• Merika

Betalar tärnan för sig själv??

Hej...Hur gör/gjorde eller ska man göra angående tärnornas utgifter? Betalar dom för sig själva eller står brudparet för ekonomin? Vad tycker ni...HJÄLP!!!

Ska själv ha två tärnor var av den ena tycker det är ok att betala för sig själv men den andra tycker det är helt fel...

Tack...Erika

• Svar på tråden Betalar tärnan för sig själv??
  • 20080802

beccis80: Jag har svårt att tro att hon skulle utgå från att du betalar om ni inte pratat om det. Men det beror ju som sagt lite på vilka krav du ställt. Men nästa gång ni pratar om det kan du väl säga något i stil med att "det är ju viktigt att du trivs i den eftersom det ändå är DIN klänning och du måste kunna använda den fler gånger" typ!!

• fromheretoeternity

Hej!

Jag tycker att det blir fel om det blir en ekonomisk börda för tränan. Har man någon som helst åsikt om vad hon ska ha på sig (vilket man oftast har om det ska stämma med de andra tärnorna eller med färgtema el likn) bör man betala klänningen och blommorna!
    Hår och makeup behöver man bara betala om det ska ske på salong eller liknande.
    Skor kan hon väl ta sina egna, om det inte ska vara precis samma tyg som klänningen eller så.

Jag skulle aldrig kunna med att be mina blivande tärnor att betala själva, jag skulle bara vara så otroligt glad att de ställde upp för mig. Det är de som gör mig en tjänst, inte tvärt om! Även om de säkert är glada för sin roll.

Har man inte råd att betala för tärnorna får man väl antingen lösa det genom att de får ha privata kläder, eller att man låter bli att ha tärnor och har värdar/värdinnor istället!

Jag vet att seden säger att de ska betala själva men jag tycker det känns fel.

• Jessyt

Mina tärnor ska betala sin klänningar själva. Dom ska ha svarta klänningar,med ett rosa siden band runt midjan.Har sagt att dom får köpa vilka klänningar som vill,det som känns bäst för dom,som dom trivs i.Tycker det är fint att alla inte har samma modeller.Blommor står vi för,men har faktsikt inte tänkt på hår och smink.

• Niccisen

Det blev en massa tjafs när vi berättade att vi skulle gifta oss, vilket resulterat i att jag har två tärnor, men egentligen bara ville ha den ena.. Därför får de betala halva klänningen själva, vilket jag också talade om när jag frågade om de ville vara. När det gäller hår och sånt... Den ena tärnan är frisör så det där tror jag löser sig.

• stavfellet

Jag var tärna för ett år sen och då betalade bruden det mesta. Jag hade egna skor och smycken men resten stod hon för. Jättegulligt! Det jag kan tipsa er blivande brudar om är att vara TYDLIG med hur ekonomin ser ut så att tärnan vet redan från början vad hon förväntas betala och inte. Det underlättar!

• tolonta

Min ekonomiska sida tänkte sig ett klädbidrag till brudföljet. Men det har utvecklat sig till att marskalken hyr vi kläder till, han har egna skor. Tärnan får en uppsydd klänning, som vi betalar. Brudnäbben syr jag klänningen till, och så kommer jag leta skor till brudnäbben också. Kommer även fixa smycken till tärna och brudnäbb (inte så svårt - jag gör smycken själv), samt betala för hårupsättning. Det tärnan fixar själv är skor (vi har pratat om guldiga skor, vilket innebär att hon skulle köpa nya, men det är inte ett krav) och så betalar hon sin egen sminkning. Jag betalar håruppsättningen.

Så kan det bli. Men det drabbar ingen fattig, som mina syskon brukar säga. Och visst känner jag att vi har ekonomi för att klara att betala detta, annars hade jag låtit dem betala mer själva. Och då hade jag nog gjort andra val angående klädseln...

• Tittij

Jag får klänning samt hår och make-up betalt.
    Kommer göra likadant för min tärna den dagen jag gifter mig.

Resonerar som så att bara för att man blir tillfrågad om att va tärna kanske man inte har flera tusen över. Klänning minst 1000 kr och sen hår och make-up. Bruden vill ju gärna att man är med på salongen och ska man då bara istta där och titta på ifall man inte har råd själv?

I bröllopsbudgeten ryms nog 3000 kr extra om man nu vill ha en tärna. Så resonerar vi iallafall

• Sommaren2008

Min tärna har köpt sin klänning själv men å andra sidan har jag inga speciella krav på hennes kläder än på resten av gästerna, alltså klädkod: Kostym. Klänningen är köpt i vanlig butik.

Hon betalar sin håruppsättning själv, vi går hos samma frisör.

Vi bjuder henne på make up, samma tjej som ska sminka mig ska sminka henne.

Skor och väska har hon köpt som hon vill använda annars också. Ja, det gäller klänningen också även om den är för fin för att ha på vanlig fest så kan hon ha den på andra finare fester.

Jag har sagt att möhippan inte behöver kosta så mycket sålänge det blir en mysig kväll med kompisarna.

Som sagt, jag har inga större krav på min tärna annat än att hon och jag ska spendera bröllopsdagen tillsammans fram till vigseln. Därför betalar jag hennes make up.

• Merika

Tack snälla alla ni som svarat...Nu är jag mycket klokare=)

/Merika

• Garonne

Min tärna betalar allt själv, men då har hon också fått välja klänning helt själv. Dessutom är det min syster och hon tjänar mer än mig och sambon tillsammans...

• EmmaCaroline

Jag betalar allt för min tärna. Klänning, håruppsättning, smink, bukett, smycken. Jag ser det som en självklarhet. Jag tycker inte att hon ska behöva lägga ner en massa pangar på mitt bröllop, det är oförskämt. Ska man ha tärna får man oxå bekosta det, det är min åsikt. Jag tycker synd om en del tärnor som tvingas lägga ut en halv förmögenhet bara för att brudparet vill att hon ska ha en massa saker.

• feministbrud

Mina tärnor får ha vad de vill på sig. Jag kommer att ge dem blommor (som såklart jag står för). Det beror väl lite på vad man har för krav på sina tärnor. Jag har bara sagt att de ska vara mina bästa vänner just en dan och har inga krav på kläder eller annat.

Svar på tråden Betalar tärnan för sig själv??