• Ninnispinnis

Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!

Vi ska bila i USA på vår bröllopsresa i september. Vi flyger till LA och sedan hem från San Fransisco två veckor senare. Vi funderar på att börja med tre dagar i LA, för att sedan köra till Las Vegas. Därifrån flyger vi helikopter över Grand Canyon. Sedan tänkte vi köra upp till Yosemite, och efter ett par dagar vidare till San Fransico. Därifrån tänkte vi köra lite söderut på Highway 1, och eventuellt övernatta under vägen, sedan tillbaks till SFO i typ tre dagar.

Nu till vårt dilemma: Vi kommer ju inte att köra hela sträckan på Highway 1, utan bara en bit söder om SFO och tillbaks. Missar vi något då? Alternativet är att köra tillbaks till LA/San Diego efter Las Vegas och sedan norrut på H1, och sedan från SFO till Yosemite och tillbaks, men då blir det ju betydligt längre...

Är det någon som kan ge oss tips och råd? Vad får vi inte missa? Tacksam för alla tips och råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-04 14:22
    Nu har vi modifierat rutten... Vi kör LA (2 nätter) - Yosemite (3 nätter) - Las Vegas + helikoptertur till Grand Canyon (3 nätter) - Santa Barbara - Hwy 1 norrut med 3 övernattningar tex (Santa Barbara, Morro Bay och Monterey) - SF (3 nätter)

Tror att vi får med oss det mesta som vi vill se, men tar fortfarande gärna emot tips och råd!

• Svar på tråden Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!
  • Pumpkin

Ja det funkar ju Tyckte du skrev att ni skulle åka norrut från SF?

• Ninnispinnis

Haha, jag jag ser nu att jag har skrivit det! Från LA ska det ju vara... Vi startar med tre nätter i LA, jag har skrivit helt fel Sorry!

Om vi byter ut SF mot LA i början och kör norrut därifrån, hur blir planen ovan då, tror du? Har du tips på var vi ska övernatta om vi tar två övernattningar utmed Hwy1 norrut?

• Pumpkin

Då låter det mkt bättre

Ställen vi funderar på att övernatta i längs kusten: Santa Barbara, Solvang, Morro Bay, Monterey, Carmel-by-the-Sea, Santa Cruz, Cambria och San Simeon. Alltså inte alla, men de är med på listan i alla fall

• Ninnispinnis

Ja, visst gör det Jag får skylla på värmen...

De ställena du skriver har vi också funderat på. Då ska jag presentera rutten ovan för m2b, så får vi se vad han tycker

Tack så jättemycket för tipsen! Jag återkommer säkert med fler frågor

• Duchess

Hittade den här tråden... Jag har kört HW1 för många år sedan. Har en resedagbok hemma som jag kan gräva fram och ge lite tips :)

Vi körde från Washington till Los Angeles, via bl a Niagarafallen, Toronto, Chicago, Yellowstone, Salt Lake City och Grand Canyon. Det tog drygt tre veckor.

Väl i LA bodde vi i en husbil hos faster och farbror till en av killarna i gänget vi reste med, och gjorde längre och kortare utflykter. Vi åkte till Las Vegas, San Diego/Tijuana och San Francisco. En helt fantastisk resa! Jag blir lite avundsjuk på er som ska åka..

• Ninnispinnis

Vad kul! Tar tacksamt emot alla tips du kan tänkas leta fram

Duchess skrev 2008-07-30 12:28:38 följande:
    Hittade den här tråden... Jag har kört HW1 för många år sedan. Har en resedagbok hemma som jag kan gräva fram och ge lite tips :)Vi körde från Washington till Los Angeles, via bl a Niagarafallen, Toronto, Chicago, Yellowstone, Salt Lake City och Grand Canyon. Det tog drygt tre veckor. Väl i LA bodde vi i en husbil hos faster och farbror till en av killarna i gänget vi reste med, och gjorde längre och kortare utflykter. Vi åkte till Las Vegas, San Diego/Tijuana och San Francisco. En helt fantastisk resa! Jag blir lite avundsjuk på er som ska åka..
  • Teoliny

jag gjorde den redan nyligen, fast från andra hållet från san francisco till los angeles.

tror inte du missar något speciellt, du verkar ha fått med de mesta, glöm inte köra på route 66! :)
    las vegas är kalas, men det är en bit från las vegas till grand canyon, ni ska inte köra till flagstaff och ta eran helikoptertur?

• Mrs USA

Jag bor i Santa Barbara och här är verkligen vackert. Har själv gjort Hwy1 åt båda hållen och det är en fantastisk tur. Det finns flera andra trådar om Hwy1 här på BT som kan ge många tips. Måste bara varna för Solvang. Det är världens turistfälla! Tänk er Disneylands tolkning av Danmark....Om man är road av överdrifter a la amerika kan det vara värt ett besök, annars kan man lika gärna skippa det.

• Ninnispinnis

Vi har tänkt boka hos ett företag som heter Papillon, de har helikopterturer bland annat från Las Vegas till Grand Canyon. Jag har hört att Las Vegas är ganska häftigt att se uppifrån också

Teoliny skrev 2008-07-30 16:15:50 följande:
    jag gjorde den redan nyligen, fast från andra hållet från san francisco till los angeles.tror inte du missar något speciellt, du verkar ha fått med de mesta, glöm inte köra på route 66! :)las vegas är kalas, men det är en bit från las vegas till grand canyon, ni ska inte köra till flagstaff och ta eran helikoptertur?
Svar på tråden Highway 1 i USA? Behöver tips & råd!