• Merika

Betalar tärnan för sig själv??

Hej...Hur gör/gjorde eller ska man göra angående tärnornas utgifter? Betalar dom för sig själva eller står brudparet för ekonomin? Vad tycker ni...HJÄLP!!!

Ska själv ha två tärnor var av den ena tycker det är ok att betala för sig själv men den andra tycker det är helt fel...

Tack...Erika

• Svar på tråden Betalar tärnan för sig själv??
  • lightfish

Något som ingen tagit upp i tråden än så länge är tärnans ekonomi: självklart att det är en ära att vara tärna men bröllop är ju inte gratis Hon förväntas ju också ge en gåva till brudparet.

Hur som helst: min tärna hade inte jättegod ekonomi och vi löste det så att vi var ute och leta kläder tillsammans till henne. Tillslut hittade vi en klänning för ca 500 kr från Vila som var helt perfekt! Hon tyckte att priset var så överenskomligt att hon bestämde sig för att betala den själv.

Jag gav henne en tid före bröllopet en sminkning på Make Up Store, ca 500 kr, vilket blev hennes gåva från mig och maken som tack. Väldigt uppskattat! Hon fick självklart sin tärnbukett Skor och annat runt omkring betalade hon själv.

• Carmilla79

Jag var tärna på en av mina närmaste vänners bröllop och eftersom det redan var utomlands (USA) så var det ganska stora utgifter för mig att resa dit m.m. Hade aldrig varit tärna och kände att det plötsligt blev en massa utgifter utöver resan, som att jag skulle bekosta klänningen (som hon bestämt modellen på för alla tärnorna, samt stå för en stor del av möhippan).

Känner att allting beror på brudparets OCH tärnans ekonomi. Betala gärna något för tärnan (ev. smycken, blommor etc beroende på er egen ekonomi), men om tärnan absolut MÅSTE ha en viss modell och färg på klänningen tycker jag nästan att man antingen ska dela på kostnaden eller stå för tärnans klänning. Visserligen är det en ära, men är det så kul att kanske behöva köpa en klänning som man kanske inte själv faktiskt vill ha/gillar och troligtvis aldrig kommer använda igen? Om tärnan själv får välja klänning så är det ju en annan femma. Då väljer hon nog något hon kan ha på sig i framtiden och verkligen gillar, och då känns det ju mer realistiskt att hon kanske står för det själv. Plus att hon då har valet att ta något hon redan har hemma.

• Juni2009

hrmm.. vi har inte bestämt ännu.
    Blivande tärnor vet ingenting om sin roll.
    Har inte frågat, det blir en rikitg överraskning för dom.
    Ska fråga nu till julen så vi har typ halvår på oss att bestämma hur det blir.

Men vi börjar med ringar o planera så mycket vi kan sen kan vi nog bedömma hur det blir.

Det ska bli en riktig kul o spännande dag för oss två!

• 20080802

Jag vill betala min tärnas klänning som present men hon har inte bestämt sig för om hon tycker det är okej. Tycker som flera andra att det beror på parternas ekonomi och situation och så men att man definitivt bör bekosta klänning om man bestämmer helt och hållet hur den ska se ut.

• TyresöBrud

Betalar klänning och hår, har en gemensam vän som fixar make. Och hennes blommor såklart!

• 126306

Hej!
    Mina tärnor och min brudnäbb betalar själva sina klänningar och skor.
    Jag betalar frisör, blommor till alla fyra.
    Vi bestämmde tillsammans hur deras klänningar ska se ut.

• Skottdagen2008

Vi betalade:
    Blommor till bestman, marsalk och tärna
    Smyckena till tärnan
    Slipsarna till bestman och marsalk
    Sedan fick de som tack smycke och slipsnål.

Resten bekostade de själva. Min bror köpte nytt och min mans bror hade redan.

Våra önskemål, inga krav var att de skulle bära mörka kostymer, svarta eller gråa och de behövde inte se likadana ut och en vit skjorta.

Tärnan fick ha vad hon ville så länge klänningen höll temafärgerna, dvs svart, vit, mörkrött eller silver och det blev en silvrig sak som hon hittade på rea och rea igen 250 kr.

• beccis80

HJÄLP!!

Jag har en tjejkompis som ska vara tärna, och hon ser verkligen fram emot det! Grejen är att vi t o m har pratat om hennes klänning, men jag har inte sagt något om kostnaden för den...
    Hon har heller inte sagt något, så nu vet jag inte vad hon tror?! Och hon vet inte hur jag tänker...
    Vad ska jag säga!!? Jag hade tänkt bjuda henne på hår, blommor och kanske en behandling, men att hon får betala klänningen själv...
    Känns så himla pinsamt hur jag än lägger fram det...

• HurraViSkaGiftaOss

Vi kommer att betala allt för vår tärna och bestman

• Skottdagen2008

Det beror lite på hur ni har pratat om det. Då jag inte hade några krav förutom färgen på klänningen var det liksom självklart att hon skulle betala den själv, vi pratade inte ens om det utan hon ringde och sa jippiee jag har hittat klänningen.

Däremot blev hon ruggigt förvånad när vi sökte smycken till henne och jag la fram mitt plastkort när hon skulle betala. Det blev hon väldigt glad för.

beccis80 skrev 2008-05-06 17:32:57 följande:
    HJÄLP!!Jag har en tjejkompis som ska vara tärna, och hon ser verkligen fram emot det! Grejen är att vi t o m har pratat om hennes klänning, men jag har inte sagt något om kostnaden för den...Hon har heller inte sagt något, så nu vet jag inte vad hon tror?! Och hon vet inte hur jag tänker...Vad ska jag säga!!? Jag hade tänkt bjuda henne på hår, blommor och kanske en behandling, men att hon får betala klänningen själv... Känns så himla pinsamt hur jag än lägger fram det...
Svar på tråden Betalar tärnan för sig själv??