• delamotte

OK budget för 80 pers????

Snälla, är det ngn som kan hjälpa mig med tips på hur man kan hålla ner en budget för ca 80 personer?? jag har tittat lite på det idag och det blir absolut 100 000 kr (inkl resa), vilket är mycket pengar ju! Vi har följande saker som vi ej vill rubba på:

1) vi vill bjuda på allt, dvs ska ej ta betalt för dryck under kvällen.
    2) vi vill ej vara i ngn tråkig bygdegård (ursäkta tiller som gillar det)
    3) vi vill ha ett band som spelar på kvällen

Vore så snällt om ni kunde hjälpa mig med detta! kanske man kan spara in på ngt nedan?
    1) Mat
    2) Blommor
    3) Klänning
    4) skor
    5) tårta
    6) hotellnätter
    7) inbjudningskort
    8) agenda under dagen för alla gäster (dvs häftet under middagen)
    mm

tack!

• Svar på tråden OK budget för 80 pers????
  • gusjma

Vårt bröllop kommer nog i slutändan att kosta ca 1000 kr per gäst. Men då har jag slagit ut ALLA kostnader i budgeten på antalet gäster. Det enda som ine är inräknat är bröllopsresan.

• Nabben
    Karga81 skrev 2008-02-19 14:44:16 följande:
    just ja, ang blommor. Köp frö påsar nu, och få i vår.Blir fina och billiga bordsdekorationer. (om man har tillgång till ett land eller rabbat dvs).Läs på baksidan av fröpåsarna att blommorna blommar när ni ska gifta er och att blommorna passar i bukett (dvs att dom står sig länge i vas, finns rena rabbat blommor också)Välj blommor som passar ert färgtema. Lycka till!
    Någon som vet vilka blommor som kan tänkas blomma runt den 14 juni? Då tänker jag på både de ute i naturen och de man sår själv?
  • Karga81
    gusjma skrev 2008-02-19 14:59:16 följande:
    Vårt bröllop kommer nog i slutändan att kosta ca 1000 kr per gäst. Men då har jag slagit ut ALLA kostnader i budgeten på antalet gäster. Det enda som ine är inräknat är bröllopsresan.
    Jo det var slut kostnaden jag menade också, dom ska inte äta för 1000 kr :)
  • Karga81
    Nabben skrev 2008-02-19 15:14:41 följande:
    Någon som vet vilka blommor som kan tänkas blomma runt den 14 juni? Då tänker jag på både de ute i naturen och de man sår själv?
    Det står på baksidan var blommpåsarna, skulle tro att pioner vallmo sommarslöja blommar då.
    Vi ska så sommarslöja och malva.
    Googla på det finns fröförsäljning på nätet.
  • Nabben
    Karga81 skrev 2008-02-19 16:43:00 följande:
    Det står på baksidan var blommpåsarna, skulle tro att pioner vallmo sommarslöja blommar då.Vi ska så sommarslöja och malva.Googla på det finns fröförsäljning på nätet.
    Tack för tipsen! Pioner är ju helt underbara blommor och de blommar i juni. Toppen! Blir nog till att plantera sådana i vår nyanlagda trädgården. Frågan är om de kommer att blomma i år? Någon blomkunnig som vet?
  • IdaÄlskarLennart

vart köper du klänningen då ??
    å vart köper du så billiga inbjudningskort??

själv har jag hittat inbjudningskort på nätet för 300kr .. (50stycken med kuvert.) men då är de med egen bild på oss och allting =)

postchaffisen skrev 2008-02-19 14:27:18 följande:
    Skippar man alkoholen finns det stora summar att tjäna.Kostnader:Prellen 0 krFestlokal 0 krInbjudningskorten 220 kr för 65 st (men blir totalt 120 pers)Sen kommer vi dela ut de flesta själva, men några skickas o några ska till tyskland så visst proto tillkommer.Klänningen 3200 krSkor 400 krTransporten 0 kr (betalar bara bränslet kanske 100-ing eller nått)Dekorationer i festlokalen 800 krHotellet 1400 krMaten vet jag inte redigt men mitt ex morsa som har cateringen o får über super mega kompis kompis kompis kompis-pris =)Skippar nog efterrätten oxå o kör tårtan direkt
  • Paeonia

Tyvärr kommer nog inte pionerna att blomma för dig redan i år De är lite tjuriga oftast och vill ha ibland uppåt 2-3 år på sig innan de behagar blomma första gången.

Så kolla med släkt och vänner om de inte har pioner i sin trädgård som du kan få nalla av

Andra sorter som blommar då är tex. Löjtnadshjärtan, daggkåpa, Akleja,nävor av olika slag ink. midsommarblomster, lupiner,prästkragar, klint,förgätmegej, vallmo.

Nabben skrev 2008-02-19 23:28:42 följande:
    Tack för tipsen! Pioner är ju helt underbara blommor och de blommar i juni. Toppen! Blir nog till att plantera sådana i vår nyanlagda trädgården. Frågan är om de kommer att blomma i år? Någon blomkunnig som vet?
  • ohlala

men vem m stort bröllop vill skippa alkoholen??

• GladaEmma

Vi kommer antagligen göra så att vi skippar spriten och kör med vin, öl och cider hela kvällen. Plus lite avec till kaffet då... Detta kan dra ner kostnaderna rätt så mycket =)

ohlala skrev 2008-02-20 07:28:21 följande:
  • konichiwa girl
    ohlala skrev 2008-02-20 07:28:21 följande:
    Vi kommer inte att ha särskilt mycket alkohol. Vin/öl till maten, avec till kaffet, that's it. Vi vet att många skulle bli väldigt illa till mods om det dracks mer än så (mannens släktingar är pingsvänner) och vi väljer att ta hänsyn till dem.
Svar på tråden OK budget för 80 pers????