• bofinkarna

Preventivmedel tips

Hej! Vill höra vad som funkar/inte funkat för er.. Överväger att sätta in p-stav lagom tills bröllopet.. När ska jag sätta in den i så fall? Eller har ni bättre alternativ än p-stav om jag inte vill knappra piller eller använda kondom ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-15 14:06
    Hur länge har ni använt er av era nuvarande p-medel?

• Svar på tråden Preventivmedel tips
  • saragran

Ppiller funkade inte alls för mig, hade PMS året runt (stackars satar som var i min närhet... ;) )
    Hade kopparspiral fram tills i september -07 som funkade jättebra utöver att jag för varje månad fick mer och mer mensvärk, slutade med att jag bara hade ca 1vecka utan någon form av mensvärk. Not nice.
    Så nu kör vi med gammalt hederligt gummi fram tills bröllopet då det blir au naturale :D

• bride09

har hört talas om p-dator.
    har inte träffat nån tant å pratat om det, men det ska tydligen va en manick som säger till när det är grönt att ha samlag utan att bli gravid...
    låter smidigt om man inte vill stoppa i sig varken hormoner eller kopparspiral.
    Dock är det väl kanske inte så säkert skydd, blir lite vatikansk roulette.

Någon som vet mer om p-datorer?

• tolonta
    bride09 skrev 2008-04-15 15:40:56 följande:
    har hört talas om p-dator.har inte träffat nån tant å pratat om det, men det ska tydligen va en manick som säger till när det är grönt att ha samlag utan att bli gravid...låter smidigt om man inte vill stoppa i sig varken hormoner eller kopparspiral.Dock är det väl kanske inte så säkert skydd, blir lite vatikansk roulette.Någon som vet mer om p-datorer?
    Någon digital variant av säkra perioder? Skulle jag nog inte våga lita på...

Har p-ring (Nuvaring) som redan skrivits om tidigare i tråden. Fungerar väldigt bra för mig, den ger ifrån sig hormoner i liten mängd kontinuerligt, till skillnad från ett piller som ger en ganska hög momentan dos. Det passar mig som har haft litet problem med migrän som förvärrats av vissa p-piller. P.g.a. migränen rekommenderades inte p-spruta eller p-stav, och jag ville ha något som jag inte behövde tänka på varje dag...
  • weinlove

har provat både piller, ring och plåster. trivdes inte med nåt av dessa. pillerna var bra men jag glömde bort att ta dem ibland. använder p-stav nu. funkar jättebra. ett hett tips. har inte alls mens ofta nu. nån gång ibland bara. ett tips från mig

• ingenjörsbruden

Om du ska sätta in p-stav ska du nog göra det ett tag innan bröllopet pga blåmärkesrisk...

Var på ett bröllop där bruden hade satt in en p-stav dagen innan o hade världens blåmärke......not nice.

Hennes man var inte heller så glad....han ville skaffa barn direkt.....men hon sa att det inte går att plocka ut p-staven förrän efter 3 år. Inte snällt.....

• bofinkarna

Okej.. Egentligen vill jag inte ha hormoner i kroppen (som flera skrivit) men de blir dyrt med kondom i längden ;) Men måste väl ha nåt antar jag :) Har en så stabil och fin mens nu som inte kommer skada vare sig bröllopet eller resan så vet inte riktigt vad jag ska använda mig av så jag inte får mer besvär än de jag nu (nästan inte) har... :) Om ni är med..

• Kakan Mascha

Vi kör med kondom. Lite kul när man testar lite nya varianter! =) Funkar bra för oss, har blivit ett naturligt inslag i sexandet. Blir ju inget spontant bara, fast man kan ju ha kul ändå!

• hondafreak

Har haft p-ringen, funkade jättebra och enkelt, fast man fick kolla att den inte låg kvar i sängen eller så, den kunde åka ut av misstag under akten så att säga. Tyvärr fick jag sluta för min migrän blev värre och värre de 2 åren jag använde ringen. Min sambo har steriliserat sig och det är fullkomligt UNDERBART enkelt att ha sex nu....... vi har fått våra barn och är halvgamla så det passade oss.

• jizz

Jag har haft p-stav. Fungerade bra på så sätt att mensen var regelbunden MEN jag gick upp ca 10 kg. lagom roligt.
    Har haft p-piller också men lyckades aldrig ta dessa i tid, glömde hela tiden bort det. Vi kör utan någonting nu pga att jag inte kan/får/vill äta hormoner.

Det här med p-stav, just det.... Jag har flera kompisar som har det idag och en del som tagit bort sin.
    Och om jag ska dra en egen slutsats kan det vara väldigt olika.
    Min ena kompis har p-stav nu, jag märker att hon har gått upp i vikt. Kan tillägga att hon annars stått helt stilla i flera år.
    En annan kompis blödde konstant i 4 månader och sen orkade inte hon mer och tog ut sin.
    En kompis fick ingen mens alls. En gång fick hon en blödning som varade några dagar. Sen inget mer med det.
    Sen vet jag en annan som gick ner i vikt, blödde konstant vilket inte gjorde henne någon gott eftersom hon redan från början var väldigt smal.

Svar på tråden Preventivmedel tips