• Samos07

Varför...

Gifter ni er egentligen?? Igår ställde min sambo mig mot väggen och undrade just detta pga att jag inte vill byta mitt efternamn. Tydligen känns det för honom som att vi inte blir tillräckligt mkt en familj om jag inte tar hans. Han gjode också klart att våra framtida barn minsann inte ska ha mitt efternamn. I så fall kan han lika gärna tänka sig att vi väntar med giftermål. Jag har aldrig påstått detta utan har bara velat göra klart för honom att jag själv inte vill byta namn då det känns som att jag förlorar en del av min identitet.

Att man gifter sig kan väl vara större/ mer än så? Jag vill visa för världen att vi hör ihop, vilket jag anser kan bevisas genom ringarna på mitt finger inte nödvändigtvis genom mitt namn. Med tiden har jag kännt mig mer och mer redo för giftermål. Det är en önskan om att ta ytterligare ett steg ihop som sakta växt fram. Måste det finnas ngt mer därbakom?

Skulle gärna höra andras åsikter i frågan. Jag hade aldrig trott att detta skulle bli ett såpass stort "problem" som det till slut blivit *Suck*

• Svar på tråden Varför...
  • pojomo

nu orkade jag inte läsa alla men nåt jag la märke till var att era män INTE förstod varför ni inte ville byta och även inte till hans namn. Men varför ska det just vara hanses efternamn. Nån som har frågat varför??? Nu kunde ju inte jag göra det med min eftersom jag absolut INTE vill ha kvar mitt,men vad är det egentligen för skillnad på hanses efternamn jämfört med kvinnans??
    JA ja jag är trött därför mumlar jag ur nattmössan.

Men jag gifter mig för att visa alla att vi "tillhör" Varrandra. Och för att det alltid har vart en dröm att få göra det

• anne på grönkulla

Vi gifte oss också för att få den juridiska tryggheten som äktenskapet ger, och ge det allvar åt relationen som man därmed markerar.

Och nej, det finns ingen anledning att ta just mannens namn gemensamt. Namnlagen har gett möjlighet att ta endera i över 25 år.

• PennyJenny

Att kvinnan skulle byta till mannens namn ska inte vara en tradition som är äldre än 100 år. Innan dess behöll hon sitt namn och barnen fick namn efter fadern, med son eller dotter som tillägg. Johansson eller Johansdotter.

Jag tycker inlägget (mins inte vem som skrev och orkar inte titta efter, jag är en lat djävel ) om att det varit tradtiton att mannen inte stannar hemma med barnen, vi bränt kättare på blå med mera var klockren!

Jag bytte till min mans efternamn för att det var viktigt för mig att vi heter samma vilket det inte var för honom. För hans del hade jag och våra barn kunnat heta mitt efternam. Och eftersom han inte ville byta och det var viktigt för mig så bytte jag. Så tycker jag det ska vara. Den det är viktigast för att man heter samma i efternamn får väl byta då om man nu inte är överens. Annars får man leva med att heta olika.

• Zozo

Hmmm.. uttryck som "du är min" och "tillhöra varandra" far mig att rysa. Men det är kanske bara jag? JAG tillhör inte maken och han inte mig. Vi fortsätter att var tva självständiga individer som valt att leva tillsammans. Vi tva blir inte ett.

• Zozo

Det ALLRA värsta är när vi far brev till Mr & Mrs Kalle Andersson!! Bläh! Jag ar förvisso Mrs men varken Kalle eller Andersson!

• stinakina

Jag har ett ganska ovanligt efternamn, men min blivande ett ännu ovanligare, så jag vill ta hans namn..

Folk frågar mig om jag inte ska ha mitt kvar som mellannamn, men nää, min dotter har haft två namn hela sitt liv (hon blir 19) hon har mitt namn som mellannamn, det är alltså det namnet som står efter tilltalsnamnet, så hon har aldrig blivit uppropad i skolan tex, vid sitt rätta efternamn, utan sitt mellannamn...

• Marsaphir Marlean

Dels för den juridiska biten dels för att jag är traditionell som bara den och kyrkbröllop är enda alternativet för mig då jag är troende.

• cellabella

Vi har inte bestämt hur vi gör, men jag tänker inte ta hans namn iallfall. Jag tror att vi behåller våra egna namn ett tag, sen kommer han ta mitt tror jag. Vi har faktiskt inte bestämt så mycket kring namnen då vi nog inte tycker det är så viktigt. Men jag kan ändå känna att jag vill att vi heter samma för sonens skull.

Det finns många kloka inlägg här om namnbyte på olika villkor, vad gäller kön. Håller med om att om han tycker att det är viktigt så kan han byta lika gärna som du.

Varför v gifter oss: Bara juridiska skäl, älskar varandra gör vi utan giftermål, men när man har barn gör det stor skillnad på att vara gift eller inte, rent juridiskt.

• lillP

Vilken tur att det inte var så! Hoppas båda är nöjda nu, lycka till!

Samos07 skrev 2008-03-10 21:21:24 följande:
    Tack alla ni som skrivit! Verkligen nyttigt oh intressant att få ta del av allas tankar. lillP: Nja, jag ser det inte som undanflykter för att slippa gifta sig. Det var trots allt han som friade. Att hitta på ett nytt namn känns inte heller så tilltalande för mig tyvärr.
  • Tit

För mig är bröllopet jättestort, både juridiskt, symboliskt och att få guds välsignelse över vårt gemensamma liv, det tyckr jg är supervackert. Efter mkt tänkande tar jag hans namn. Jag älskar mitt namn men kan inte tycka lite om att offra det för honom (missuppfatta inte det jag är mkt självständig) men det btyder så mkt för honom. Det finns bara ett problem, jag har tre förnamn och han två holländska efternamn som sitter ihop - jag kommer få världshistoriens längsta namn näst efter pippi långstrump
    Anna Anna Anna van Bla van der Bla!!!!

• 20080802

Cellabella: Kan du inte precisera vad de juridiska skälen är, är du snäll? Tack!

• zsandora

Jag kommer att ta hans namn men behålla mitt, jag tävlar inom bilsporten och mitt team heter just varåt efternamn, kan inte å har inte lust att byta.
    Min m2b e helt införstodd och bryr sig inte, vi två blir ett vilket jäkla namn vi än har.
    Vår son har oxå bägge namnen

• Silva79

Skulle gissa att svaret på varför många gifter sig av juridiska skäl står i denna tråden på familjeliv. www.familjeliv.se/Forum-4-117/m29626003.html

Det är för barnens skull och för att trygga för varandra om något skulle hända den ena parten.

20080802 skrev 2008-03-12 13:56:40 följande:
    Cellabella: Kan du inte precisera vad de juridiska skälen är, är du snäll? Tack!
  • vintergården

halloj! m2b har retat mig ett tag för att jag har "tjatat" att det vore mest praktiskt om vi gifte oss, gemensamt företag o barn. Alla är ju inte lika inför lagen hur man är sammanlevande. Så nu tycker han skämtsamt att vi kan skriva i ringen "av praktiska skäl" visst det är väl klart att man får tillbaka det.

Med namnbytet har det inte varit nåt att fundera på, Visst får vi ett oroligt ovanligt namn Svensson, så jag kan ju nu säga att mitt är iaf taget =)

• Nienna

Jag bytte efternamn när vi väntade vårt första barn, eftersom jag inte ville att hon skulle heta Nilsson (som sambon) och han inte ville att hon skulle heta mitt ovanliga, norska efternamn. Så då bytte jag till min mammas flicknamn, ett rätt ovanligt tyskt namn, men inte krångligt som mitt norska. Och då sa jag till honom att när vi gifter oss får du ta mitt namn.

Jag har alltså bytt namn en gång och tänker inte göra det igen (och barnen ska heller inte behöva byta), så om nån ska byta är det sambon. Vill han inte så får han fortsätta heta Nilsson, visst tycker jag att det är tråkigt om han väljer att göra det, men sååå viktigt är det inte. Fast jag tror nog att han kommer att byta till mitt, han retas nog bara med mig nu när han säger att han inte vill.

• cellabella

Silva79: Tack, där är svaret! Skönt, då slapp jag förklara.

• FruRålin080808

Vi gifter oss av kärlek men som sagt vi älskar ju varandra utan giftermål...Lite juridiskt är det ju också(om man ska vara praktisk och inte bara en romantiker=)Min sambo bryr sig faktiskt inte om jag tar hans namn eller ej...Eftersom jag har ett son-namn vill jag hellre ha hans lite ovanliga efternamn=)Men jag kommer att behålla mitt eget som mellannamn eftersom barnen också har det som mellannamn och alla känner mig med det efternamnet. Jag tycker att det egentligen inte är så viktigt...Det är ju bara ett namn...Man ska känna att man VILL byta namnet inte att man TVINGAS...

Svar på tråden Varför...