• Samos07

Varför...

Gifter ni er egentligen?? Igår ställde min sambo mig mot väggen och undrade just detta pga att jag inte vill byta mitt efternamn. Tydligen känns det för honom som att vi inte blir tillräckligt mkt en familj om jag inte tar hans. Han gjode också klart att våra framtida barn minsann inte ska ha mitt efternamn. I så fall kan han lika gärna tänka sig att vi väntar med giftermål. Jag har aldrig påstått detta utan har bara velat göra klart för honom att jag själv inte vill byta namn då det känns som att jag förlorar en del av min identitet.

Att man gifter sig kan väl vara större/ mer än så? Jag vill visa för världen att vi hör ihop, vilket jag anser kan bevisas genom ringarna på mitt finger inte nödvändigtvis genom mitt namn. Med tiden har jag kännt mig mer och mer redo för giftermål. Det är en önskan om att ta ytterligare ett steg ihop som sakta växt fram. Måste det finnas ngt mer därbakom?

Skulle gärna höra andras åsikter i frågan. Jag hade aldrig trott att detta skulle bli ett såpass stort "problem" som det till slut blivit *Suck*

• Svar på tråden Varför...
  • lillP

TS kan han inte ta ditt namn istället? Jag menar, om han tycker att det är viktigt att ni heter samma så kan väl han lika gärna byta??

• 26juli2008

Jag och vår son heter mitt efternamn och vi kommer inte att byta till min blivande makes! Vi gifter oss mycket på grund av det juridiska eftersom vi har barn tillsammans! Sen så älskar vi varandra och vad finns det för större bevis på kärlek än att lova varnadra evig trohet?

• Samos07

Oj, vad många svar på så kort tid! Roligt att se, får läsa de noggrannare ikväll.
    lillP: Han vill inte ta mitt efternamn då det är tradition att kvinnan tar mannens. Jag kan själv tycka att det är ett väldigt lamt argument då vi faktiskt lever på 2000 talet nu.

• Silva79

Det är ju ganska lamt som du säger... Byt båda två då till något nytt eller till ett gammalt släktnamn. Kompromissa...

Min m2b bytte namn när han var yngre till sin morfars efternamn eftersom han ville föra det vidare. Jag är väl inte superförtjust i det men eftersom det betyder mycket för honom så får det bli det ändå. Jag hade hellre hittat på ett helt nytt för oss båda, men man kan inte få allt som man vill. Som sagt kompromissa, kompromissa...

Samos07 skrev 2008-03-10 08:12:41 följande:
    Oj, vad många svar på så kort tid! Roligt att se, får läsa de noggrannare ikväll.lillP: Han vill inte ta mitt efternamn då det är tradition att kvinnan tar mannens. Jag kan själv tycka att det är ett väldigt lamt argument då vi faktiskt lever på 2000 talet nu.
  • lillP

jag kan tycka att det låter som han kommer med dåliga undanflykter för att slippa gifta sig? men jag kanske är helt fel ute.

om det är så att han inte vill ta ditt namn och du inte vill ta hans, kan ni inte komma på ett nytt familjenamn då? man kan gå in på www.prv.se för att få lite förslag.

Oj, vad många svar på så kort tid! Roligt att se, får läsa de noggrannare ikväll.lillP: Han vill inte ta mitt efternamn då det är tradition att kvinnan tar mannens. Jag kan själv tycka att det är ett väldigt lamt argument då vi faktiskt lever på 2000 talet nu.
  • Nufsan

Jag kommer ta min m2bs efternamn och för mig är det lite som att knyta ihop säcken.

Det kan ta tid att kanske hitta sitt jag igen, men ts jag tror att om 10 år (om du byter namn alltså) har din nya identitet och inte vill byta tillbaka

Kan du inte ha ditt namn som ett mellan namn annars?

• Snartis

Vi gjorde en kompromiss ang namnen.
    Mitt efternamn blir mellannamn för båda och jag tar hans efternamn så då byter båda namn.
    Vår son heter redan så så då kommer hela familjen heta lika den 5 juli

• jennyfer

Haha, det var verkligen ett lamt argument. Det har även varit tradition att pappor inte är hemma med barnen, att kvinnan är oskuld fram till bröllopsnatten, att man brände kättare på bål, att... jag du fattar poängen.

• pniiina88

för att vi älskar varandra och vill dela resten av livet med varandra.

• brud080808

Mäh...det spelar väl ingen roll vilket efternamn man har, det är som sagt inte därför man gifter sig, men jag vill gärna ha min sambos efternamn, mest pga att sonen har det

Jag gifter mig för att:

*Jag älskar min sambo, jag vill dela resten av mitt liv med honom och jag vill visa hela världen (iaf de närmaste) det!
    *Jag vill ha samma efternamn som resten av familjen
    *Av juridiska skäl, tex trygghet för varandra om något händer den andre
    *Vi har skaffat barn, det är det största steg man kan ta i livet. Varför då inte gifta sig oxå?

Svar på tråden Varför...