• Merika

Betalar tärnan för sig själv??

Hej...Hur gör/gjorde eller ska man göra angående tärnornas utgifter? Betalar dom för sig själva eller står brudparet för ekonomin? Vad tycker ni...HJÄLP!!!

Ska själv ha två tärnor var av den ena tycker det är ok att betala för sig själv men den andra tycker det är helt fel...

Tack...Erika

• Svar på tråden Betalar tärnan för sig själv??
  • Neri05

Jag betalar mina tärnors klänningar,visserligen är den ena min dotter o den andra min bästis men iom att vi väljer färgen (svart) så betalar vi,men självklart har dom fått vara med o valt ut klänningar som dom gillar.Men jag vill betala,som en liten gåva till dom :)

• MissieA

Jag tycker att det beror på vad brudparet tycker och vilken budget man har. Vi kommer betala för tärnan och bestman för vi känner att dem offrar mycket för oss och kommer ge mycket av både sig och sin tid under flera månader då dem hjälper oss och finns där för oss. Så vi tycker att det räcker med det dem redan göra för oss, sen så vill vi ju gärna att deras klänningar m.m. ska vara i vissa färger o så så det känns lite dumt att bestämma o sen låta dem betala.

Så mitt tips är om ni bestämmer hur dem ska vara klädda så får ni betala med, om dem själva ska betala tycker jag att dem ska få bestämma vilka kläder m.m. dem ska ha på sig.

• Merika

Tack för svaren...Det låter klokt att vi betalar om vi bestämmer.

• Anettan73

Vi betalar tärnornas klänningar. Och hyra till bestman...
    Vi hade en budget på 900:- per man/kvinna, Men då det uppstog problem så blev tärnornas klänningar dyrare. typ 600:- mer och det lade vi ut ändå. Vi har 3 bestman och 3 tärnor.

Men enl vett o etikett så ska tärnorna bet själv. Men iom jag ville vara med o bestämma så gjorde vi så här...

• Vidalila

Vi betalar tärnornas (2 st tärnor) klänningar enl traditionen. Skulle aldrig kunna be dom köpa en dyr klänning bara för min skull. Då hade de fått ha vad de ville, och det ville ju inte vi. Deras tärnklänningar kostade 2500/ st. Vi hade budgeterat 2000/st, så de lade till varsin 500 lapp. Vi betalar också deras blommor. De betalar sina skor, sina smycken, sin sminkning och sina håruppsättningar själv, med då får de välja helt själv.

Vi hyr också västarna till bestmen, (också 2 st) och har köpt en kostym åt den ena.

• Anettan73

Ja såklart betalar man blommorna till dom...

• Vinterbruden 08

Mina tärnor betalar själva och då har jag ändå satt som krav att dom ska ha samma ljusblåa färg på sina klänningar.. Inga konstigheter med det, mina tärnor vet hur mycket utgifter vi har i alla fall och halsbandet som dom får i gåva, det vet dom inget om

• Soon and very soon

Min tärna får betala själv! men jag sa då att hon gärna fick ta nått hon redan hade.hon sa att det var helt ok. tror att hon tycker att det är lite hedersamt oxå!
    Till min dotter kommer jag nog köpa ny fin klänning.

• Juni2009

Vi ska ha 2 tärnor (har inte frågat dom ännu) så vi tänkler att dom kan betala själv, bara dom passar bra ihop ed varandra o har samma färg som våra färgtema.

Men vi får se hur det blir.

Sen ska vi oxå ha näbbar (2 eller 3 barn)

Men vi får se hur det blir nästa år.

• Stardusty

Jag betalar halva klänningarna för att jag får välja färg sen väljer de modell själva och får då betala andra halvan, jag betalar även buketterna sen fixar de smink/hår själva.

Svar på tråden Betalar tärnan för sig själv??