• Vippy

spiral

Har nu avskrivit minipiller bland möjliga preventivmedel för mig, mår dåligt psykiskt + får jättemycket akne. Kombinerade p-piller kan jag inte ta pga ökad risk för blodpropp, och detta gör att en hel del andra preventivmedel också "går bort" ju. Barnmorskan rekommenderar nu spiral, en sort som man kan ha i fem år, heter något så tjusigt som Gyne T- 380 A...
    Vad har ni för erfarenheter av spiral? Är det värt att prova? Den ska väl ändå inte ge humörsvängingar, antar jag?

• Svar på tråden spiral
  • tattar-Emma

Bruden blå

Man får olika besked av alla när det gäller det där. Nån jag pratade med (läkare) sa bara "det är inte 70-talet längre". Jag tror absolut det går lättare om man har fött, men att det inte är nödvändigt kan tusentals tjejer vittna om.

• kentfantast

Jo, jag har hört samma som du, tattar-Emma...

• Bruden blå

tattar-Emma

prata med en gynekolog eller barnmorska. en vanlig läkare kan ärligt inte ett skit om spiraler.
    en livmoder och en livmodermun är väldigt olika på en kvinna som fött barn och en som inte fött barn. det är rent anatomiskt annorlunda, därav skillnaden att sätta in spiral.

• tattar-Emma

Jag har pratat med rätt många ;). Tycker det är anmärkningsvärt att man får höra så många olika besked överallt. Alla är nog överens om att det är lättare att sätta in på en som fött, men riskerna har jag fått väldigt varierande bud om.

Dock var det länge sen jag trodde på en barnmorska när de pratar risker. P-piller är ju tex heeelt riskfritt fick jag höra på den tiden, det är nästan inga som får biverkningar... jo man tackar, jag känner 1 (!) tjej som faktiskt inte fått biverkningar, alla andra vänner har upptäckt att de mår skit av hormoner och slutat.

Äsch, missförstå mig rätt, det finns säkert risker, det gör det ju med alla medicinska ingrepp. Menar mest att jag inte längre tror att det är så farligt =).

• gunsandroses

Tack för era tankar. Jag har länge tänkt byta bort mina p-piller mot något bättre. Är trött och lite arg över att det är JAG som ska komma ihåg dem, ta ansvar, lura min kropp osv.

Min bästa väninna forskar på kvinnor med bröstcancer "från arv / från p-piller". Hon har starkt rekommenderat mig att sluta med dem.

Berätta mer. Kan vilken gyn som helt sätta in en spiral?

• Bruden blå

gunsandroses

Om man har fött barn och livmodern är ordentligt ihopdragen efter det och det gått en tid, så sätter barnmorskan in spiralen.
    Om det är en kvinna som inte fött barn eller om man vill sätta in spiralen relativt tidigt efter en förlossning så är det en gynekolog som gör det.

• pickolina

gunsandroses - Ring den mottagningen du brukar gå till. Om du inte har någon så kika i gula sidorna efter mottagningar som ligger i närheten av där du bor och så ringer du runt och pratar med dom.. Det finns fortfarande mottagningar som inte sätter in spiral på tjejer som ej fött barn men det blir vanligare och vanligare att dom gör det.

• Charlize

Jag har kopparspiral sedan ca 2,5 år tillbaka.
    Har över lag varit nöjd med den, men funderar ändå på att ta ut den och hitta något annat alternativ.

Bl.a har jag tröttnat på att ständigt ha flytningar (hade inet det innan jag satte in spiralen). Känner mig ofräsch eftersom jag alltid måste gå med trosskydd alt byta trosor efter en hel dag.

Tycker även att den är ivägen vid sex. Gillar inte att behöva vara begränsad till bara vissa ställningar. När lusten faller på vill man ju kunna vara lite fri att göra som man vill. Min man är ganska "stor" vilket säkert kan bidra till obehaget. Ibland i vissa ställningar så är det som att han stöter till den och det gör så in i h-te ont...

Egentligen vill jag inte återgå till p-piller, men ska kolla med gyn vad de kan rekommendera istället för spiralen.

Vill alltså inte avråda dig från att sätta in en spiral, det är bra på många sätt, och har ju egentligen funkat bra. Men några små biverknaingar kan man ju märka, som med alla andra preventivmedel.

Förresten, jag har inte fött barn och jag kände nästan ingenting när de satte in den. En liten liten stickande känsla under några sekunder bara, sen var det klart!

Lycka till!

• Vippy

Usch, nu har jag surfat runt på nätet och läst en del rena skräckhistorier om hur ont det gör att sätta in spiral. Men de jag pratat med själv säger att det bara nöp till lite och kändes som menssmärtor ungefär. Vet inte om man vågar sätta in en... nog måste man väl kunna få ordentlig bedövning om man vill??

• Bruden blå

Vippy

Nej, jag har aldrig hört att man skulle bedöva för att sätta in en spiral.
    dels behöver man ju då sticka och lägga en lokalbedövning, och det i sig gör ju lite ont. Så egentligen finns ingen poäng med att lägga bedövning för att sätta in en spiral.

Svar på tråden spiral