• Stjärnstopp

Är denna budget riml

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-29 17:38
    Jaha, det gick ju bra!

vad jag ville ha sagt var: är denna budget rimlig?

45000:- (resa ej inräknad) och ca 60 personer inbjudna...

• Svar på tråden Är denna budget riml
  • SaraPayam

tonårsmorsa: men då får vi ju inte vårt bröllop som vi vill ha det :) Vill verkligen inte ha ett "budgetbröllop" där man behöver laga sin mat själv, mm.
    Halva meningen med vårt bröllop är att vi ska skämma bort oss själva & våra gäster :) Och dessutom får vi ju en hel helg tillsammans med dem :)

• SaraPayam

Hmmm "budgetbröllop" lät inte bra...sorry. men ni vet vad jag menar ;)

• Sotnos080906

SaraPayam:
    Wow, det låter som ett riktigt sagobröllop. Och är det det så man önskar sig att ens bröllop ska vara, så ska man satsa på det fullt ut. Hoppas ni får en underbar dag!

Min egna bild av mitt sagobröllop att min vigsel är dagen på resten av mitt liv som jag kommer att tillbringa med min prins som hans fru.

Stjärnstopp:

Jag har länkar på min sida om du är intresserad av att hitta prisvärda klänningar, skräddarsydda kostymer och lite annat som kan vara bra i klädväg.

• tonårsmorsa

Förstår att ni vill lägga de pengarna på ert bröllop för att få det som ni vill, men frågan TS ställde var om deras budget var rimlig, inte hur ni ska få ert bröllop. Och för att TS ska få ihop sin budget så är det andra val och prioriteringar som gäller.

SaraPayam skrev 2008-07-17 14:51:13 följande:
    tonårsmorsa: men då får vi ju inte vårt bröllop som vi vill ha det :) Vill verkligen inte ha ett "budgetbröllop" där man behöver laga sin mat själv, mm. Halva meningen med vårt bröllop är att vi ska skämma bort oss själva & våra gäster :) Och dessutom får vi ju en hel helg tillsammans med dem :)
  • chamor

SaraPayam. Som sagt! Va underbart ni verkligen kan leva ut era drömmar! Önskar vi hade kunnat ha det också men det här blir bra för oss!

tonårsmorsa skrev 2008-07-17 14:43:25 följande:
    Stjärnstopp:Har ni kollat priser för mat? 14000:- kan vara snålt räknat.
    Beror på. Nu gör vi maten själv men man och dryck för 100 personer kostar MAX 10 000. Då har vi trerätters dyr lax, pannacotta m.m. Håller med om att det inte är roligt att behöva laga mat till sitt eget bröllop men vi ville gifta oss NU och åka på en lyxig bröllopsresa så vi prioriterade bort maten!
  • SaraPayam

Sotnos080806: Tack :) Ja vi kommer verkligen få bröllopet som vi vill ha det & är verkligen jättetacksam över att det blir så :)

Men visst är det så & så länge man får leva med den man älskar & att man själv & ens nära & kära får vara friska, så finns det ju inget annat som man egentligen kan önska sig :)

• Sommargrönt

Angående att inte redovisa pris inklusive moms så är det inte lagligt när kunden är privatperson. Priset man fått gäller alltså även om cateringfirman bara glömt att tala om momsen. En prisuppgift man fått får endast avvika mellan 15 och 20% och då ska företaget kunna tala om vad det är som orsakat denna kostnadshöjning, t ex att man stött på problem av någon anledning. Att en sömmerska slöar så hon helt enkelt inte hunnit det hon sagt på de timmarna hon sagt eller att man glömt momsen är inte giltiga orsaker. Däremot om råvarupriserna gått upp eller tyget man ber sömmerskan sy i är extra krångligt, det är okej anledningar. Men man har mer rättigheter än man tror.

tonårsmorsa skrev 2008-07-17 14:43:25 följande:
    Stjärnstopp:Har ni kollat priser för mat? 14000:- kan vara snålt räknat. Tänk också på att många inte redovisar priset inkl. moms (kul överraksning när räknningen kommer). Annars går det naturligtvis att fixa ett bröllop för 45000:-, det är bara en fråga om vilja, engagemang och kontakter. Tycker i övrigt inte att BT:s budgetverktyg är till någon hjälp, det är ju så olika vilka detaljer man väljer att lägga sina pengar på. Tänk också på att inbjudningar etc. inte är gratis bara för att man gör det själv.
  • SaraPayam

Tonårsmorsa: jo men visst är det så, svarade bara på en fråga ju :) Självklart ska ju inte göra det omöjliga heller eller sätta sin ekonomi i fara bara för att man ska gifta sig. Och visst finns det mycket som man kan välja bort &/ välja andra alternativ :)

Chamor: Ja vi är tacksamma över att kunna göra det. När gifter ni er?

• tonårsmorsa

Chamor:

Vet inte vad maten kommer kosta för oss. Vi vill inte göra allt själva, men är däremot beredda att fixa en hel del. Vi ska ha buffé (inte för att det blir billigare, för det behöver det inte bli, utan för att vi tycker det är trevligare). Sen tar jag hjälp av de som vill (vi önskar oss inga presenter utan istället tjänster av de som vill bidra). Båda våra föräldrar är pensionerade, så tiden finns. Syrran jobbar som kock och kan säkert fixa en del billigare. Mannens kusin importerar spanska delikatesser så där kan vi säkert också få en del till bättre priser. Hittar vi bara en lokal som passar, där man får ta med maten själv, så kan priset pressas rejält. Just nu det lutar åt att vi tar en del från catering och bidrar med en del själva. Känns onödigt att t.ex. betala dyrt för bröd, oliver etc. bara för att det levereras från catering.

• tonårsmorsa

Oki. Börjar bli rätt trött på att folk inte fattar att det är privatpersoner som gifter sig. Ofta när man läser priser på nätet är det tyvärr exkl. moms. Även om man då får priset angivet inkl. moms kan det kännas rätt surt när man redan börjat skissa på en budget och utgått från priser på nätet (brukar stå VÄLDIGT litet att moms tillkommer).

Sommargrönt skrev 2008-07-17 15:14:00 följande:
    Angående att inte redovisa pris inklusive moms så är det inte lagligt när kunden är privatperson. Priset man fått gäller alltså även om cateringfirman bara glömt att tala om momsen. En prisuppgift man fått får endast avvika mellan 15 och 20% och då ska företaget kunna tala om vad det är som orsakat denna kostnadshöjning, t ex att man stött på problem av någon anledning. Att en sömmerska slöar så hon helt enkelt inte hunnit det hon sagt på de timmarna hon sagt eller att man glömt momsen är inte giltiga orsaker. Däremot om råvarupriserna gått upp eller tyget man ber sömmerskan sy i är extra krångligt, det är okej anledningar. Men man har mer rättigheter än man tror.
Svar på tråden Är denna budget riml