• Vippy

spiral

Har nu avskrivit minipiller bland möjliga preventivmedel för mig, mår dåligt psykiskt + får jättemycket akne. Kombinerade p-piller kan jag inte ta pga ökad risk för blodpropp, och detta gör att en hel del andra preventivmedel också "går bort" ju. Barnmorskan rekommenderar nu spiral, en sort som man kan ha i fem år, heter något så tjusigt som Gyne T- 380 A...
    Vad har ni för erfarenheter av spiral? Är det värt att prova? Den ska väl ändå inte ge humörsvängingar, antar jag?

• Svar på tråden spiral
  • kentfantast

Smärtan vid insättning och uttag är ju väldigt marginell om man jämför vad man får för det liksom. Själv slapp jag mensvärk i 3 år. Det uppskattades ju...

• Lilla Li

Är det någon som har en prisuppgift på spiralerna? Är lite nyfiken...

• Aminda

Jag har kopparspiral pch den funkar utmärkt för mig.

Lilla Li
    Kopparspiralen var gratis att sätta in.

• Lilla Li

Aminda: Jaså? Det kommer den inte vara för mig. "Kopparspiral är ju lite dyrare än p-ring" förklarade gynekologen för mig. Men sa inget pris så jag undrar fortfarande...

• Aminda

Ok det är kanske skiljer sig från olika landsting då....?!

• Lilla Li

Aminda: Aha ja det kanske är därför - jag går till en privat gynekolog.

• Pringlez

Har provat, kopparspiral, hormonspiral, nuva ring och p-spruta.
    Jag är en riktig cocktail av preventivmedel.
    Oh inte glömma p-piller!

• zukigirl

Kopparspiral här med! Har haft i många år. Funkar utan problem. Kostnaden varierar från landsting till landsting. Där jag bodde innan fick jag betala ca 300 för spiralen. Men när jag flyttade till västkusten så kostade det ingenting.

• Vippy

Tack för alla svar!
    Verkar ju faktiskt som att kopparspiral kan vara ett alternativ, inga hormnoner vore ju underbart! För lite koppar har väl ingen dött av...hoppas jag.

• kentfantast

Hm... hade ju iofs hormonspiral men den kosta en tusenlapp i Sthlm. Vanlig besökskostnad att sätta in om jag inte minns fel.

Svar på tråden spiral