• Stjärnstopp

Är denna budget riml

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-29 17:38
    Jaha, det gick ju bra!

vad jag ville ha sagt var: är denna budget rimlig?

45000:- (resa ej inräknad) och ca 60 personer inbjudna...

• Svar på tråden Är denna budget riml
  • chamor
    SaraPayam skrev 2008-07-17 15:14:39 följande:
    Chamor: Ja vi är tacksamma över att kunna göra det. När gifter ni er?
    Om 23 dagar!!!!!!!!! GAH!!! Nu måste jag ta tag i maten snart!!! :P
  • SaraPayam

Aaaa vad kul. Hur kommer dagen se ut?

• lbmarbrg

Vi hade ett hyfsat budgetbröllop, trodde vi... Tyvärr finns det massor som man ofta köper till som man inte direkt har räknat med från början. Vi började med 30.000 som budget för 30 gäster, och då köpte jag en mkt billig klänning, 1700 kr etc. Det hela landade i slutändan på 37000 kr med allt inräknat. Då caterade vi varmrätt, men gjorde förrätt och efterrätt själva. Tror att man skall göra som många gör när de budgeterar för husbygge. Tror man att huset kommer att kosta 1 miljon, så ska man sen gångra det med 1,5. Då kommer man närmre sanningen. Det stämde iaf på vår budget.

• tolonta

Tycker budgeten överlag verkar rimlig. Kan bli litet småtrixigt att hålla nere kostnaderna för mat och tårta, men det går. Klänning kan vara mer ekonomiskt att köpa från Kina eller köpa en begagnad, än att hyra. Kläder till honom kan ni nog hitta väldigt bra, till exempel så kan man ju köpa måttbeställd kostym på www.suitopia.se för mellan 2000-3000 kr. Att då lägga till skor, skjorta och slips behöver ju inte bli så dyrt.

Fotograf kan bli dyrare eller billigare, beroende på hur ni väljer. Får du väldigt bra pris på frisör så kan det bli billigare, jag betalar 2500 för hår och smink, och fördelningen är nog cirka 500 för smink och cirka 2000 för frisyr...
    Blommor för 1500 kan nog gå... Fast å andra sidan är det vad bara min bukett kommer kosta, så du kanske får höja den om du vill ha något väldigt speciellt.

Och inbjudningar och övriga trycksaker kommer kosta en del, även om ni gör dem själva. Mina blev nog dyra, trots att jag gjorde dem själv (men de är vansinnigt snygga och precis som jag ville ha dem!!!). Tänk på att inbjudningar + kuvert inte bör väga mer än 20 gram, i så fall får ni betala dubelt porto...

• chamor

Ja Antingen blir det sovmorgon (hmm tror det är orealistiskt.. ) eller så gör jag den översta tårtan till tillställningen. Ska för övrigt ha cupcakes (bild finns i galleriet).. Sedan kommer frisören till mig och en kompis som ska sminka. Vid 12 tiden ska vi ut och fotas och kl 14 är vigseln! Längtar så! Har en vän som viger oss i en fin kyrka och det kommer bli SÅ fint tror jag!

Hade egentligen velat ha festen på en närliggande herrgård men då hade vi fått sortera bort så många gäster (lokalen var liten) och det är inte så mycket att välja på här på glesbygden där vi bor och vill gifta oss så vi har en ganska vanlig lokal men som ligger vid älven. Är jättefint!

Efter vigseln så åker vi från kyrkan (som också ligger vid vattnet på andra sidan om älven i jämförelse med lokalen) i kyrkroddbåt över med en man som spelar fiol i fören. Där har vi fest och mat och så med nära och kära. Vi hade inte så mycket till val när det gäller vare sig budget eller dag då våra familjer (som inte bor i Sverige) kunde vara hemma ett datum samtidigt.. Så det var liksom nu eller aldrig! Och vi ville gifta oss nu så vi anpassar festen därefter.. Men jag gör typ allt själv för jag är pyssloman så jag tror vi får väldigt mycket för pengarna ändå Återkommer om några veckor med MASSA bilder!

Är inget "temabröllop" egentligen men har lite 1800-tals tema när det gäller trycksaker, bordsdekorationer och så.. Lite roligt! Svårt att förklara men mycket lin, linne och natur.

• hondafreak

Tror att 14000:- för all mat är i minsta laget ! Annars allt ok, men alla mindre poster är inte med ...

Vi hamnar på 140000:- exkl resa. Massor med pengar men värt vartenda öre ! !
    Detta blir det ;
    75000:- för övernattning och mat , 40 personer på mindre slott lunch + middag bröllopsdagen + frukost dagen efter, all dryck till middagen men sen får de betala baren själva,
    10000:- för make+hår för 4 vuxna och 3 mindre tjejer,
    3 omgångar hyrkäder till männen tot 7500:- ,
    brudens egensydda kläder och skor 4000:-,
    tärnornas klänningar bruden sytt och skor tot 4000:-,
    blommor 2000:-
    ringar 8000:-
    trycksaker 500:-skulle kunnat bli mycket mer men min sambo jobbar på tryckeri
    hyra bil 2000:-
    trubadur 5000:-
    fotograf med hela dagen 3000:-
    sångerska i kyrkan 600:-
    annonser i tidningar gissar jag på 2500:-
    Vi vill satsa på denna festen och göra den minnesvärd för alla.

• lbmarbrg

Observera att det inte behöver vara jättedyrt för att kvällen ska bli minnesvärd ;) Jag och mina gäster har aldrig haft så roligt nån gång tidigare trots budgetvariant. En kväll ingen kommer att glömma.

• chamor

Nej pengarna gör inte festen.. Men sedan så kan ju vissa gömma faktumet att det är ett "budgetbröllop" så det inte alls märks medan påkostade bröllop inte behöver bli "överdrivna" åt andra hållet heller om ni förstår.. Jag skulle inte vilja, om jag hade haft ett påkostat bröllop, att utkonkurera andra "billigare" bröllop eller på något sätt "skryta" om att det var påkostat. Det tycker jag är var och ert brudpars ensak hur mycket pengar man lägger! Däremot skulle jag tycka det var jobbigt om någon sa om mitt bröllop "å va det kändes budget". Vi håller nere kostnaderna men tror ändå inte att det ska behöva märkas så mycket (ok vi gör maten själva men den är god ) men på andra saker som "syns mer" lägger vi massa pengar så alla som hittills hör om bröllopet tror det är väldigt påkostat fast vår budget är 40 för bröllopet. Det tycker jag känns roligt!

• Heloise

Nu har vi ju ett år kvar innan det är dags men vi siktar på 40-45 000 kr för ca 55-60 pers. Allt är en fråga om prioritering och önskemål, jag är kock det är min m2b oxå, alltså kommer vi laga all maten själva, min svärmor har en affär så vi kommer kunna köpa varorna till inköpspris+moms( vet att inte alla har det så förspänt )sprit från Tyskland, inget lulll lull i onödan( gillar iofs inte sådant heller) osv.
    Jag tycker det verkar som en rimlig budget, vi har ju betydligt mindre i mat kostnad ( go figure)och lite mer på ringarna.
    Alla har ju olika visioner och drömmar,för 250 000 skulle jag hellre köpa en ny häst, rusta köket, sticka utomlands på smekmånad och dessutom ha råd att gifta mig
    Vi prioriterar alla olika och tur är väl det!

• SaraPayam

Chamor: Det låter jättehärligt, längtar tills man får se bilderna :)

Hondafreak: Jag håller med dig helt & hållet, det kommer vara värt vart enda öre. Vi får ju betala både för abonering av slottet & sen kuvertpris på det, det är väl lite därför vårt pris skenar iväg.

Ibmarbrg: Men visst är det så, det behöver verkligen inte innebära att kvällen kommer bli mer eller mindre minnesvärd om man lägger mycket/mindre pengar på det. Men det är ju tur att vi alla är olika ;)

Heloise: Hehe tur att vi alla är olika :) Vi skulle ju aldrig lägga dom pengarna på ett djur & därför lägger vi dom på vårt bröllop i stället :)

Hoppas att ni alla har haft en bra kväll :)

• Heloise

Heloise: Hehe tur att vi alla är olika :) Vi skulle ju aldrig lägga dom pengarna på ett djur & därför lägger vi dom på vårt bröllop i stället :)[/citat]

Nu menade jag ju att för så mkt pengar skulle vi ha råd med alla de sakerna jag skrev, skulle inte heller köpa en häst för en kvarts miljon
    sorry OT

• Havsro

Ja men då är det ju inte så konstigt! :) Lät som ett härligt bröllop! Ja hade man de pengarna..eller rättare sagt, kände man att man kunde avvara dem så skulle jag gärna gjort så! Men vi har dessutom turen att ha de flesta samlade i samma stad så de får minsann sova hos sig själv... ;)

SaraPayam skrev 2008-07-17 14:48:15 följande:
    Havsro: Vi kommer att bjuda på det mesta. Vi har en hel del anhöriga som kommer får bla Iran, Frankrike, Tyskland, mm. Och vi vill inte att de ska välja bort vårt bröllop för att de känner att det blir för dyrt för dem att komma hit. Vill ju att våra gäster ska kunna komma :)
  • KKC

Vi har en budget på 20-25000kr och kommer ha 75 gäster.
    Vi lagar all mat själva (förrätt + varmrätt) och för lokalen (jätte stor och fin i gamla stan, sthlm) betalar vi endast 800kr... går att hitta guldkorn om man bara lägger ner lite tid att leta! vårat bröllop kommer deffinitivt inte kännas budget!! allt lull lull runt omkring kommer finnas

(detta är dock utan resa och ring)

• chamor
    KKC skrev 2008-07-18 15:21:59 följande:
    Vi har en budget på 20-25000kr och kommer ha 75 gäster. Vi lagar all mat själva (förrätt + varmrätt) och för lokalen (jätte stor och fin i gamla stan, sthlm) betalar vi endast 800kr... går att hitta guldkorn om man bara lägger ner lite tid att leta! vårat bröllop kommer deffinitivt inte kännas budget!! allt lull lull runt omkring kommer finnas (detta är dock utan resa och ring)
    Vad har ni för meny?
  • SaraPayam

Havsro: Jo det är ju verkligen en fördel, hade man inte behövt tänka på att fixa boende till gästerna så hade man säkert vält något annat. Men sen är det så fint där, har verkligen förälskat mig i slottet :)

Heloise: Aha du menade så :) Sorry, missuppfattade det ;) Får väl skylla på att jag jobbade natt & va trött ;)

• kassandra

hej är inte kyrkans lokal grattis och i dom brukar man ej få förtära alkohol .

• SaraPayam

Hej,jo men visst brukar den vara gratis eller om man får hyra den för en billig peng. Nä så är det väl, de brukar inte tillåta alkohol, men det skadar väl inte att fråga :) Man kanske kan få ha vin till mat & så.

• Sotnos080906

KKC:
    Jag beundrar er om ni klarar av budgeten! Det finns dem som klarar det, men tyvärr så finns det kostnader som man missar..
    Vi har vår vigsel och efterföljande middag och fest hemma. Varför? Vi bor jättestort, (på 5000m2), bekvämt för våra barn som ska vara med, och vi är där vi trivs bäst!
    lite avis är jag på 800 kr i lokal hyra då en stol kostar 60 kr att hyra och ska du ha överdrag kostar det 80 kr extra. 140 kr/stol!!

• KKC

chamor: vi kommer ha bruchetta till förrätt och älgstek, klyftpotatis, sås å gelé till varmrätt. min m2b gillar att laga mat
    älgen är dock gratis eftersom både jag och min far jagar så frysen är redan full, det tjänar vi ju lite på...

sotnos: jag tror att vi absolut inte går över 25000kr. men somsagt så kan man ju missa vissa utgifter.. därför är målet 20000kr och 25000 i nödfall... lokalen är kyrkans församlingshem och där finns allt, stolar, bord, porslin å glas!
    jag avundas snarare er som kan ha festen hemma! hade jag hellre velat men vi har ett frimärke till tomt

• Sotnos080906

kkc:Mina stolar löste sig till slut. fick låna på jobbet! En kostnad mindre..
    Vi blir runt 40 gäster till vigseln och bröllopsfesten. Till den dagen har vi beräknat en budget runt 30 000kr.

Helgen därpå har vi en trädgårdfest för ca 80 personer och vad den kommer att kosta har vi inte riktigt räknat på, men någon stans runt 5000 kr.

Som bröllopsresa vill vi åka skidor. Så mest troligt så väntar vi några år innan vi två åker till antingen usa eller canada för en riktig lyxig smekmånad. Det kommer bli något att se fram emot. Nästa sommar ska våra barn få en riktig dundersemester iom att denna sommaren enbart går till att planera och renovera klart inför bröllopet.

Svar på tråden Är denna budget riml