• Sebastiána

Spettekaka, när/hur?

Jag kommer från Skåne och vill gärna bjuda på spettekaka. Det känns som att det hör till på ett bröllop i Skåne (jag tycker att det är gott ? och det är ju mycket dekorativt dessutom). Frågan är bara när man ska klämma in det? På de bröllop jag varit på har man haft det i samband med efterrätten och sedan bjudit på tårta senare på kvällen. Men det blir ju så mycket sött! Efterrätt, spettekaka och tårta!!!

Så jag funderar på att antingen servera den tillsammans med efterrätten och då ha en frisk sorbet som motvikt eller servera den i samband med brudskålen, men det kanske inte passar med något sött då och det kan ju också bli väldigt smuligt att äta på trappan till lokalen.

Någon annan som bjudit på spettekak? Hur har ni gjort.

Kram/S

• Svar på tråden Spettekaka, när/hur?
  • Lunia

Ja det tycker jag att du ska För det är mycket enklare med en sådan! Smular mindre och blir fina kanter. Har man en riktigt bra brödkniv med täta tänder kan det också fungera, om inte tänderna är för långa vill säga!

• flora82

Vi ska också ha spettekaka och funderade att ha den tillsammans med snacksen. Men nu funderar jag på att ha den till välkomstskålen, eller är det för sött kanske?

• Kärlek ger näring åt själen

Flora82 Det kan bli för sött men samtidigt så kan det vara gott att få upp sockerhalten hehe

Tänk bara på att det är inte alla som tycker om smaken så ni har något annat alternativ

• flora82

haha sant :)

Ja det är sant ang. det där att alla kanske inte gillar det, får fixa nåt annat med :)

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-06-19 15:11:30 följande:

Flora82 Det kan bli för sött men samtidigt så kan det vara gott att få upp sockerhalten hehe
  • Lunia

Jag kan inte förstå dem som inte gillar

Lunia inte jag iheller Vi köpte med oss när vi var nere sist och bjöd marskalken på det.. Han tyckte det smaka fisk(!!??) hihi

• Lunia

What? Fisk... Han måste ha fel på smaklökarna!! Stackaren!

Lunia *S* jadu ingen aning *S* hehe Men jag skrattade rakt ut.. hehe..

• Cazz

funderar också på att ha den till brudskålen. då för min del då vi har bröllopet 14. 00 kanske inte är på pllast för en 16.00 så tycker jag det kan va ett alternativ då folk bara ättit frukost.sedan har vi kall buffé och bröllopstårta o lite snacks. vad har man till spette kakan? kan man alltså använda brödkniv?

• Smilla07

Vi ska ha spettekaka till brudskålen men ett tips är att inte ha så söt champagne då det i så fall kan bli väldigt sliskigt.

• Aila

Systemets personal har nog en hel del goda råd och tips vad som passar i dryck till spettekaka.

En gyllene regel jag blivit lärd är att drycken skall anpassas efter det man äter. Ett sött tilltugg bör ha en söt dryck, annars kommer drycken uppfattas syrlig och svårdrucken.

Jag har varit på bröllop där spettekakan serverades i stället för bröllopstårta, ett par timmar efter avslutad dessert. Jag är ingen skåning men tycker det var riktigt gott! Jag tror som fler här ovan att det kunde vara trevligt att ha det till brudskålen, den kanske hålls utomhus och då kan man smula bäst man vill!

Svar på tråden Spettekaka, när/hur?