• delamotte

OK budget för 80 pers????

Snälla, är det ngn som kan hjälpa mig med tips på hur man kan hålla ner en budget för ca 80 personer?? jag har tittat lite på det idag och det blir absolut 100 000 kr (inkl resa), vilket är mycket pengar ju! Vi har följande saker som vi ej vill rubba på:

1) vi vill bjuda på allt, dvs ska ej ta betalt för dryck under kvällen.
    2) vi vill ej vara i ngn tråkig bygdegård (ursäkta tiller som gillar det)
    3) vi vill ha ett band som spelar på kvällen

Vore så snällt om ni kunde hjälpa mig med detta! kanske man kan spara in på ngt nedan?
    1) Mat
    2) Blommor
    3) Klänning
    4) skor
    5) tårta
    6) hotellnätter
    7) inbjudningskort
    8) agenda under dagen för alla gäster (dvs häftet under middagen)
    mm

tack!

• Svar på tråden OK budget för 80 pers????
  • Semesterbruden

Det går faktiskt att höra sig för med vänner och bekanta efter en florist. Våra vänner som gifte sig förra sommaren köpte blommorna löst i affären och så band hennes syster buketten.
    Det beror dock helt och hållet på vad man har för krav på buketten och hur duktig den som ska göra den är.

Sen kan man även beroende på vart man ska ha middagen lägga ut offertförfrågan på catering. (Då brukar man få fixa in annan personal som serverar). Det kan skilja mellan priserna och är man då väldigt många så blir det mycket pengar i slutändan.

• emmalottan

Jag gjorde egna inbjudningar, bordsplaceringskort och festhäften, allt tillsammans (för 50pers) gick på ca 450:-.

skor tänkte jag vänta med att köpa tills vår och sommarkollektionen kommer ut, inom kort, jag tycker det är onödigt att lägga uppemot 1000kr på ett par skor som jag vet att jag inte kommer använda mer än ett fåral gånger.

när det gäller mat är en buffé väldigt trevligt, catering, du kan komma undan med ca 170kr/person. en buffé är trevligt och lättsamt eftersom folk inte sitter stilla under flera timmar utan är uppe å rör sig å pratar med andra än bordsgrannarna! vi ska ha en italiensk buffé hade vi tänkt.
    sen går det ju att hoppa över efterätten och gå direkt på tårtan. jag är en riktig gottegris så för mig är det inget allternativ men vill man så kan man ju spara några kronor på det.

om ni skall köpa egen alkohol så tjänar man jättemycket på att åka till tyskland att handla, trots biljett och bensinkostnader, halva priset i alla fall !!

köp den klänning du vill å sälj den sen! då har du varit fin under ditt bröllop men ändå varit ekonomisk ;)

välj inte bröllopssviten på hotellet utan ett vanligt rum (kanske med badkar). det kommer kännas lika lyxigt ändå! god frukost och sköna sängar!

hehe hoppas att något har varit till hjälp!

• emmalottan

serveringspersona kan kosta onödigt mycket med förresten, man kan höra sig för bland vänner om dem har kontakter eller syskon som vill hjälpa till, självklart betalar man dem med men kanske kommer undan lite billigare, vad vet jag ;)

• Anna  Sol

Här är mina budget tips!

1) Mat

* Buffe´ det finns något för alla och är ofta lite billigare. Alternativt att ni gör maten själva, då är det ju ännu billigare men väldigt mycket jobb.

2) Blommor

* Välj blommor som passar säsongen, istället för överdåliga arrangeman på borden kan man göra lite mindre men ändå fina. Typ en mindre pajform (typ 10 cm diameter) med oasis i och fyll den med rosor man köper på torget tex.

3) Klänning

* KOlla upp www.lillasessan.se eller www.anysuit.se

4) skor

* Där skulle jag inte snåla, du ska ju vara på fötterna hela dagen och kvällen och delar av natten kanske...

5) tårta

* Jag vet inte vart du bor, men i Stockholm kan man beställa fina och billiga tåror på MAXI. Kolla upp med någon restaurang skola elle rkonditors skola om ni gifter er under läsåret.

6) hotellnätter

* Jag skulle nog skippa hotellnatt i samband med bröllopet, hur mycket utnytjar man det egentligen....

7) inbjudningskort

* Gör själv! Lite jobb men gör man enka fina så tjänar man nog på det.

8) agenda under dagen för alla gäster (dvs häftet under middagen)
    mm

• postchaffisen

Förstog inte riktigt inlägget faktiskt

ohlala skrev 2008-02-22 00:48:36 följande:
    trodde vin hade en alkoholhalt på ca 12% men jag kan ju ha misstagit mig så det verkar ju vara väääääldigt många som tänker/har skippa alkoholen
  • ohlala

alltså jag frågade ju om hur många som ville skippa alkoholen och de flesta skulle ju visst ha alkohol - vin och öl är ju alkohol inte bara tex vodka. så de flesta skippar ju inte alkoholen...

• Karga81
    ohlala skrev 2008-02-22 11:56:39 följande:
    alltså jag frågade ju om hur många som ville skippa alkoholen och de flesta skulle ju visst ha alkohol - vin och öl är ju alkohol inte bara tex vodka. så de flesta skippar ju inte alkoholen...
    aha,
    Ironi gör sig dåligt i skrift ;)

De flesta som läser den här tråden verkar ha/planera att ha någon form av alkohol på sitt bröllop, men det är ju långt ifrån alla bröllop.
    Hade jag fått bestämma hade vi skippat alkoholen men festen är ju som allt annat i ett äktenskap en blandning av kompromiss och respekt för den andre ;)
  • ohlala

haha jag vet men det var ju en liten smiley med där tror inte det var så många som tänkte på det där med alkoholhalten ändå...

• emmalottan

Jag skulle aldrig skippa alkoholen! det hör till!

• Karga81
    emmalottan skrev 2008-02-22 13:22:48 följande:
    Jag skulle aldrig skippa alkoholen! det hör till!
    Och då ska du ha det också!
    För mig hör alkohol och bröllop inte nödvändigtvis ihop, men jag är som sagt anpassningabar :)
  • Semesterbruden

Jag tror att ett alternativ kan vara att man bjuder på vin/öl samt avecc till maten och sedan under kvällen får gästerna betala en liten summa, ex 10 kr / öl. Det känns helt OK tycker jag. Då sparar man nån krona...

• emmalottan

mm, precis, självkostnadspris är bra!!

Svar på tråden OK budget för 80 pers????