• Vippy

spiral

Har nu avskrivit minipiller bland möjliga preventivmedel för mig, mår dåligt psykiskt + får jättemycket akne. Kombinerade p-piller kan jag inte ta pga ökad risk för blodpropp, och detta gör att en hel del andra preventivmedel också "går bort" ju. Barnmorskan rekommenderar nu spiral, en sort som man kan ha i fem år, heter något så tjusigt som Gyne T- 380 A...
    Vad har ni för erfarenheter av spiral? Är det värt att prova? Den ska väl ändå inte ge humörsvängingar, antar jag?

• Svar på tråden spiral
  • Vippy

Bedövningsspray har jag hört att vissa fått.. det låter trevligt tycker jag.

• Bruden blå

Vippy
    Bedövningssprayen används dagligen på jobbet (förlossningen).
    Det är xylocaionspray. den användes när barnmorskan syr ytliga bristningar. Men att lägga den så långt in som på livmodermunnen har jag svårt att tänka mig skulle ge bra resultat/bedövning.
    Det man skulle behöva använda är en pcb bedövning, det är en väldigt lång nål som man sticker ett par gånger med runt livmodermunnen för att lägga bedövningsmedlet. Det bör ta längre tid än att lägga in själva spiralen om en gynekolg gör det.
    xylocainsprayen tar bara ytligt, och kan på så sätt bara bedöva på "utsidan" möjligen av livmodermunnen, men inte innteuti livmodermunnen eller i livmodern. Så den bör inte hjälpa särdeles.

• Vippy

Okej, man får väl helt enkelt ta en stark värktablett om man är nervös att det kommer göra ont...

• Bruden blå

Vippy

det kommer gå bra.
    en erfaren gyn fixar in en spiral snabbt. det är en snabbt övergående smärta. och sen efteråt kan det ju kännas som mensmol.
    Men kolla med den gyn du har först hur han/hon brukar arbeta och tycker man ska göra. det där varierar nämligen.

• Vippy

Tack, hoppas det .

Jag har beställt tid hos min gynekolog om ca tre veckor, borde vara då jag har mens nästa gångg alt. strax innnan. Han har nämnt förut att kopparspiral är nästa alternativ för mig när jag provat mig igenom alla minipiller...och det har jag gjort nu och det funkar alltså inte för mig. Undrar om han kan sätta in den direkt då under det besöket eller tror ni man får en tid för återbesök?

• Vippy

fler som tycker ngt om spiral...? Behöver nog bli lite mer peppad om jag ska våga sätta in en.

• jagärsåkär

Jag har den spiralen! En kopparspiral alltså, helt 100% FRI från hormoner!!

Den är jättebra, jag ångrar mig inte (har haft den i 2 år)

MEN jag får lite längre mens o blöder lite mer. Men det tycker jag det är värt (all bra sex man har resten av mån o slippa hormoner)

Den var lite småläskig att sätta in men det är över på några få sekunder. M2b följde med (gillar inte gynekologen, vem gör det?)

Du måste kolla den en gång per år. Jag kollade min med ultraljud, enkelt o bra. Den satt som den ska.

Annars känner jag inte av den... Kan verkligen rekommendera den. Jag som vet lite mer om hormoner och deras jättestora effekt på kroppen skulle aldrig i livet sätta i mig såna... no way. Så detta är ett bra alternativ.

• jagärsåkär

Vippy, nu har jag läst några inlägg.

Insättningen är inget att oroa sig för. Det är verkligen supersnabbt. Stick-känslan kan väl jämföras med att ta en spruta eller så, lite småont men över innan man hinner tänka på det. Vips, så är det över.

Efteråt gjorde det ont i några timmar, som mens. Jag gick hem till syrran o sov! Var helt slut efter all nervositet. Gör inget samma dag...

Jag får inga flytningar och har inga problem under sex. Nån enstaka gång kan m2b komma in för långt men det hände även innan spiralen och gjorde lika ont då. När han stöter till livmodern, men som sagt, det beror i mitt fall inte på spiralen.

OM du är missnöjd så är den mkt lättare att ta ut än att sätta in... Och så är det gratis. Så du har inte mkt att förlora.

• kentfantast

Vippy:

Jag tror inte du behöver bedövning.
    Jag blev lite yr när de satte in den, men hon var jättegullig och hämta varm choklad åt mig och lät mig ligga kvar och vila en stund på en säng där på SöS efteråt... Jag hade nog önskat att min man hade hämtat mig ist f att ta t-banan hem, men han hade tenta och det gick ju ändå...

• Pokiyoo

Nää ngn bedövning behövs inte? allt går på ett par sekunder..ta gärna en verktabblett inan för man KAN få LITE mensliknande värk!
    Lycka till!!
    Är förövrigt supernöjd med min spiral och det stora + är att man slipper mens

• hew

Vippy : jag har samma problem !! Jag fick nå piller som heter yasmine som ska funka bra mot akne, men nu är jag på min tredje karta och inte funkar dom såå himla bra heller.
    Jag ska oxå fundera på spiral nu !

• Vippy

Ja, jag har haft så mycket problem med acne när jag var yngre så det kändes riktigt hemskt när problemen kom tillbaka pga minipillren... men det värstsa med pillrena var att jag mådde så fruktansvärt dåligt psykiskt. Kände mig totalt värdelös, oinspirerad och totalt sorgsen hela tiden. Vad jag förstår så kan gestagenet påverkar just sinnestämningen och självkänslan, och man kan känna sig pms-ig för jämnan. Horrendous!

• kentfantast

Pokiyoo:

Men då har du hormonspiral va?
    Har för mig att de sa att veckan skulle bli längre m kopparspiral, men att den kunde försvinna med hormonspiral (så jag tog hormon...).

Svar på tråden spiral