• Boomtown

Vi får inte ihop ekonomin

Vi har hus och en massa renovering på gång. Och som ni kanske vet så tar det aldrig slut. Nu har våra sparpengar försvunnit till det + en trasig bil. Kostade 4000 kr. Det händer ju hela tiden. Vi hade tänkt oss att gifta oss nästa år. men jag vet verkligen inte om vi får ihop det. Måste bara få beklaga mig lite. Vill inte vänta. Kanske vi kan vänta med bröllopsresan. Men detta är inte kul. Känns som om det aldrig blir av ju.

• Svar på tråden Vi får inte ihop ekonomin
  • 26juli2008

bara för att man har det litet behöver inte det betyda att man inte har alla där. Jag har alla som jag vill ska vara på mitt bröllop med, fast "bara" våra resp familjer är med!

Tjolinti skrev 2008-07-20 18:13:19 följande:
    Ja låt det då vara ert drömbröllop. Men kan det få vara ok för någon annan o inte förstå det? Mräker att allt bara handlat om att se saker från eran synvinkel o acceptera hur ni ser på hur ett bröllop ska vara men ingen intresserar sig ett skit för o förstå att någon kan tycka det e konstigt att man lägger multum på klänning o ring o sedan ha bröllopsfest men inte bjuda i närheten av alla man hade velat ha där. Det är en sak o säga att man inte VILL ha någon annan där men när man inte bjuder för man inte har råd. Då kan man fan inte säga att det är en drömbröllop.
  • 26juli2008

det är skillnad på papp å papp dom jag menar är dom som går sönder bara man ställer ner ett glas! jag vet vad du menar för dukar och dom är faktiskt helt ok. Skulle faktiskt kunna tänka mig dom själv

Nightingale skrev 2008-07-20 18:06:28 följande:
    Men vadå? Allt måste väl inte kosta skjortan för att det är ens drömbröllop. Min klänning kostade 2500 på rea, det är min drömklänning!! Jag har pappdukar, men av finare papper, om ni fattar. Det känns som tyg.Det är mitt drömbröllop!
  • IdaÄlskarLennart

Det handlar ju om vad man själv har för bröllopsdrömmar. Kanske har man bara alltid drömt om att ha den vackraste klänningen någonsin och mannen vid sin sida och sin mamma? ja, då är de klart att bröllopet ska se ut så. Det handlar helt enkelt om vad man själv har för bröllopsdrömmar och vad man vill prioritera. Jag klär inte upp mig för alla andra utan för mig själv och min m2b

Tjolinti skrev 2008-07-20 17:13:45 följande:
    Förstår inte meningen med o köpa sin drömklänning om man sedan inte bjuder några gäster på sin mottagning o visa upp den för. Då hade jag hellre gift mig i trasor och varit med nära och kära på dagen som ska betyda mest i ens liv.
  • IdaÄlskarLennart

Man måste ju nödvändigt vis inte bjuda HELA släkten. om man aldrig i sitt liv träffat sin ksuin tillexempel, varför ska jag då bjuda henne? man bjuder in personer som har en betydelse för en själv .. inte folk man aldrig träffar !

Tjolinti skrev 2008-07-20 17:33:59 följande:
    haha för mig är 60 personer familjen och bara de precis närmaste vännerna. Jag har 12 kusiner och alla har någon partner så bara där sprang det snabbt iväg i gäster
  • IdaÄlskarLennart

Det är ju helt fel tycker jag för att som jag ser när folk gifter sig borgeligt så har dom visst lika snygga kläder och sådant och vi är åter tillbaka på det som allt detta handlar om: personernas egna prioriteringar. Jag respekterar och accepterar alls val dom gör runt ett bröllop för att det som är viktigt är det man själv vill ha och de prioriteringar man själv har.

Vissa kanske tycker de är viktigare med klänningen än besöket och då måste denna människa få ha det så medans vissa andra prioriterar på annat vis.

Förresten så har TS aldrig sagt att hons ka dra ner på mängden hon bjuder bara för att hon inte har råd, hon har bara sagt att hon önskar så mycket att hon skulle ha råd för hon vill verkligen gifta sig hösten 2009. hon har aldrig påstått att hon SKA gifta sig då om inte ekonomin tillåter !

Jag kommer personligen inte att ha nån stor middagsbjudning efter bröllopet i kyrkan. utan vi kommer att bjuda på massor med fika och bröllopstårta för att sedan vid 19.30 åka till en sjö-restaurang och äta lyxmiddag BARA HAN OCH JAG och därefter blir det hotell med bubbelbad och sådant. Märk väl att det är MINA prioriteringar. Vi tycker att ett bröllop handlar om kärlek mellan oss två inte kärleken mellan oss och alla andra. givetvis ska vra familjer få närmare knyta band med varandra om dom känner att dom vill vara kvar efter vi har åkt. för övrigt så kommer vi bjuda föräldararna våra på middag efter bröllopet någon gång så dom får umgås mer.

Vi har även valt att prioritera bort en resa för att de finns inte pengar till det just nu utan vi sparar oss å åker när vi firar våran första års bröllopsdag.

Tjolinti skrev 2008-07-20 17:54:20 följande:
    Men folk som gifter sig borgligt lägger inte ner lika mycker energi på hur dom ser ut. Hur kommer det sig?
  • Duchess

MIn drömklänning hittade jag begagnad på Blocket för 1800 kr. Sedan sålde jag den för 800. Man kan alltså säga att min drömklänning kostade 1000

Poängen är att det som är drömmen inte alltid behöver vara jättedyrt.

• Boomtown

Oj, då här har det varit vilda diskussioner medans jag har varit borta. Nu måste jag få vara med. Jag står min familg fruktansvärt nära. Min tvillingsyster är min allra bästa vän. Och så kommer min bästa kompis "utanför familjen" med sin familj. Mina andra vänner känner jag att jag inte vill bjuda. Vi har fått skilda värderingar i livet och har kommit ifrån varandra. Min kille vill inte ha med sina vänner för att han tycker dels att det är svårt att säga nej till vissa som kommer att ränga sig på. Då är det lättare att säga att bara de närmaste får komma. För mig med. Och så gillar min kille inte stora folksamlingar. Så det är så det får bli för oss. Då har vi samlat alla vi älskar och vill ha med.
    Sen är det så att ända sen jag var liten, som många andra tjejer! har jag drömt om att ha min drömklänning, tärna, näbbar, fina ringar och tiara med håruppsättning. Jag vill framförallt dela det med min familj och vara vacker för min kille. Vill inte bjuda en massa folk för varken jag eller han gillar att stå i centrum. Vad gäller pengarna så har vi inte dragit ner på antalet gäster. Vi vill att våra pengar ska räcka till vår drömresa till Skottland. Ensamna i en romantisk vecka. Inga fel för ett par småbarnsföräldrar som ni kanske förstår.

Så, nu har jag fått förklara och pratat av mig om vad som gäller oss

• Boomtown
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-20 19:21:15 följande:
    Det är ju helt fel tycker jag för att som jag ser när folk gifter sig borgeligt så har dom visst lika snygga kläder och sådant och vi är åter tillbaka på det som allt detta handlar om: personernas egna prioriteringar. Jag respekterar och accepterar alls val dom gör runt ett bröllop för att det som är viktigt är det man själv vill ha och de prioriteringar man själv har. Vissa kanske tycker de är viktigare med klänningen än besöket och då måste denna människa få ha det så medans vissa andra prioriterar på annat vis.Förresten så har TS aldrig sagt att hons ka dra ner på mängden hon bjuder bara för att hon inte har råd, hon har bara sagt att hon önskar så mycket att hon skulle ha råd för hon vill verkligen gifta sig hösten 2009. hon har aldrig påstått att hon SKA gifta sig då om inte ekonomin tillåter ! Jag kommer personligen inte att ha nån stor middagsbjudning efter bröllopet i kyrkan. utan vi kommer att bjuda på massor med fika och bröllopstårta för att sedan vid 19.30 åka till en sjö-restaurang och äta lyxmiddag BARA HAN OCH JAG och därefter blir det hotell med bubbelbad och sådant. Märk väl att det är MINA prioriteringar. Vi tycker att ett bröllop handlar om kärlek mellan oss två inte kärleken mellan oss och alla andra. givetvis ska vra familjer få närmare knyta band med varandra om dom känner att dom vill vara kvar efter vi har åkt. för övrigt så kommer vi bjuda föräldararna våra på middag efter bröllopet någon gång så dom får umgås mer.Vi har även valt att prioritera bort en resa för att de finns inte pengar till det just nu utan vi sparar oss å åker när vi firar våran första års bröllopsdag.
    Tack, du fattar vad jag menar!
  • IdaÄlskarLennart

ja, de är klart jag gör. Alla måste ju få värdera saker efter egen förmån eller vad det heter ;) hehe .. kram och lycka till .. som sagt .. besöök min bröllopssida och gå in under kattegorin "tips / länkar" där kommer du hiutta mycket =)
    tallhed.weddingannouncer.com/

Boomtown skrev 2008-07-20 19:32:30 följande:
    Tack, du fattar vad jag menar!
  • Boomtown
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-20 19:40:57 följande:
    ja, de är klart jag gör. Alla måste ju få värdera saker efter egen förmån eller vad det heter ;) hehe .. kram och lycka till .. som sagt .. besöök min bröllopssida och gå in under kattegorin "tips / länkar" där kommer du hiutta mycket =)tallhed.weddingannouncer.com/
    Ska kolla den nu :)
    Har varit in och smygtittat lite igår
  • IdaÄlskarLennart

Det har du helt rätt i. MEN, många funkar på ett sådant sätt att dom inte vill gifta sig i begangnade kläder. jag tillexempel ;) men din poeng är helt klart rätt. Man behöver ju nödvändigtvis inte köpa rtingar för 20.000 när man kan hitta lika snygga för 5.000.. eller man behöver ju inte köpa klänning för 15.000kr när de finns liknande och minst lika snygga för 4500kr ? =)

Duchess skrev 2008-07-20 19:21:42 följande:
    MIn drömklänning hittade jag begagnad på Blocket för 1800 kr. Sedan sålde jag den för 800. Man kan alltså säga att min drömklänning kostade 1000 Poängen är att det som är drömmen inte alltid behöver vara jättedyrt.
  • Boomtown

Bara man hittar sina drömgrejer så är det inga fel på begagnat. Jag har köpt tiara, paraply och diamantnålar till blommorna begagnat. Så kolla runt bara

Svar på tråden Vi får inte ihop ekonomin