• Annakas

    Använd förnuftet så rasar kilona!

    Hej!

    Jag är ny här och tänkte berätta lite om min viktkamp. Väger 89 kg till 158 cm, så har ni det klart för er. Precis som många av er har jag försökt gå ner i vikt med olika metoder (egentligen bara viktväktarna, Camebridge och GI) men inte lyckats. Gick ner 12 kg, men gick upp dem snart igen.

    För några veckor sedan fick jag nog. Jag tog mod till mig och bad min syster som är friskvårdsterapeut om hjälp. Hon i sin tur tog hjälp av dietisten på hennes jobb. De räknade ut min energiförbrukning i kalorier och minskade den med 500 kc. Sedan förra måndagen äter jag 1600 kc om dagen. Dessutom rör jag mig minst 30 min om dagen. Genom detta program räknar vi med en viktminskning på 0,5-1 kg i veckan.

    Första veckan var lite konstig. Jag åt betydligt mer än jag vad jag brukar göra. Lagad mat 2 ggr om dagen. Dröm om min förvåning när jag ställde mig på vågen. 2 kg hade försvunnit! Givetvis kommer jag inte gå ner så mycket per vecka i fortsättningen, men ändå!

    Även om jag vetat det innan så har det blivit klarare för mig nu. Allt handlar om hur mycket och vad du stoppar i dig OCH hur mycket du rör dig. Jag äter mer, men går ner i vikt! Dessutom kan jag äta allt och behöver inte tänka bort olika livsmedel. Visst det är lite räknande i början, men det finns mängder med redan beräknade recept.

    Dessutom vill jag slå ett slag för potatisen. Det finns inget som mättar så bra som potatis och den innehåller betydligt färre kalorier än både pasta och ris.

    Med risk för att bli avrättad vill också lämna en liten brasklapp för GI-metoden: Det finns ännu inga undersökningar som visar hur dieten påverkar kroppen på lång sikt...

    Gör som jag: strunta i alla dieter och börja använda hjärnan! (Dieter gör oss dumma och blinda) Allt handlar om inkomster och utgifter. Det finns inga genvägar för en varaktig och bestående viktminskning.

  • Svar på tråden Använd förnuftet så rasar kilona!
  • pickolina78

    Kaffemoster - Skratt.. Måste nog säga detsamma, tack och lov började jag aldrig röka Vad duktiga ni är, både du och din man

  • tågjäntan

    fast viktväktarna går ut på ungefär samma sak - du får äta vad du vill, det är mängden man behöver fundera över. även de rekomenderar att man äter två lagade mål om dagen. de räknar visserligen inte kalorier, men deras points skulle säkert kunna göras om till detta. och de har väldigt många goda recept. jag köpte precis en receptbok där de samlat en massa recept från åren som gått i julklapp till min man (hoppas bara inte han får för sig att köpa den när han går dit nästa gång - det var nåmligen inte öppet köp...)
    första gången jag kom dit sa de: har du kommit för att banta har du kommit fel! de menar, precis som ts, att det handlar om en sundare livsstil med både nyttigare kost och mer motion, och inte någon diet på det sättet.

  • Fru The

    Hej!

    Har själv problem med övervikt (95kg/161cm) och har efter önskemål börjat fått hjälp av deitist. Det var både nyttigt och intressant! Fick en del faktablad hem om fett, samt lärde hon mig en liten regel när det gällde bröd; Om man kollar näringsinnehållet på brödet så skall fiberhalten vara högre än sockerhalten. Och så ska självklart fiberhalten vara så hög som möjligt...

    Men här kommer lite !!! om fett:

    Visste du att:

    - 2 skivor ost (28% fett) ger lika mycket fett (5,6g) som
    - ca 20 tunna skinkskivor eller
    - 5 msk mager leverpastej eller
    - 3 burkar tonfisk i vatten

    - 2 skivor rökt medwurst ger lika mycket fett (5,7g) som
    - 33 skivor hamburgerkött

    - 1,5 skiva falukorv ger lika mycket fett (6,9g) som
    - 5 kotletter (fett bortskuret) eller
    - 1 kg torsk!

    - 2 st ballerina kex ger lika mycket fett (5,9g) som
    - 5 knäckebröd (Wasa Husman) med mjukost 9% och paprika

    Detta gav mig en liten jaha-upplevelse. Mycket tänkvärt.

    Ha det bra alla!

  • Annakas

    Jag fick en aha-upplevelse vad gäller matfett. Visst visste jag att det var myckt kalorier i olja, men inte att det var så mycket! Nu får man allt överväga varens msk olja. Har fattat att viktminskning mycket handlar om marginaler.

    Förövrigt ställde jag mig på vågen i morse. Sedan jag började för 3 veckor sedan har jag gått ner 3,5 kg! Och jag tycker att jag äter som en häst. Nästa vecka ska jag till Stockholm 3 dagar (Springsteen)och när jag kommer tillbaka har vi jullunch med jobbet. Det blir en riktig utmaning...

    Är det någon som har bra tips på var man kan äta bra (smal) mat i Stockholm (hyfsat centralt)?

    Kram på er alla tappra själar som kämpar!

  • Swing

    JAG tycker att ViktVäktarnas metod är väldigt bra!
    Att lära sig förstå POINTS värdet (dom skriver så i mitt material, inte pointsvärdet) av olika slags mat och kunna jämföra olika mat mot varandra och välja det bästa (som Fru The) beskrev här ovan. Att lära sig äta rätt, mindre av allt och att välja sundare, magrare alternativ måste enligt MIG vara bättre än alla konstiga dieter och pulver- och soppkurer. Instämmer gör även många elitidrottare, träningsexperter, kostexperter och liknande 'kolleger' som finns i min mans idrottsklubb. Dom vet garanterat hur man äter rätt och det märks i resultatlistorna. (Att träna är bara en del av det hela).

  • madicken73

    måste berätta att vikväktarna har ett nytt system och det fungerar väldigt bra.
    jag har varit med i olika omgångar men nu när vågen visade 94kg på 165 cm så kännde jag att nu måste något hända.
    jag började med viktväktarn 4 januari 2007 och har gått ner 12kg. visst har det varit svårt men det går om man vill .....
    med vikväktarna får man ju äta allting men med måta så att säga.
    jag äter godis 6& snacks fast med måta och det finns hudratals bra recept på otroigt god mat.
    jag började med viktväktarna för jag vill känna mig vacker den dagen jag står som brud i kyrkan.

    kram :-

  • Brollop15juli

    Måste bara säga GO GIRL!

    Härligt, du har verkligen greppat vad det handlar om.
    Och låt det ta tid.

    Lycka till!

  • mysifer

    väger 91 kg till mina 158½ cm (det är viktigt med halvor när man inte ens är 1,60 ) och har insett att det är dags att göra något. ni som har pratat med dietist, hur bär man sig åt för att få tid hos en sån om man inte råkar ha en i släkten? får man remiss av sin läkare eller kan man boka tid själv? är det dyrt att gå?
    jag har varit med i vv innan och vet att det fungerar men jag behöver gå på mötena för att jag verkligen ska hålla mig till det och det har jag inte riktigt råd med just nu.
    ska iaf börja träna imorgon och kommer förhoppningsvis att känna mig stolt och nöjd när jag går därifrån!

  • Annakas

    Hej på er!

    Mysifer, jag hade exakt samma mått som du när jag började och halvorna är extremt viktiga :) Ang. dietisten vet jag inte, men om du har tillgång till någon Företagshälsovård kanske de kan hjälpa dig?

    Hoppas ni har lyckats ta er igenom helgdagarna utan allför stora våndor :) Det har inte varit lätt... Jag bestämde mig innan för strategin att inte förbjuda mig något, men heller inte äta för mycket samt mycket motion. Jag tänkte att jag skulle hålla mig på samma vikt under den här perioden. Resultatet? -1 kg! Sedan 12 nov har jag totalt gått ner 7 kg. Det är inte klokt! Fast jag har en känsla av att den senaste veckan inte varit så bra, har unnat mig lite för mkt sött tror jag. Skippar invägningen denna veckan, är lite nere för tillfället och vet inte om jag skulle klara en uppgång just nu...

  • stinakina

    Hejsan, hoppar in här och drar min "historia"

    jag är 170 cm, visste att jag vägde för mycket (men vägde mig inte)
    Följde dock med en väninna till viktväktarna, och fick en chock då vågen visade 100kg
    Jag följde sen viktväktarnas program, men kände att 24 timmar om dygnet tänkte jag på "prickar" och points och allt vad det var..så jag slutade...

    men sen insåg jag att jag faktisk skulle kunna göra nåt själv...

    jag började äta frukost!!

    då blev jag hungrig i gen vid lunch, sen blev det mellanmål och middag och kvällsfika..

    med andra ord jag började äta betydligt mer än förut..fast hela dagen, tidigare åt jag en kraftig lunch vid 13 tiden och ev nån macka på kvällen..

    jag har nu gått ner 22 kilo...

    det tog kanske ett år, sakta men säkert minskade jag i vikt.

    Jag blev gravid, gick upp tio kilo, och dessa tio tappade jag på engång efteråt....

    Så ät tjejer, frukost,lunch och middag och däremellan mellanmål.

Svar på tråden Använd förnuftet så rasar kilona!