• Vippy

spiral

Har nu avskrivit minipiller bland möjliga preventivmedel för mig, mår dåligt psykiskt + får jättemycket akne. Kombinerade p-piller kan jag inte ta pga ökad risk för blodpropp, och detta gör att en hel del andra preventivmedel också "går bort" ju. Barnmorskan rekommenderar nu spiral, en sort som man kan ha i fem år, heter något så tjusigt som Gyne T- 380 A...
    Vad har ni för erfarenheter av spiral? Är det värt att prova? Den ska väl ändå inte ge humörsvängingar, antar jag?

• Svar på tråden spiral
  • tattar-Emma

Jag har kopparspiral och det fungerar utmärkt. Aldrig hormoner mer, aldrig, aldrig.

• MarryMeBerry

Jag går också hos en privat gynekolog och han sa något i stil med att spiral enligt lag(??) alltid skall vara gratis... fast jag vet, kanske bara är i ´den här kommunen?

• silverdrake

har kopparspiral sen ett halvår, jättebra....har provat en gång då den inte funkade, gjorde jätteont så jag tog ut den, men den här omgången funkade det toppen. jätttebra verkligen...

min var också gratis.

• Vippy

Blev bara så glad i lördags, min mens kom igång igen av sig självt... så jag slipper ta hormoner för att få igång den.

Pratade med en kompis om spiral i helgen, hon sa att det funkar jättebra för henne. Jag är mest orolig för hur pass ont det gör att sätta in den. Kan man inte få ordentlig bedövning innan så man slipper det värsta av smärtan? Hoppas det.

• kentfantast

Vippy:

Alltså, det gör mest bara ont när de fäller ut vingarna egentligen. Då liksom hugger det till lite. sen är det som att ha mensvärk ett tag efter (inte i flera dar men under dagen och kanske lite dan efter). Det är ju knappast som att föda barn att sätta in en spiral (säger den barnlöse som iaf föreställer sig att det gör ONT att föda barn...)

• tattar-Emma

Håller med kentfantast, bedövning skulle inte vara värt det, det obehagliga går över så fort. Ipren räcker =)

• Vippy

Ok, tack, det låter ju inte så hemskt i alla fall... man får väl ta ledigt resten av dagen kanske. Men känns som att bedövinng vore trevligt i alla fall.

• Vippy

Har bokat en tid till min gynekolog ungefär vid tiden för nästa mens, men har inte diskuterat spiral innan med honom utan bara funderat själv. Kan man få spiral insatt "direkt" så att säga, om det är vid rätt tillfälle med tanke på mens? Brukar man sätta in den under eller efter mens? Och är det dumt att jag sätter in den ca 2 veckor innan en badsemester? Frågorna hopar sig... ska förstås fråga gynekologen men vill vara lite förberedd.

• tattar-Emma

Alldeles efter mens brukar de vilja sätta in. Jag antar att man kan få det direkt om man visar att man har bestämt sig (min erfarenhet av barnmorskor är att de alltför ofta försöker pracka på en hormoner). Efter insättandet får du inte bada, ha sex, använda tampong eller liknande på en vecka, men två veckor borde vara lugnt. Som alltid när man byter p-medel kan det ju hända att du får mellanblödningar förstås, men du får ju använda tampong när du är där så det kanske fixar sig isf.

• Bruden blå

Det är ju så att man helst ska ha fött barn innan man sätter in en spiral.
    Det går att sätta in en spiral innan man fött barn, men det är att föredra att ha fött barn innan, detta av flera skäl.
    1. det är tekniskt sätt lättare att sätta in en spiral om man har fött barn.
    2. det gör oftast mindre ont att sätta in en spiral om man fött barn.
    3. det är mindre risk att spiralen hamnar fel eller går genom livmoderväggen vid insättandet om man har fött barn.
    4. det finns en liten risk för infektioner med sterilitet osm följd när man sätter in en spiral, då är det bra om man redan har fött barn.

bemärk väl nu att jag inte säger att man inte kan eller inte ska sätta in spiral innan man fött barn, bara att det är fördelaktigt att ha gjort det innan. Någon man bör känna till innan man väljer det preventivmedlet tycker jag.

Svar på tråden spiral