• delamotte

OK budget för 80 pers????

Snälla, är det ngn som kan hjälpa mig med tips på hur man kan hålla ner en budget för ca 80 personer?? jag har tittat lite på det idag och det blir absolut 100 000 kr (inkl resa), vilket är mycket pengar ju! Vi har följande saker som vi ej vill rubba på:

1) vi vill bjuda på allt, dvs ska ej ta betalt för dryck under kvällen.
    2) vi vill ej vara i ngn tråkig bygdegård (ursäkta tiller som gillar det)
    3) vi vill ha ett band som spelar på kvällen

Vore så snällt om ni kunde hjälpa mig med detta! kanske man kan spara in på ngt nedan?
    1) Mat
    2) Blommor
    3) Klänning
    4) skor
    5) tårta
    6) hotellnätter
    7) inbjudningskort
    8) agenda under dagen för alla gäster (dvs häftet under middagen)
    mm

tack!

• Svar på tråden OK budget för 80 pers????
  • GladaEmma

Oj det var verkligen superbilligt. Hur lyckas ni med det?

postchaffisen skrev 2008-02-19 12:07:07 följande:
    Vi kommer ha ca 120 gäster o jag har då inte tänkt hamna mycket över 40 000 typ. Men då är resan inte inräknad o ringen kanske är inräknad =)
  • ohlala

det undrar jag med, 40 000 låter underbart billigt

• sanber

måste bara tillägga att vi oxå klarar oss på 40000
    ca 55000 med bröllopsresa...
    aalt beror på HUR man palnerar och hur mycket man gör själv,, viu ska ha buffe emn gör ALLT själv eller med hjälp av vänner..
    Vi köper alkohol från tyskland, har en lokal som inet överstiger 2000 nu bor vi i norr så här är det ju MYCKERT billigare än i tex sthlm....

köper en kina klänning.
    KÄnner fotograf + kusin som är makeupartist och frisör (Kontakter! YES! )
    ehm.....
    mer dåå...ja men köper dekorationer å grejer då de tär rea!
    gör inbjudningskort/festhäfte själv osv..
    det behöver inte dra iväg!

• ohlala

jag känner också fotograf och frisör. fotografen ger oss fotona i bröllopspresent.

• Balinda

92 personer , bjöd på allt,fri bar, nya fina kläder, frisören,ringar ja hela paktet. budget 35000:- men vi gjorde allt själva då dvs mat och hade kompisar som är musiker så det belv gratis. Köpte alkohol i Tyskland och så vidare. Sen önskade vi oss resebidrag och åkte på Honeymoon :)

• postchaffisen

Skippar man alkoholen finns det stora summar att tjäna.
    Kostnader:
    Prellen 0 kr
    Festlokal 0 kr
    Inbjudningskorten 220 kr för 65 st (men blir totalt 120 pers)
    Sen kommer vi dela ut de flesta själva, men några skickas o några ska till tyskland så visst proto tillkommer.
    Klänningen 3200 kr
    Skor 400 kr
    Transporten 0 kr (betalar bara bränslet kanske 100-ing eller nått)
    Dekorationer i festlokalen 800 kr
    Hotellet 1400 kr
    Maten vet jag inte redigt men mitt ex morsa som har cateringen o får über super mega kompis kompis kompis kompis-pris =)
    Skippar nog efterrätten oxå o kör tårtan direkt

GladaEmma skrev 2008-02-19 12:44:50 följande:
    Oj det var verkligen superbilligt. Hur lyckas ni med det?
  • Karga81

Det finns ju en budget kalkyl på BT använd den och beräkna kostnaden, vi trodde vi låg på ca 30 000kr men när vi gjorde budgetberäkningen visade det sig att den faktiska kostnaden går över 60 000.
    Har upptäckt att det är svåt att få ner kostnaden under 1000kr per gäst.

Ang Buffé, vi kommer att ha Italiensk buffé till huvudrätt och det är inte billigare än sittande 3rätters, kocken måste ju laga fler rätter till buffé bordet, så det är inte säkert att det blir billigare för det.

• Karga81

just ja, ang blommor. Köp frö påsar nu, och få i vår.
    Blir fina och billiga bordsdekorationer. (om man har tillgång till ett land eller rabbat dvs).
    Läs på baksidan av fröpåsarna att blommorna blommar när ni ska gifta er och att blommorna passar i bukett (dvs att dom står sig länge i vas, finns rena rabbat blommor också)
    Välj blommor som passar ert färgtema. Lycka till!

• ohlala

oj 1000kr/gäst!!! jag hade för maten tänkt mig MAX 200kr/pers men då skall jag göra en hel del själv.

• konichiwa girl

1) Mat

Buffé är ju helt klart billigast, om man gör den själv. Men även om man tjänar in pengar per portion på en trerättersmiddag kanske det i alla fall kostar mer om man ska räkna in serveringspersonalens lön.

2) Blommor

En handbunden bukett är billigare än en vanlig brudbukett med handtag. Använd dig av billigare säsongsblommor istället för att snöa in på att du vill ha en viss sort som inte är riktigt i säsong och är svindyra.

4) skor

Köp inte skor på någon brudbutik där de tar massa betalt, utan i en vanlig skoaffär. De syns ändå inte om du har en långklänning. Jag har köpt silverfärgade slingbacks till exempel. Studenten brukar vara högsäsong för vita skor...

5) tårta

Baka tårtan själv. Det går bra att frysa ner och dekorera när den tinat.

7) inbjudningskort

Även om man gör dem själva behöver inte inbjudningskorten vara billigare än om man beställer dem. Men en variant som är ganska billig är ju att köpa ett fint papper, fixa till en snygg design och bara skriva ut inbjudningarna i skrivaren.

8) agenda under dagen för alla gäster (dvs häftet under middagen)

Se ovan.

Svar på tråden OK budget för 80 pers????