• Ninnispinnis

Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!

Vi ska bila i USA på vår bröllopsresa i september. Vi flyger till LA och sedan hem från San Fransisco två veckor senare. Vi funderar på att börja med tre dagar i LA, för att sedan köra till Las Vegas. Därifrån flyger vi helikopter över Grand Canyon. Sedan tänkte vi köra upp till Yosemite, och efter ett par dagar vidare till San Fransico. Därifrån tänkte vi köra lite söderut på Highway 1, och eventuellt övernatta under vägen, sedan tillbaks till SFO i typ tre dagar.

Nu till vårt dilemma: Vi kommer ju inte att köra hela sträckan på Highway 1, utan bara en bit söder om SFO och tillbaks. Missar vi något då? Alternativet är att köra tillbaks till LA/San Diego efter Las Vegas och sedan norrut på H1, och sedan från SFO till Yosemite och tillbaks, men då blir det ju betydligt längre...

Är det någon som kan ge oss tips och råd? Vad får vi inte missa? Tacksam för alla tips och råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-04 14:22
    Nu har vi modifierat rutten... Vi kör LA (2 nätter) - Yosemite (3 nätter) - Las Vegas + helikoptertur till Grand Canyon (3 nätter) - Santa Barbara - Hwy 1 norrut med 3 övernattningar tex (Santa Barbara, Morro Bay och Monterey) - SF (3 nätter)

Tror att vi får med oss det mesta som vi vill se, men tar fortfarande gärna emot tips och råd!

• Svar på tråden Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!
  • Sommargrönt

Det är säkert bra. Men det tog fleeeeera timmar att köra till Grand Canyon från Las Vegas. Men helikoptern kanske kör fort, eller så har ni kanske inget emot att flyga ett tag? Förutom Hooverdammen så finns det INGET på vägen, så slipper ni den bilturen är det ett plus skulle jag säga...

Ninnispinnis skrev 2008-07-31 09:36:56 följande:
    Vi har tänkt boka hos ett företag som heter Papillon, de har helikopterturer bland annat från Las Vegas till Grand Canyon. Jag har hört att Las Vegas är ganska häftigt att se uppifrån också
  • Pumpkin

Äh, jag är ganska nöjd med det vi bokat faktiskt, det ligger ju i parken i alla fall och ser mysigt och charmigt ut

• Sommargrönt

Vad knasigt...men men, ni får ju trevligt ändå! Om ni inte testar, alla söker ju boende så man kanske får tillbaka dem...men, det var kul att sova i tent cabins...men inte det bästa jag gjort i livet så det blir bra hur som helst. Förresten sprang vi på björnar på natten utanför tälten, så det kanske är lika bra ni slipper...

TA BJÖRNVARNINGARNA PÅ ALLVAR! Vi lydde ju reglerna om mat och lukter, men trodde det var överdrivet amerikanskt som allt annat (typ mikra inte din katt). Men det var det verkligen inte...de sprang verkligen kring tälten på natten...läskigt...

Pumpkin skrev 2008-08-04 11:40:58 följande:
    Tyvärr gäller inte det vårt boende...30 Day Cancellation Policy:

Under 30 Days: Cancellations made 30 days or less from the date of the confirmed room stay will not receive a refund, unless the room(s) can be rebooked for the nights of the reservation. Then you will receive a refund, minus a $25 processing fee.
  • Pumpkin

Just pga björnarna så är jag nog ganska nöjd med vårt boende trots allt

• Sommargrönt

Vi ska bla till Yellowstone på vår bröllopsresa nästa vecka...och då ska vi tälta i tvåmannatält...där finns FLER björnar så jag är skiträdd...men rangers i parken har lovat att det inte är björnar på det campområdet och att de har koll...så jag hoppas det stämmer...

Vilken resa ni har framför er! Vi hade det SÅ underbart förra sommaren...är lite småavis så här för att du har det framför dig!

Pumpkin skrev 2008-08-04 11:47:38 följande:
    Just pga björnarna så är jag nog ganska nöjd med vårt boende trots allt
  • Pumpkin
    Sommargrönt skrev 2008-08-04 11:52:24 följande:
    Vi ska bla till Yellowstone på vår bröllopsresa nästa vecka...och då ska vi tälta i tvåmannatält...där finns FLER björnar så jag är skiträdd...men rangers i parken har lovat att det inte är björnar på det campområdet och att de har koll...så jag hoppas det stämmer...Vilken resa ni har framför er! Vi hade det SÅ underbart förra sommaren...är lite småavis så här för att du har det framför dig!
    Låter som att er resa inte blir fy skam heller

Mindre än en månad kvar till vår resa nu, längtar så!
  • Ninnispinnis

Turen skulle ta fyra timmar enligt hemsidan, inklusive landning och stopp i GC. Är ju gammal flygvärdinna, så jag har inget emot att vistas uppe i luften ett tag

Sommargrönt skrev 2008-08-04 11:41:28 följande:
    Det är säkert bra. Men det tog fleeeeera timmar att köra till Grand Canyon från Las Vegas. Men helikoptern kanske kör fort, eller så har ni kanske inget emot att flyga ett tag? Förutom Hooverdammen så finns det INGET på vägen, så slipper ni den bilturen är det ett plus skulle jag säga...
  • gosnosen

Hej,

Vi kom hem för en vecka sedan och har gjort en liknande resa som ni planerar. LA - Grand Canyon - Bryce Canyon - Las Vegas - San Simeon - Hwy 1 upp till SF - SF några dagar - Hwy 1 söderut via Monterey, Santa Barbara (med omgivning) till LA. Det blir många mil i bil, 468 mil har vi kört och vi hade bilen i 17 dagar. Så det blir intensivt, med många stora kontraster, men vi har haft det jättebra och är mycket nöjda. I Las Vegas bodde vi på Bellagio. Vi var där tis och onsdag natt och betalade då 169 USD (+ skatt) per natt. Vi övervägde att stanna ytterligare en natt men priset dubblades till torsdagen så då åkte vi därifrån.

Fråga gärna om ni vill!

• Ninnispinnis

Vilken härlig resa! Har så klart massor av frågor

Hade ni bokat boendet i förväg? Övernattade ni i Monterey? I så fall vart? Vi funderar på att övernatta i Santa Barbara, Morro Bay och Monterey på väg mellan LA ocg SF. Kan du rekommendera något speciellt?

gosnosen skrev 2008-08-04 13:54:42 följande:
    Hej,Vi kom hem för en vecka sedan och har gjort en liknande resa som ni planerar. LA - Grand Canyon - Bryce Canyon - Las Vegas - San Simeon - Hwy 1 upp till SF - SF några dagar - Hwy 1 söderut via Monterey, Santa Barbara (med omgivning) till LA. Det blir många mil i bil, 468 mil har vi kört och vi hade bilen i 17 dagar. Så det blir intensivt, med många stora kontraster, men vi har haft det jättebra och är mycket nöjda. I Las Vegas bodde vi på Bellagio. Vi var där tis och onsdag natt och betalade då 169 USD (+ skatt) per natt. Vi övervägde att stanna ytterligare en natt men priset dubblades till torsdagen så då åkte vi därifrån. Fråga gärna om ni vill!
  • gosnosen

vi hade inte bokat något boende i förväg förutom första och sista natten i LA. Vissa dagar ringde vi på dagen (när vi visste att vi skulle komma fram sent) och bokade. Men annars har vi bara gått in på respektive ställe och frågat om de har haft rum. Vi har valt att bo ganska billigt, ca 80 USD/natt, och då blir det motell. Både Motel6 och Econolodge är rena och prisvärda ställen. I Monterey bodde vi i två nätter på Motel6 som låg ca 5 min bilväg från Fishermans Wharf. Vi bodde också på Motel6 i San Simeon och Buellton (så vi bodde aldrig i Santa Barbara). Det kändes mysigare att inte bo i någon större stad, utan att hålla sig lite utanför. Vi gjorde en liten "Sideways-tripp" (filmen) och bodde i Buellton, åkte till Solvang en sväng och åt sedan middag i Los Olivos innan vi åkte tillbaka och drack ett glas vin på The Hitching Post. Morgonen efter åt vi frukost på Solvang Restaurant. Det är väldigt mysigt i vinområdet så där hade vi gärna stannat ett par dagar. Men av någon anledning drabbas vi alltid av tidsbrist... Morro Bay åkte vi aldrig in i.
Svar på tråden Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!