• Sebastiána

Spettekaka, när/hur?

Jag kommer från Skåne och vill gärna bjuda på spettekaka. Det känns som att det hör till på ett bröllop i Skåne (jag tycker att det är gott ? och det är ju mycket dekorativt dessutom). Frågan är bara när man ska klämma in det? På de bröllop jag varit på har man haft det i samband med efterrätten och sedan bjudit på tårta senare på kvällen. Men det blir ju så mycket sött! Efterrätt, spettekaka och tårta!!!

Så jag funderar på att antingen servera den tillsammans med efterrätten och då ha en frisk sorbet som motvikt eller servera den i samband med brudskålen, men det kanske inte passar med något sött då och det kan ju också bli väldigt smuligt att äta på trappan till lokalen.

Någon annan som bjudit på spettekak? Hur har ni gjort.

Kram/S

• Svar på tråden Spettekaka, när/hur?
  • Nennies

Kan du inte ha den istället för tårtan då?

• Sebastiána

Jo, men jag vill ju ha tårta också. Spettekakan är liksom en extragrej. Om jag måste välja väljer jag tårtan - tänkte ha någon av Hollandias supergoda tårtor (bästa kondiset i Malmö).

/S

• Nennies

Hm... ja men då tycker ja d låter bra att ha d vid efterrätten!! :P Hollandias har mycke gott =)

• Sebastiána

Ja, eftersom vi inte kan bestämma oss för vilken sort vi ska ha ska vi testa alla deras tårtor i sommar tur att vi inte gifter oss i år... det blir några extra motionspass.

Du har nog rätt, det blir bäst ihop med efterrätten. Frisk sorbet eller färsk frukt med typ sabaionnesås passar nog till - då blir det inte allt för sött.

/S

• paradisfågel

Vad sägs om att servera den istället för efterrätt?

• Kärlek ger näring åt själen

Men varför inte bjuda på Spettkakan som den är gjord för från början som tårta.. fast med tårta *hoppas du förstår hur jag tänker* Alltså du serverar den ihop med tårtan

Så tänkte jag ivarje fall göra med vår (är också ifrån skåne). Vi tänkte servera den ihop med tårtan så folk kan ta en bit spiddekaga och en bit tårta

Från början var ju spettkakan en tårta som man hade när man firade någon

• Embo81

Kan man inte ha den vid godis/snacksbordet? Hmmm, tror vi ska ha det, vi har nämligen oxå dessert och tårta..

• Sebastiána

Många bra förslag! Ska tar med mig det och diskuterar med M2B.
    Tack alla!

/S

• Augustibruden 2008

Jag är fr Skåne o ska ha både bröllopstårta + spettekaka

• Kärlek ger näring åt själen

Ot : Whiiee vi är några stycken skåningar som bevarar det skånska på vår bröllopsdag

Svar på tråden Spettekaka, när/hur?