• MimmiMusen

Cambridgekuren - tråd nr 8

Hej!

Jag nu är även jag tillbaka och eftersom de stängde tråd 7 så påbörjar jag nu tråd 8.

Här är URL till de tidigare trådarna:

Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html
    Tråd nr 6: www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m2202889-1.h...
    Tråd nr 7:www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m2381116.html

• Svar på tråden Cambridgekuren - tråd nr 8
  • tofflisar

Hej! Får man vara med här? Kör visserligen xtravaganza men en del av det innebär pulver så.. Ska köra ren kur i 10-15v!! Kan behöva stöd *s* Är bara inne på dag 2 än så länge. Ska ner 40 kg till den 16/8. Vill ta 10 kg till sedan till hösten.

• fiffinurlig
    tofflisar skrev 2008-01-03 16:11:39 följande:
    Hej! Får man vara med här? Kör visserligen xtravaganza men en del av det innebär pulver så.. Ska köra ren kur i 10-15v!! Kan behöva stöd *s* Är bara inne på dag 2 än så länge. Ska ner 40 kg till den 16/8. Vill ta 10 kg till sedan till hösten.
    För min del är du mer än välkommen! Då blir vi ju fler som håller liv i tråden och som kan peppa varandra.

Vad går xtravaganza-metoden ut på??
  • Nikajo

Hoho! Mitt paket är på väg! Får jag den imorgon, börjar jag på söndag. Fjärde dagen, som jag hört är jobbigast blir ju då på onsdag. Rätt lagom så man lugnar ner sig till helgen tänkte jag då...Känner att jag frossar i allt nu, för att ladda liksom. Hehe!

• tofflisar

Xtravaganza är ett helhetskoncept där kost, motion och mental träning ingår. Gruppträffar, gym, personlig coachning etc. Känns bra så här långt..

• MyStyle

fiffinurlig:
    Det är svårt att ge såna tips, eftersom det är olika för alla. Men jag gör så här: Min sambo lagar mat till sig och vår dotter, blir det alldeles för jobbigt kan man gå ut och gå en runda. Då får man ju motionen oxå
    Jag försöker tänka på det som sporrar mig, som t.ex att jag vill gå på stranden i sommar, bröllopet såklart, oxå att jag älskar jag kläder (men det tar emot att handla nu när man är större än vad man varit innan), sen vill jag gå ner i vikt innan vi skaffar fler barn m.m
    Denna gången har jag skaffat mig en blogg där jag ska skriva framgångar(och bakslag), läste en annan tjejs blogg som oxå gått på cambridge och det var minst sagt en sporre, kul att se hennes framgångar. Sen kan man gå in på www.cambridgekuren.se och läsa framgångshistorier. Jag fick även tipset att man ska försöka visualisera sig själv hur man kommer se ut när man är färdig.
    Citron i vattnet är helt ok, likaså kryddor i soppan! Tycker att frysa saften låter som väldigt bra idé. Matsuget brukar avta efter ett tag, men det är olika för alla. För min del går det lite upp och ner, ibland är det skönt att bara ta en shake (på morgonen) sen vissa dagar(och ofta vid kvällsmaten) är det jobbigare. Men tänk bara på ditt mål så ska det säkert gå bra.
    Hoppas detta har hjälpt dig! Oj vad långt det blev, hoppas du orkade läsa allt

Då var dag ett snart slut för min del, det har inte varit så jobbigt, men jag bävar lite för dag tre-fyra. Men jag får gå in här och snacka lite med er tjejer när det är tufft. Lycka till allihopa!

• fiffinurlig

MyStyle: Tack för tipsen!
    Mitt paket ska komma imorgon så första dagen för mig blir på lördag..
    Jag tror att kvällsmaten kommer att bli svårast för mig med..På morgonen gör det mig inget att skippa frukosten och speciellt om stora killen ska till dagis så hinner jag sällan ta nån frukost..Lunchen har jag svårt att komma ihåg så den blir nog inga problem heller..Men just middagen när sambon kommer hem eller den där koppen te framför tv:n med mackor till kommer att bli tufft..

Man jag SKA klara det..Men jag skulle behöva en jourhavande viktmedmänniska som jag kan prata med när det känns som tuffast..

• serafin

Nu är jag igång! Ska ta min tredje och sista portion snart. Lite milt seg i huvudet nu, men jag har druckit duktigt och mått bra.

Vågade mig upp på vågen i morse och det var tråååkigt - på precis samma ställe som före pulvrandet i fjol! Usch och fy. Men, jag är otroligt glad över att jag inte väger mer för det har jag faktiskt varit rädd för. Och vi kommer ju inte att renovera köket igen inom någon överskådlig framtid så det finns ingen anledning att vara rädd för att jag ska gå upp allt såhär igen. Jag höll faktiskt vikten jag gick ner förra vintern-våren ända tills vi rev ut köket.

Dag nummer två har alltid varit värst för mig, så i morgon gäller det att hålla i sig. :) Turligt nog brukar det lägga sig efter några få timmar och ett antal glas kallt vatten.

Fiffinurlig,
    När du väl börjar få resultat så blir det lättare att inte tänka på mat! :) Ibland får man dock panikhunger alternativt -sug (oftast på helgerna för min del). Om du måste ha något, käka ett par räkor, en bit lagrad hårdost, en liten bit skinka (men se till att det är en som inte har en massa tillsatt socker). För mig hjälper det att veta att jag KAN göra det om det kniper, det blir ju mindre dramatiskt att pulvra i några veckor då. :) Andra gånger räcker det att göra en kopp gott varmt te. I övrigt, sysselsätt dig med något: sticka, läs, promenera eller vad du nu gillar.

Det är ju väldigt olika vad man klarar av utöver pulver. För min del kan jag dricka lightläsk, tugga tuggummi, dricka te med sötningsmedel, käka lite ost och har till och med haft oförändrad viktnedgång när jag har kombinerat pulver med en sallad med räkor, ost, avokado etc. Man laborerar förstås på egen risk, å andra sidan går man snabbt in i ketos igen efter en liten överträdelse.

Förresten, en liten brasklapp angående kryddor i soppor etc: om du använder färdiga kryddblandningar så kontrollera att de inte innehåller socker. :)

Å, vad skönt det är att vara på väg! :)

• MyStyle

Japp, det är bra att ha någon att prata med. Du får gärna prata av dig till mig, jag gör gärna detsamma. Kan behövas när det är tufft.
    Men du har verkligen rätt inställning! Du verkar ha kommit till den "rätta punkten" (eller vad man ska kalla det) den punkten man måste ha kommit till för att lyckas med denna kuren.
    Jag har provat denna kuren mer än en gång, men det är bara en gång som jag har gått ner ordentligt i vikt.
    Men denna gången känner jag att jag inte ska vara för tuff mot mig själv. Är det alldeles motsträvigt nån gång så kan jag ta ett kokt ägg, utan att tro att jag förstört allt. Ett kokt ägg är bättre än att äta nåt annat...

• serafin

Kom precis på ett bra tips om du märker att du har en dag när du bara vill äta hela tiden: dela upp maten i sex portioner i stället för tre. Min sambo gör så och det passar honom perfekt. Han blir knäpp om han bara får äta tre gånger. :)

• Nikajo

Mitt pulver har kommit idag-tjohoo! Men saknar en bok i paketet som jag beställt. "Livsstilsguiden". Trött man blir på sådant! Så nu på söndag börjag mina tre "helvetesveckor". Hoppas det blir lön för mödan i slutändan. Kostar ju en massa pengar och kämparvilja.

• yezziii

Hej!!

Jag går på xtravaganza har gått ner 23kg sen den 26/9 ska gå ner 20 till hade jag tänkt =) jag tycker xtra e superbra =)

• tofflisar

Vad kul! Grattis!!! Har du kört på pulver helfart? Jag började i onsdags..

yezziii skrev 2008-01-04 15:29:08 följande:
    Hej!!Jag går på xtravaganza har gått ner 23kg sen den 26/9 ska gå ner 20 till hade jag tänkt =) jag tycker xtra e superbra =)
  • yezziii

Ja jag har kört helfart hela hösten gick ner ca 2kg i veckan då.. nu under julen har jag kört halvfart ska köra helfart i 2 veckor sen ska jag på semester sen blir det helfart tills jag e i mål =)

• tofflisar

Verkligen inspirerande! hur har du gjort för att lyckas med pulvret så länge? Jag hade tänkt mig pulver 10-15 v. och försöker att inte tänka på det för då blir jag bara hungrig *s*

yezziii skrev 2008-01-04 16:32:01 följande:
    Ja jag har kört helfart hela hösten gick ner ca 2kg i veckan då.. nu under julen har jag kört halvfart ska köra helfart i 2 veckor sen ska jag på semester sen blir det helfart tills jag e i mål =)
  • serafin

1,2 kilo vatten hade runnit bort i morse och jag blev nyss odrägligt pigg och glad. En väldigt snabb ketos ... Rentav så att jag tvivlar på att det är det trots att förändringen av min energi och mitt humör är markant. :)

Sambon mår lite sämre men så brottas han med en förkylning också. Han hade tappat runt två kilo i morse. Visst är det orättvist att det går snabbare för killar?

• serafin

Yezziii,
    Otroligt snyggt jobbat! :) Grattis!!!

• yezziii

Det går man måste va väldigt stark och tänka att det bara är för en liten del av ditt liv som du inte äter det är juh inte så att du aldrig mer kommer att få äta =) Tänk vad bra man mår när alla ens kilo har försvunnit =) det är värt besväret =)

• fiffinurlig

Idag har mitt pulver äntligen anlänt...Imorgon drar jag igång med buller och brak..

• MyStyle

Jag har huvudvärk, hade glömt bort att jag brukar ha ont i huvudet hela dag två. Men det beror antagligen på förkylningen jag haft i åtta veckor (!!!) oxå. Nu när jag sitter här i fåtöljen känns det ändå rätt bra. Visst lite hunger känner man, men den värsta delen av dagen är ändå när familjen äter kvällsmat. Men det ska gå...

• MyStyle

Oj vilket gnälligt inlägg det blev, såg jag nu. Det var inte meningen, jag tänker positivt. Jag ser fram emot vad som komma skall. Känns rätt bra idag!

Svar på tråden Cambridgekuren - tråd nr 8