bride09 skrev 2008-04-20 12:40:39 följande:
har hört att det gör ont att sätta in spiral... särskilt om man inte fött barn. att man måste töja ut livmodertappen och att för en del gör det så ont att de svimmar.....någon med erfarenhet av det?
Jag har hormonspiral och har inte fött barn. Och ja, det gjorde fruktansvärt ont att sätta in den! Jag fick kramp i livmodertappen och höll faktiskt på att svimma...

Sköterskan som var med gynekologen vid isättningen fick badda med kallt vatten och hålla mig i handen...
MEN. Det är jätteindividuellt om det gör ont eller inte! Så det går inte att säga att andra får ont, bara för att jag fick det... Gynekologen hade även glömt säga till mig att ta värktabletter innan, annars hade det kanske inte gjort fullt så ont...
Har haft spiralen i 1 år nu. Jag mår mycket bättre av hormonspiral än av p-piller och minipiller. Jag fick dessutom finnar och/eller pigmentfläckar av alla jag testade (åt i sammanlagt 13 år tror jag...)
Synd är dock att jag inte blivit av med mensen med spiralen, hade hoppats på det...