• bofinkarna

Preventivmedel tips

Hej! Vill höra vad som funkar/inte funkat för er.. Överväger att sätta in p-stav lagom tills bröllopet.. När ska jag sätta in den i så fall? Eller har ni bättre alternativ än p-stav om jag inte vill knappra piller eller använda kondom ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-15 14:06
    Hur länge har ni använt er av era nuvarande p-medel?

• Svar på tråden Preventivmedel tips
  • Joji
    bride09 skrev 2008-04-20 12:40:39 följande:
    har hört att det gör ont att sätta in spiral... särskilt om man inte fött barn. att man måste töja ut livmodertappen och att för en del gör det så ont att de svimmar.....någon med erfarenhet av det?
    Jag har hormonspiral och har inte fött barn. Och ja, det gjorde fruktansvärt ont att sätta in den! Jag fick kramp i livmodertappen och höll faktiskt på att svimma... Sköterskan som var med gynekologen vid isättningen fick badda med kallt vatten och hålla mig i handen...

MEN. Det är jätteindividuellt om det gör ont eller inte! Så det går inte att säga att andra får ont, bara för att jag fick det... Gynekologen hade även glömt säga till mig att ta värktabletter innan, annars hade det kanske inte gjort fullt så ont...

Har haft spiralen i 1 år nu. Jag mår mycket bättre av hormonspiral än av p-piller och minipiller. Jag fick dessutom finnar och/eller pigmentfläckar av alla jag testade (åt i sammanlagt 13 år tror jag...)

Synd är dock att jag inte blivit av med mensen med spiralen, hade hoppats på det...
  • strommis

jag har haft kopparspiral i ca 2,5 år nu och enda nackdelen är att jag blöder väldigt mycket, i fredags var jag och bytte till en hormonspiral, hoppas att jag slipper mensen, för mig gjorde det inte ont ärligt så kännde jag inte av det. varken att ta ut den gammla eller sätta in den nya, bm och hennes elev blev faktiskt lite förvånade:) vad säger man, jag är väl en mönsterpatient.

• Carmilla79

Jag skulle sätta in en spiral, men det gör jag ärligt talat inte om! De sa det kunde göra ont och som kraftig mensvärk. Så in i h*****e. Jag har aldrig kännt sån konstig smärta tidigare. Kändes liksom som det gick rätt in i skelettet för mig. Skrev till rejält, de tog ut och tog en paus, men då spände jag mig självklart ännu mer sen. Slutligen sa jag att vi lägger ner det. Tack gode gud att jag kan ha p-piller...

Men, som andra sagt så är det nog oerhört individuellt.

• frida79

Har koppar spiral. Enda jag varit nöjd med (provat p-piller och p-stav tidigare).
    Så skönt att inte tillsätta hormoner.

Spiralen är inte skoj att sätta in. Första försöktet fick vi avbryta då jag nästan svimmade. Fick då remiss till kvinnoklinik där jag fick bedövning - men livmodern går inte att bedöva och det gör ont som fan ändå. Första menstruationerna efter insättning var en skräck. Har alltid haft mycket lindringa blödningar (inga alls under 3 år med p-stav). Efter spiralen blödde jag som en stucken gris. Blev mkt svag och hade grym mensvärk. Det har dock försvunnit och efter 6-12 månader så är allt normalt igen. Har nu lindriga blödningar igen.

Man behöver inte ha fött barn eller ha varit gravid för att sätta in kopparspriral. Det underlättar dock. De mäter livmodern och kollar att spiralen får plats. Ja, mätningen gör ont.

• bride09

Jag ryser när jag läser om spiral-smärtor :S
    Hu vad nervös jag skulle va om jag skulle sätta in en....

• IMittEsse
    bride09 skrev 2008-04-21 15:47:11 följande:
    Jag ryser när jag läser om spiral-smärtor :SHu vad nervös jag skulle va om jag skulle sätta in en....
    Det gäller att kunna slappna av, spänner man sig så gör det ooont! Rekommenderar en whiskypinne eller liknande innan så man blir lagom avslappnad och go... Jag fick rådet att ta två ipren och två panodil nån timme innan insättningen och de tillsammans med yogaandning hjälpte mig. Till hösten måste den dock ut efter fem år, huga... Nån som vet om man kan sätta in en ny kopparspiral direkt vid samma besök?
  • tattar-Emma
    IMittEsse skrev 2008-04-29 22:09:17 följande:
    Det gäller att kunna slappna av, spänner man sig så gör det ooont! Rekommenderar en whiskypinne eller liknande innan så man blir lagom avslappnad och go... Jag fick rådet att ta två ipren och två panodil nån timme innan insättningen och de tillsammans med yogaandning hjälpte mig. Till hösten måste den dock ut efter fem år, huga... Nån som vet om man kan sätta in en ny kopparspiral direkt vid samma besök?
    Japp, de tar ut den gamla och sätter in en ny direkt.
  • musslans

för mig fungerar p-stav supper dupper bra!! Är så jävla nöjd med den!! Behöver inte tänka på några piller eller äklig kondom.
    Bara att tutta och köra på!!!
    Men du bör sätta in den 6-7 månader innan bröloppet så kroppen hinner ställa in sig och små blödningarna hinner avta och bli regelbundet eller inga blödningar överhuvudtaget...

• Mrs Van Derkamp

Jag har p-spruta!Funkar kanon för mej,enkelt och bekvämt vet vilka för och nackdelar det är med den

• Zozo

Jag hade kopparspiral tills nyligen och har inte fött barn. pa mig gjorde det inte alls speciellt ont och dessutom tar det typ 3 sekunder. Kan man inte slappna av gör det däremot mer ont och sedan är det som nagon sa ovan vâldigt individuellt. Jag hann byta min tva ganger och det var likadant de gangerna - snabbt och lätt obehagligt bara, inga hemska smârtor. jag plockade ut den i slutet av november och blev gravid till jul

• MAJ09

Kan inte rekomendera koppar spiral sitter här gravid, och det ´känns inte bra

• MAJ09

Efter ha läst kände dock inte mycket när den sattes in men som sagt ganska besviken nu

• LindaMattis

Har haft både piller o ring. Nu kör vi gummi för att jag inte hittat något som passar. Gick upp 10 kg när jag bytte till p-ring. Så nu är jag lite rädd att testa något nytt. Någon som gått upp mkt av kopparspiral??

• Munchkin

Finns bara ett p-medel som funkar för mig och det är kondom. Provade p-stavar och det gick käpprätt åt h-vete. hade blödningar i 1 vecka uppehåll 2 dar blödning i 25 dar, uppehåll 3 blödning 4 dar uppehåll 1 osv osv provade allt för att rätta till hormonivån, fick p-piller att knapra för att det skulle rätta till sig, men det gjorde det inte. Försökte i 1 år, då hade jag nog varit blödningfri totalt ca 1 vecka under det året...jättekul....Fick sen höra att både mamma och mormor drabbats av blodproppar, mamma vet att det är pga p-piller, mormor misstänker att det kan vara en av orsakerna så bye bye finns inte en chans att jag ska knapra piller då inte.

Nä jag har lärt mig den håda vägena tt hormoner, det ska man vara försiktig med, stoppa inte i dig mer än vad du absolut behöver, dvs inga alls. Kondom funkar ypperligt

• Joji
    LindaMattis skrev 2008-05-05 22:21:40 följande:
    Någon som gått upp mkt av kopparspiral??
    Kopparspriral innehåller inga hormon, så man borde inte gå upp, på grund av den! :-9
  • frida79
    MAJ09 skrev 2008-05-05 21:03:53 följande:
    Kan inte rekomendera koppar spiral sitter här gravid, och det ´känns inte bra
    Blev du gravid fast än du hade sprial (utan passerat bästföre datum)?
    Hjälp! Iofs finns det väl bara en sak som är 100% säkert mot graviditet: celibat... och hur skoj är det?!

Hur lång tid tog det innan du upptäckte att du var med barn?
  • Pearldrop

Jag satte in p-stav när jag fyllde 18. Sex MÅNADER senare hade jag gått upp 23kg.. så jag tog ut den fort som bara f*n!! Och jag hgade pms-humör, en riktig häxa var jag! Sen hade jag yasmine -ppiller, som jag mådde illa av, sen har jag använt trinovun p-piller som jag blev gravid under användnignen av.. sen har jag haft nuvaring- p-ringar som sitter i tre evckor, ur en vecka etc.. de fungerad ejättebra (även som stimulering- tänk geisha-kulor typ) men tyvärr slutade det med att jag gick upp i vikt av dem med..

Så nu anävnde rjag inget alls och håller på ågår ner i vikt, 6kg minus på 4 veckor.. utan att anstängt sig ett dugg.. precis så gick jag upp och nu ÄNTLIGEN 6 år senare - på väg ner! Upp av p-stav, ner när jag slutade, sen upp igen av nuvaring och nu ner igen *puuhu*

ALDRIG mer preventinmedel!! (Men jag är livrädd för att föda... bra kombination vad?)

• Pearldrop

Kan berätta lite mer, jag tyckte p-ringen fungerade utmärkt på alla sätt och vis. Tills jag märkte att jag började gå upp i vikt.. så jag sklutade - livrädd att jag skulle hamna på de där 23kg plus som jag hade gjort med pstaven på bara korta 6 månader. MEn när jag slutade - vad UNDERBART livet blev!!! Då hade jag alltså gått med något slags preventinmedel i 8 år och nu har jag ALDRIG mått så bra! (ska tillägga att jag är 22 år nu)

P-piller glömde jag väldigt sällan men jag fick ofta äta pencillcin (halsfluss konstant typ) så jag blev gravdi (gjorde abort 16 år) sen Pstav gick jagsom sagt upp i vikt av, plus pms-fasoner, en riktig jävla bitch, skrattarde och grinade utan hejd.. Ingen mens överhuvudtaget..

Kondom - tugga cola med papper på = sant.. jag tycker VERKLIGEN INTE om kondom, vem vad gör man?? suck.. nu är dom iaf slut.. kondomerna alltså.. så vi måste köpa nya eller bereda plats för en liten, vilket jag inte vill än..

Får väl se ;)

• snippy 19juli

jag har kopparspiral å det funkar skitbra! alla mina vänner som har det håller med=) har hört att p stav inte alls e bra. men det e klart alla e olicka. kopparspiral har hängt med länge. tycker inte man ska mixa med hormoner! lycka till

Svar på tråden Preventivmedel tips