi la pengar på (och är nöjda med)
    -Liveband (oj så dyra de var, och OJ så nöjda vi är att vi anlitade dem, alla dansade och hade skitroligt hela kvällen!)
    -Fotograf (det finns inte ord för hur glad jag är att vi satsade på en duktig, lite dyrare fotograf.

• kenttjej

Jag tycker tårtan känns viktig! Sen är det väl inte särskilt viktigt om det är en bröllopstårta eller vanlig tårta. Har man tänkt ha både dessert och tårta så hade jag hellre valt bort desserten.

Svar på tråden Vad drog ni ner på som ni ångrar i efterhand?