• Ninnispinnis

Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!

Vi ska bila i USA på vår bröllopsresa i september. Vi flyger till LA och sedan hem från San Fransisco två veckor senare. Vi funderar på att börja med tre dagar i LA, för att sedan köra till Las Vegas. Därifrån flyger vi helikopter över Grand Canyon. Sedan tänkte vi köra upp till Yosemite, och efter ett par dagar vidare till San Fransico. Därifrån tänkte vi köra lite söderut på Highway 1, och eventuellt övernatta under vägen, sedan tillbaks till SFO i typ tre dagar.

Nu till vårt dilemma: Vi kommer ju inte att köra hela sträckan på Highway 1, utan bara en bit söder om SFO och tillbaks. Missar vi något då? Alternativet är att köra tillbaks till LA/San Diego efter Las Vegas och sedan norrut på H1, och sedan från SFO till Yosemite och tillbaks, men då blir det ju betydligt längre...

Är det någon som kan ge oss tips och råd? Vad får vi inte missa? Tacksam för alla tips och råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-04 14:22
    Nu har vi modifierat rutten... Vi kör LA (2 nätter) - Yosemite (3 nätter) - Las Vegas + helikoptertur till Grand Canyon (3 nätter) - Santa Barbara - Hwy 1 norrut med 3 övernattningar tex (Santa Barbara, Morro Bay och Monterey) - SF (3 nätter)

Tror att vi får med oss det mesta som vi vill se, men tar fortfarande gärna emot tips och råd!

• Svar på tråden Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!
  • Pumpkin

Hur har ni tänkt göra med pengar - växlar ni allt/en del innan ni åker eller använder ni kortet under resan?

• Ninnispinnis

Jag tror vi växlar till oss en hel del dollar innan, för att ha kontanter till småutgifter, och sen använder vi kortet till middagar och annat.

Pumpkin skrev 2008-08-12 10:43:58 följande:
    Hur har ni tänkt göra med pengar - växlar ni allt/en del innan ni åker eller använder ni kortet under resan?
  • Pumpkin

Låter vettigt

Surt att dollarn verkar gå uppåt just nu

• Ninnispinnis

Kanske borde växla asap då?

• Pumpkin

Ja, fast tänk om den går ner igen?

• Ninnispinnis

Det har du ju rätt i... Kanske inte ska spekulera så mycket

• Pumpkin

Nej, jag försöker låta bli faktiskt

• Ninnispinnis

Nu är allt planerat utom de tre övernattningarna norrut längs Hwy1. Behöver lite hjälp, var är lämpligt att övernatta? Bör man boka i förväg?

• rosarosen1

Någon som varit på Pebble beach och spelat?

• förstagångsbrud

Vi funderar på en liknande resa! i maj 2009. Vi ska dock göra resan med vår då 1,5-åriga kille så vi får satsa på kortare resor med mycket vila.

Det lät väldigt häftigt med helikopter över grand canyon! Vad kostar det? Var hittar jag information om det?

• Pumpkin

Tjoho, nu är det inte länge kvar - nästa onsdag drar vi!

• Ninnispinnis

Vi har bokat med Papillon, den som heter Grand Celebration Tour. Priset varierar lite beroende på dag, men ca 250 dollar per person.

www.papillon.com/

förstagångsbrud skrev 2008-08-26 20:27:33 följande:
    Vi funderar på en liknande resa! i maj 2009. Vi ska dock göra resan med vår då 1,5-åriga kille så vi får satsa på kortare resor med mycket vila. Det lät väldigt häftigt med helikopter över grand canyon! Vad kostar det? Var hittar jag information om det?
  • Ninnispinnis

Vi drar på tisdag! Ska bara gifta mig först...

Pumpkin skrev 2008-08-26 20:34:17 följande:
    Tjoho, nu är det inte länge kvar - nästa onsdag drar vi!
  • Pumpkin

Så, hur var resan? Vår var underbar

• Ninnispinnis

Välkommen hem! Åh, resan var helt underbart fantastisk! Har nog inte hunnit smälta alla intryck än... Några speciella höjdpunkter?

• Pumpkin

Tack detsamma!

Tja, San Francisco blev jag störtförälskad i, Yosemite och Big Sur var underbart vackert och San Diego Zoo var fantastiskt! Själv då?

Visst kommer det ta ett tag innan man smält allt, vi kom ju hem igår

• Ninnispinnis

Svårt att säga vad som var bäst, det var ju totalupplevelsen som gjorde det så bra! Men Las Vegas var galet häftigt, med helikoptertur och allt. Håller med angående SF och Yosemite, även Morro Bay var underbart, och Santa Barbara var jättetrevligt. LA översteg våra förväntningar, var kul att se allt man sett på tv Universal Studios var häftigt, vi hade jätteskoj där!

Ska sortera bland de säkert 700 bilder vi har tagit och göra ett fint album tänkte jag

Vi kom hem i onsdags, men är fortfarande lite sådär härligt semesterlullig... Hoppas du kan sova ordentligt och kommer i rätt tidsrytm snabbt igen!

• Pumpkin

Ja, det är helt klart totalupplevelsen som gjorde det toppen - vilken grej liksom!

Santa Barbara gillade jag också, Morro Bay åkte vi bara igenom och sov i närliggande Pismo Beach istället - vilket numera är mitt lilla paradis Carmel var supercharmigt, men Monterey var ganska dött när vi var där tyvärr...
    Santa Monica var en riktig pärla också, dit vill jag åka tillbaka!

Los Angeles kommer alltid vara speciellt för mig eftersom det är den första staden jag kom till i landet som jag drömt om sen jag var liten Vi bodde på ett superbra hotell också, billigt, bra läge och klart mycket trevligare än vad det såg ut att vara på bilderna Universal Studios var vi aldrig till, vi hängde mest i Hollywood och Beverly Hills.

700 bilder? Bah, ni ligger i lä - vi har tagit 1900 bilder!

När var ni i San Francisco och Yosemite?

• Ninnispinnis

Haha, har inte räknat bilderna - det är garanterat fler än vad jag tror Sedan har vi filmat väldigt mycket också...

Vi var i Yosemite 4-7 sep, och i SF 13-16 sep. Var vi där samtidigt?

• Pumpkin

Vi var i Yosemite 6-8 september och San Francisco 8-11 september, så då var vi i Yosemite samtidigt i alla fall

Svar på tråden Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!