• bofinkarna

Preventivmedel tips

Hej! Vill höra vad som funkar/inte funkat för er.. Överväger att sätta in p-stav lagom tills bröllopet.. När ska jag sätta in den i så fall? Eller har ni bättre alternativ än p-stav om jag inte vill knappra piller eller använda kondom ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-15 14:06
    Hur länge har ni använt er av era nuvarande p-medel?

• Svar på tråden Preventivmedel tips
  • 20080301

Jag har p spruta och tagit den i snart 6 år. Ingen PMS, ingen mensvärk, inga mellanblödningar och ingen mens. Jag har mått toppen av den hela tiden och inte gått upp i vikt

• bride09

Jag tror helt enkelt att p-medel är väldigt individuellt, vad som passar en och inte.
    Det bästa är förmodligen att gå till barnmorska och be att få en grundlig genomgång av alla preventivmedel som finns :)med för och nackdelar.
    Sen hjälper det kanske inte, utan testa sig fram är väl nyckelordet.

• Tooticki
    bofinkarna skrev 2008-04-15 13:40:26 följande:
    Hej! Vill höra vad som funkar/inte funkat för er.. Överväger att sätta in p-stav lagom tills bröllopet.. När ska jag sätta in den i så fall? Eller har ni bättre alternativ än p-stav om jag inte vill knappra piller eller använda kondom ;)TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-15 14:06Hur länge har ni använt er av era nuvarande p-medel?
    Det du bör göra är att bege dig till en gynekolog, de är nämligen sällan positiva till att sätta in p-stav eller ge p-spruta till en person som aldrig använt hormoner tidigare. Förmodligen kommer h*n att skriva ut ett minipiller till dig, vilket innehåller minimalt med hormoner. Om du sedan inte skulle vara nöjd med det så kommer du förmodligen få ett p-piller. När du ätit det en period och det fungerat bra kan ni börja diskutera p-stav.

Att äta hormoner påverkar kroppen och även om många mår väldigt bra så foinns det de som mår väldigt dåligt av det, då är det enklare att sluta äta piller än att "operera" ut en stav ur armen.
  • gustafmatilda

Som svar på TS tillägg:
    Först använde jag p-piller i 1 år, sedan började jag med p-ring eftersom att jag tyckte det var lite meckigt att komma ihåg tabletterna. Så nu har jag använt p-ring i snart 1,5 år.

hondafreak skrev 2008-04-15 16:08:54 följande:
    Har haft p-ringen, funkade jättebra och enkelt, fast man fick kolla att den inte låg kvar i sängen eller så, den kunde åka ut av misstag under akten så att säga. Tyvärr fick jag sluta för min migrän blev värre och värre de 2 åren jag använde ringen. Min sambo har steriliserat sig och det är fullkomligt UNDERBART enkelt att ha sex nu....... vi har fått våra barn och är halvgamla så det passade oss.
    Ringen har åkt ut par gånger för oss också, men det upptäcker man för det mesta ;)
  • bofinkarna

Ingen sex låter ju lite tråkigt ;)

Mer tips och erfarenheter av olika preventivmedel?! :)

• bofinkarna

*puffar försiktigt igen*

• tattar-Emma

Jag avskyr hormoner och skulle aldrig, aldrig börja med det igen. Dålig sexlust, slemhinnorna tillbakabildades eller nåt så jag hade apont efter sex, dåligt humör, aldrig riktigt glad och lätt om hjärtat, blev ledsen för allt möjligt.

Sen fem år har jag kopparspiral (just börjat på nummer två) och är nöjd med det. Det är lite besvärligt att sätta in den men när det är klart så sitter den där i fem eller tio år beroende på modell, den påverkar inte humöret eller sexlusten, den är gratis och lika säker som p-piller (de nyare modellerna).

Har lite mer mens nu men det spelar mindre roll. Hade lite mer mensvärk i början men det gick över.

• tattar-Emma

Jag har inte barn heller, förresten.

Det är inget konstigt att sätta in spiral även om man inte har barn, men det kan vara så att det inte går om man har en liten livmoder. Min är normalstor så det var inga problem.

• fru AM

P-ring är det bästa preventivmedlet jag använt! Har aldrig åkt ut av misstag. Jättesmidigt och man känner inte att man har den - när man väl vant sig.

Svar på tråden Preventivmedel tips