• Annakas

    Använd förnuftet så rasar kilona!

    Hej!

    Jag är ny här och tänkte berätta lite om min viktkamp. Väger 89 kg till 158 cm, så har ni det klart för er. Precis som många av er har jag försökt gå ner i vikt med olika metoder (egentligen bara viktväktarna, Camebridge och GI) men inte lyckats. Gick ner 12 kg, men gick upp dem snart igen.

    För några veckor sedan fick jag nog. Jag tog mod till mig och bad min syster som är friskvårdsterapeut om hjälp. Hon i sin tur tog hjälp av dietisten på hennes jobb. De räknade ut min energiförbrukning i kalorier och minskade den med 500 kc. Sedan förra måndagen äter jag 1600 kc om dagen. Dessutom rör jag mig minst 30 min om dagen. Genom detta program räknar vi med en viktminskning på 0,5-1 kg i veckan.

    Första veckan var lite konstig. Jag åt betydligt mer än jag vad jag brukar göra. Lagad mat 2 ggr om dagen. Dröm om min förvåning när jag ställde mig på vågen. 2 kg hade försvunnit! Givetvis kommer jag inte gå ner så mycket per vecka i fortsättningen, men ändå!

    Även om jag vetat det innan så har det blivit klarare för mig nu. Allt handlar om hur mycket och vad du stoppar i dig OCH hur mycket du rör dig. Jag äter mer, men går ner i vikt! Dessutom kan jag äta allt och behöver inte tänka bort olika livsmedel. Visst det är lite räknande i början, men det finns mängder med redan beräknade recept.

    Dessutom vill jag slå ett slag för potatisen. Det finns inget som mättar så bra som potatis och den innehåller betydligt färre kalorier än både pasta och ris.

    Med risk för att bli avrättad vill också lämna en liten brasklapp för GI-metoden: Det finns ännu inga undersökningar som visar hur dieten påverkar kroppen på lång sikt...

    Gör som jag: strunta i alla dieter och börja använda hjärnan! (Dieter gör oss dumma och blinda) Allt handlar om inkomster och utgifter. Det finns inga genvägar för en varaktig och bestående viktminskning.

  • Svar på tråden Använd förnuftet så rasar kilona!
  • Annakas

    Är sedan en lång tid tillabaka läsare av inläggen här.

    Jovisst har både VV och VK det upplägget (men jag skulle egentligen inte kalla dem för dieter). Dessutom har de den stora fördelen att medlemmarna motiverar varandra. Motivationen är ju det allra viktigast när man försöker gå ner i vikt!

    Det jag menar är att man inte ska stirra sig blind på någon diet utan äta vettigt utan att egentligen utesluta något. Man måste inse att det inte finns några genvägar

  • Annakas

    För mig var det så att jag till slut inte hade något val. Jag funderade på hur mitt liv skulle se ut om två år och blev skräckslagen. Att be min syster om hjälp var ett stort steg, jag är nämligen en sådan som ska klara att själv. Men jag insåg att vill jag verkligen förändra mig måste jag be om hjälp och det var det bästa jag kunde göra. Att berätta allt för henne lyfte en stor börda även om det var nervöst.

    Vid mina tidigare försök har jag varit nästan hysteriskt motiverad, men jag har fallt pladask efter ett tag. Nu känns det mer lagom och jag vet att jag har ett långt arbete framför mig. Vad jag menar är att man nog inte ska vänta in någon slags supermotivation utan sätt igång ändå. Klarar man en eller par veckor och antalet kilon börjar minska så kommer motivationen automatiskt. Men återigen, man klarar det inte själv och utan stöd.

  • Annakas

    Sunt fönuft har vi alla, men vi är väldigt dåliga på att använda det...

  • Annakas

    Precis!

    Idag har jag varit grymt sugen på polarbröd med något gott pålägg som skinka och ädelost, köttbullar eller liknande. Problemet är bara att om jag skulle köpa hem det brödet skulle jag inte äta något annat än det tills det var slut...

    Oavsett hur förnuftig eller disciplinerad jag än är klarar jag inte av att ha sånt hemma. Ännu värre är det med godis och kaokor. Jag är ett riktigt kakmonster! Men förhoppningsvis kommer de dagarna att vara över :)

    Just nu är Mikael Persbrandt på TV. Kan inte begripa varför alla tycker han är så sexig. Om jag tittar på programmet kanske jag begriper det. Hmm.

    Ett tips: Skaffa en motionscykel! Själv har jag lånat mina föräldrars och har den framför TV:n. Cyklar varje dag. Vid den hä årstiden är det inte så lockande att gå ut och promenera i mörkret.

  • Annakas

    Kan meddela att jag vid invägningen imorse tappat nästan ytterligare ett kilo! Det är märkligt, man vet så väl att man måste låta det sin tid, men ändå vill man att det ska gå snabbare...

    Jag provade camebridge när jag hade gått ner 12 kilo. Jag hamnade på en platå där inget hände så jag tänkte att en kur skulle sätta fart på det. Tyvärr blev det tvärtom. Det var som om alla spärrar för vad (och framför allt för hur mycket) jag kunde äta försvann efter kuren. Varför äta en bulle när jag kan ta två eller tre... Jag känner flera som Camebridge har funkat för, men det var inget för mig. Möjligen skulle det gå att byta ut ett mål om dagen.

  • Annakas

    Jag fick en aha-upplevelse vad gäller matfett. Visst visste jag att det var myckt kalorier i olja, men inte att det var så mycket! Nu får man allt överväga varens msk olja. Har fattat att viktminskning mycket handlar om marginaler.

    Förövrigt ställde jag mig på vågen i morse. Sedan jag började för 3 veckor sedan har jag gått ner 3,5 kg! Och jag tycker att jag äter som en häst. Nästa vecka ska jag till Stockholm 3 dagar (Springsteen)och när jag kommer tillbaka har vi jullunch med jobbet. Det blir en riktig utmaning...

    Är det någon som har bra tips på var man kan äta bra (smal) mat i Stockholm (hyfsat centralt)?

    Kram på er alla tappra själar som kämpar!

  • Annakas

    Hej på er!

    Mysifer, jag hade exakt samma mått som du när jag började och halvorna är extremt viktiga :) Ang. dietisten vet jag inte, men om du har tillgång till någon Företagshälsovård kanske de kan hjälpa dig?

    Hoppas ni har lyckats ta er igenom helgdagarna utan allför stora våndor :) Det har inte varit lätt... Jag bestämde mig innan för strategin att inte förbjuda mig något, men heller inte äta för mycket samt mycket motion. Jag tänkte att jag skulle hålla mig på samma vikt under den här perioden. Resultatet? -1 kg! Sedan 12 nov har jag totalt gått ner 7 kg. Det är inte klokt! Fast jag har en känsla av att den senaste veckan inte varit så bra, har unnat mig lite för mkt sött tror jag. Skippar invägningen denna veckan, är lite nere för tillfället och vet inte om jag skulle klara en uppgång just nu...

Svar på tråden Använd förnuftet så rasar kilona!