• Zany

Vad förlovning innebär

Jag är så trött på alla feldefinitioner som folk slänger sig med. Jag har vänner som "förlovar" sig och ser det som en handling som är skild från frieri/giftermål. Jag har också märkt att många här inne har det felaktiga intrycket att dessa är skilda från varandra.

Wikipedia har en bra saklig definiering:

"Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats."

Varför är det så många som "förlovar" sig? En förlovning sker när två parter kommer överens om att en dag ingå äktenskap. Om man sen väljer att säga "ska vi gifta oss?" eller "ska vi förlova oss?" är väl inte relevant, men det har samma innebörd.

Så, varför "förlovar" sig så många utan att koppla det till äktenskapet? Jag tror att det dels är trendigt, men trenden måste bero på något? Det verkar som att många står och stampar i sin relation, de vågar inte riktigt gifta sig men de vill ändå känna att de har något mer, att de inte "bara är ihop" och "förlovar" sig då som nästa mogna steg i en vuxen relation. Om teorin stämmer, varför är det så? Är det en fråga om bekräftelse från sin partner eller ifrån omvärlden?

Och varför är det svårt att ta nästa steg att gifta sig? Handlar det om att hålla dörren på glänt och kunna byta upp sig till någon bättre partner ifall en sådan kommer förbi? Vad består egentligen rädslan för att binda sig av? Vad är det som känns farligt?

• Svar på tråden Vad förlovning innebär
  • Skog

MrsMoreira - är det mig du frågar? Jag tycker inte att det finns någon tidsgräns på ett år, jag menar bara att jag i grunden tycker att förlovning innebär att man lovar att gifta sig. Men som sagt jag har förstått att för många är det inte så idag och då är ju förstås det helt okej.

• Zozo

Trolovning var juridiskt bindande, men dock inte bundet till ett ar (det vet jag alls inte var det kommer ifran). Förlovning âr, såvitt jag vet, en språklig modernisering av ordet trolovning, som bada betyder att man lovar trohet och giftemal at den andra. det är vad det är och betyder. Hur var och en sedan applicerar detta i livet är, som vi ser ovan, helt olika.

Vi hoppade över hela grejen med förlovning/trolovning och ringar och gifte oss direkt, men vi var ju de facto trolovade/förlovade i tiden mellan det ögonblick där vi bestämt att gifta oss och själva brôllopet.

• Shannie

Jag känner att jag också måste hoppa in i den här diskutionen.

"Och varför är det svårt att ta nästa steg att gifta sig? Handlar det om att hålla dörren på glänt och kunna byta upp sig till någon bättre partner ifall en sådan kommer förbi? Vad består egentligen rädslan för att binda sig av? Vad är det som känns farligt?" som TS skriver är bland det mest kränkande jag har läst här på BT.

Du menar alltså att du teoretiskt tror att jag (som är förlovad sedan november, men inte planerar bröllop på flera år, eftersom vi är unga) skulle förlova mig om jag tror att jag ska hitta nån annan bättre? Vilket påhopp!! Vad är det som säger att det är svårt att ta nästa steg??

Jag känner mej oerhört lyckligt lottad som har hittat den jag vill leva mitt liv med redan, jag är 22 nu, och vi träffades när jag var 19 år gammal. Att vi skulle vara rädda för att ta nästa steg är också ett påhopp, vi vet att vi vill gifta oss, men ser ingen stress för det, vi ska ju ändå leva tillsammans? Varför inte då se till att mogna lite, spara pengar och erfarenheter tillsammans först? Ist för att panikplanera ett bröllop efter bara ett år? Nej, vi är unga och suger gärna på förlovningskaramellen ett tag till.

Och det du skriver, Zany, om att det skulle vara för bekräftelse skrattar jag åt. Du kanske inte vet vad din förlovning står för eftersom du måste ifrågasätta andras. Men vår står för kärlek och som ett tecken på att.. guess what, vi nån gång kommer gifta oss!

• gargamel

Man får göra som man vill. PUNK SLUT

• Lilla Li

Shannie: Det TS och många med henne menar är de par som förlovar sig utan att någonsin vilja gifta sig. Alltså bara förlovar sig och är nöjda med det. Eftersom förlovning per definition leder till bröllop så undrar många varför man väljer att förlova sig om man sen inte tänker gifta er. Du och din kille tänker ju gifta er, men planerar inte än utan väntar några år. Så ert fall är ju inte något vi undrar över.

Däremot kan jag hålla med dig om att det var plumpt uttryckt av TS.

• Zany

Shannie: Varför väljer du att misstolka mina ord för att kränka dig själv? Jag har aldrig i mitt liv påstått att du skulle förlova dig med förutsättningen att hitta någon bättre. Varför väljer du att tolka mig så?

Om du läser texten igen utan att tolka in massa som inte står där så kan du säkert se att jag försöker komma till kärnan i problemet. Jag rabblar upp lite olika frågeställningar eftersom jag tänkt kring ämnet. Men jag är frågande just eftersom jag inte tycker mig ha kommit fram till svaret och vill ha hjälp med att göra det. Den teorin var också kopplad till förlovning där giftermål inte finns i åtanke ö.h.t.

Jag förstår ärligt talat inte varför du är så förbannad, för det verkar du vara med den ton du använder. Du säger att ni vill vänta med att gifta er, och jag har inte sagt någonting som är negativt gentemot att vara förlovad i några år och gifta sig senare. Det är snarare mycket positivt.

Som sagt, läs inlägget igen så ser du att det handlar om de som förlovar sig utan att vilja gifta sig (varken nu eller i framtiden). Du hör uppenbarligen inte till den kategorin, varför väljer du att förolämpas av det?

Jag fortsätter bara att förbryllas över vad som är ditt problem? Visst, du skrattar åt min teori om bekräftelse. Varför? Är det konstigt att någon vill ha bekräftelse av sin partner? Jag har bekräftelse från min partner att han vill leva med mig, och han har min i sin tur och det känns jättebra med den vetskapen, vad är löjeväckande i det? Och är resten av teorin verkligen helt verklighetsfrånvänd? Är det fullkomligt orimligt att folk i 15års åldern som förlovar sig utan att koppla det till äktenskap what so ever, kanske gör det för att de vill ha omvärldens bekräftelse? Ja, jag har sett sådana exempel, ja de har brutit förlovningen senare.

Du måste också lära dig se skillnad på funderingar och värderingar. Den enda värdering jag har i texten är att jag anser att ordet förlovning används fel, resten är bara funderingar som jag varken har kallat rätt eller fel.

• MrsMoreira

Skog:
    min fråga vad ställd till TS, men i hennes svar till Shannie fick jag det svar jag ville ha :) Men tack ändå

• SagaTova

Ja kanske att de är regionell företelse
    Det mest intressanta är nog att de som endast varit sambos och förlovade fortfarande är tillsammans medan de som gifte sig är separerade.

Med de oddsen borde man kanske låta bli att gifta sig.

• Shannie

Jag förstår i ärlighetens namn fortfarande inte. Svaret du söker är i grund och botten alltså varför det finns människor som inte vill gifta sig?

Skälen till det kan säkert vara tusen saker..

• Snart_FruL

Egentligen förstår jag nog inte vad problemet är... vad spelar det egentligen för roll om folk förlovar sig utan en tanke på giftermål? Är det inte upp till dem? Det är ju inte så att någon annan blir lidande...

De kanske har samma definition som jag och min m2b: Förlovning - Jag lovar att OM jag någon gång ska gifta mig så blir det med dig.

Sen tror jag inte alls att det behöver vara rädsla för att binda sig som gör att man avstår från att gifta sig, förlovningen till trots. Sen finns det rätt många som verkar hålla bakdörren öppen trots att de gift sig, det märker man inte minst på dejtingsidor.

• Zany

Shannie: Förlåt men jag förstår faktiskt inte varför du aldrig fattar.
    Nej, det handlar om varför människor väljer att förlova sig utan att någonsin vilja gifta sig när förlovning faktiskt innebär att man en dag ska gifta sig. Alltså; byter man ringar utan att ha giftermål i framtida åtanke så är man inte förlovad. Så varför väljer man att göra en "låtsasförlovning" när man ändå inte vill gifta sig? Vad beror fenomenet på? Alltså en liten djupdykning i människors beteenden, föreställningar och ritualer. När du känner att du inte förstår något, börja inte anta felaktigheter hela tiden utan försök förstå eller låt helt enkelt bli.

Snart_FruL : Problematiken är att folk använder ordet förlovning felaktigt. Det innebär som sagt att man en dag ska gifta sig. har man inte det i åtanke är man inte förlovade och det borde finnas ett mer korrekt ord för den företeelsen.

• SagaTova

Som så mycket annat så ändras både ordens betydelser, och ceremonier ellet symboliska handligar byter innebörd genom årens lopp.
    De som tidigare var en för-lovning till ett giftemål är för otroligt många i dag en vackre handling och ett löfte om att leva med varandra, inför endast varandra och har ingen juridisk innbörd som ex ett äktenskap har.

Jag måste säga att jag främst är imponerad över att man orkar lägga ned energi på att förarga sig på en sådan företelse, vilket känns som de har ringa betydelse för omvärlden i övrigt. Eller känns det som det förminskar betydelen av de "riktiga" förlovningarna, är det kanske det som gnager. Rädsla för att själv framstå som fjantig, och oseriös som förlovar sig.

Nej, detta övergår ialla fall mitt förstånd. Men det är intressant hur symboliken förändras genom tiderna. Och de mest intressanta är kanske var generations tro på att de som är just nu alltid har varit och ska så förbli. Även om tecknena talar om det totalt motsatta.

Förlovad i snart fyra år, men hinner gifta mig innan dess.

• pasia - www.js070707.blogg.se

En liten fundering... Jag är bara 19 år... Men i min omgivning finns det redan många som har "förlovat" sig, utan en tanke på gitermål.

Hur gör man då när man ska förlova sig på riktigt? Ska man ha tre ringar nu? Ska et gå i ordningen "ska vi förlova oss?" x antal år senare "ska vi gifta oss?" + vigseln.. Hmm.. Låter konstigt...

Jag gifter mig iaf 6 månader efter min förlovning.. Löjligt att vara förlovad bara för att.

• Vidalila

vi har varit förlovade i mer än tre år, och det finns dom som bara är förlovade och aldrig gifter sig.

det är väl inte mindre värt att vara förlovad än att gifta sig???

jag tror inte att mode avgör om man förlovar sig eller inte, utan att det bara verkar vara fler som gör det när man själv gör det. Ungefär som med barn; när man får barn märker man att alla andra får det, men det beror ju på att man är i samma ålder. Inte heller lägger man märke till varken ringar eller barn förrän man vill ha dom! :)

• Vidalila

dessutom vill man kanske bara byta ringar och aldrig gifta sig!

det är väl deras egen ensak??

varför människor vill jobba med nåt annat jobb än mitt, eller ha grönt hår eller två vänstersskor fattar inte jag, men det får dom gärna! :D

• SagaTova

min mor och far är endst förlovade, aldrig gifta men de lever tillsammans och är kära. det viktigaste i alla fall för mig

• Vidalila

SagaTova

jag håller med. finns t o m dom som varit förlovade så länge att de tycker det är för sent att gifta sig! :D

• Bruden blå

orden trolovning och förlovning.

Trolovning var ett avtal som ingicks, det var rättsligt bindande. Det var lika bindande som vigseln även om inte äktenskapet var ingått ännu. Paret hade en befässt realtion även om dom ännu inte levde tillsammans. Ofta kunnde en trolovning göras upp om av föräldrarna redan när barnen var små.
    Trolovning avskaffades 1915.
    Förlovning är så att säga efterföljaren. Det är ett löfte om äktenskap, men som inte är juridiskt bindande.

Trolovning var juridiskt bindande, medans förlovning är enbart en sed. Men innebörden är annars densamma, dvs att paret ingått ett löfte om att gifta sig.

Svar på tråden Vad förlovning innebär