• Zany

Vad förlovning innebär

Jag är så trött på alla feldefinitioner som folk slänger sig med. Jag har vänner som "förlovar" sig och ser det som en handling som är skild från frieri/giftermål. Jag har också märkt att många här inne har det felaktiga intrycket att dessa är skilda från varandra.

Wikipedia har en bra saklig definiering:

"Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats."

Varför är det så många som "förlovar" sig? En förlovning sker när två parter kommer överens om att en dag ingå äktenskap. Om man sen väljer att säga "ska vi gifta oss?" eller "ska vi förlova oss?" är väl inte relevant, men det har samma innebörd.

Så, varför "förlovar" sig så många utan att koppla det till äktenskapet? Jag tror att det dels är trendigt, men trenden måste bero på något? Det verkar som att många står och stampar i sin relation, de vågar inte riktigt gifta sig men de vill ändå känna att de har något mer, att de inte "bara är ihop" och "förlovar" sig då som nästa mogna steg i en vuxen relation. Om teorin stämmer, varför är det så? Är det en fråga om bekräftelse från sin partner eller ifrån omvärlden?

Och varför är det svårt att ta nästa steg att gifta sig? Handlar det om att hålla dörren på glänt och kunna byta upp sig till någon bättre partner ifall en sådan kommer förbi? Vad består egentligen rädslan för att binda sig av? Vad är det som känns farligt?

• Svar på tråden Vad förlovning innebär
  • Mrs. 170307

Lilla Li: DET är alltså den moderna tolkningen! Och här har jag suttit och undrat. Då förstår jag naturligtvis att det kan vara kul med ett frieri trots att man redan är förlovad, för DET innebär väl då ändå att man lovar att gifta sig? Alltså, så länge den frågade säger Ja?

Jag vidhåller dock ändå vid att ordet "förlovning", om det används korrekt, inte betyder att "jag lovar att bo ihop med dig" utan att en förlovning avser giftemål, om nu inom 1 eller 10 år.

• Lilla Li

Mrs. 170307: Detta är, enligt mig, inte den "moderna" tolkningen utan helt enkelt min tolkning. Jag tycker, liksom du verkar tycka, att förlovar man sig så avser man att gifta sig. Att bara förlova sig och inget mer efter det tycker jag är onödigt. Sen behöver man väl inte gifta sig det första man gör, men man avser ändå att gifta sig.

Anser jag.

• Lilla Li

Mrs. 170307: Jag menade mer den ORDAGRANNA betydelsen av att förlova sig. Förlovar man sig så innebär det givetvis att man ska gifta sig, men det man "lovar" i och med förlovningen är samma löften man avger vid vigseln - fast i förväg. Det var så jag menade.

• SagaTova

man kanske tycker att det räcker med att man för-lovar sig. att giftemål inte behövs om man redan lovat varandra.

Att det känns onödigt att lova inför gud och denna försammling, (eller dito för det borgliga)

Och jag får nog tillstyrka att den nymodernitet är mer än 25 år gammal. Nästan alla mina föräldrars kompisar och mina föräldrar är förlovade men inte gifta. 70talet var det lite ute, ialla fall här, att gifta sig. Men förlovning var mer ok.

• arizza

Ja det är rätt! Det är en av anledningarna till att min sambo inte vill fria till mig, för han ser förlovning = äktenskap inom ett år och han vill inte ha ett bröllop inom ett år. Jag däremot skulle kunna tänka mig inom två år efter frieriet och skulle kunna fria idag. Men vill absolut inte vänta tio år efter han friat, då väntar jag hellre utan förlovniningsring!

• arizza

Ska även tillägga att jag varit förlovad en gång innan. Då gjorde jag det för min mitt ex ville och jag skulle va häftig, inget kändes seriöst, dessutom visste jag långt innan att han inte var mannen i mitt liv. Men nu har jag nog hittat honom och vill inte hasta bort förlovning och gitermål, denna gången ska det va för alltid och på rikgtig, därför ska det va perfekt och jag väntar. Jag vet att han vill men inte nu. Jag längtar

• Mrs. 170307

Lilla Li: Jag tycket väl att det var konstigt för att komma från dig (om jag minns rätt - och det verkar ju så - har vi samma syn på saken).

SagaTova: Det måste vara något regionellt. Känner ingen i den åldern som förlovat sig utan att ha giftemål i tankarna. Kanske inte inom det "obligatoriska" året men i alla fall under de närmaste...

• Yllo

Zozo: Ja, jag är helt säker på min sak, helt språkligt alltså. Förr i tiden så talades det om trolovningsavtal/kontrakt och att trolovningen var lika juridiskt bindande som äktenskapet.
    Nuförtiden används väldigt sällan ordet trolovning utan man säger istället förlovning och i samma veva som själva ordet förlovning dök upp så började också man vara sambos, något som var helt otänkbart för ca 40 år sedan, och många som blev sambos förlovade sig.. eller som min mamma sa så är man helt enkelt "Gift på prov"..

Idag är nog själva uppfattningen om förlovning blandad. Vissa anser och tycker att en förlovning är ett löfte om äktenskap inom ett år (en riktig trolovning med andra ord), medans andra ser själva förlovningen lite öppnare och som ett tecken på att man är lite mer än bara sambos... eller kanske många tycker att om man är sambos, men inte gifta, så kan man i alla fall vara förlovade.

Personligen tycker jag inte att någon har rätt eller fel... allt rör sig om hur var och en tolkar innebörden i själva ordet. För mig är trolovning ett löfte om äktenskap inom en snar framtid, medan förlovning är ett tecken på att man står varandra lite närmare än bara ihop och att man kanske en dag ska gifta sig. Men som sagt, det är min personliga uppfattning

• Skog

Jag tror också att Yllo har någorlunda rätt om detta med trolovning och förlovning, de är väl synonymer mer eller mindre, men när det hette trolovning var det absolut juridiskt bindande. Vi behöver nog en folklivsforskare som svarar på detta, kanske Miss Cee vet?

Kom också ihåg att alla vi som diskuterar här kommer från väldgit olika kulturer inom Sverige, traditionerna, sedarna & språket är ju inte ett & samma i hela Sverige vid en viss tidpunkt.

Egentligen är jag som TS, jag blir lite frustrerad över den ändrade betydelsen av förlovning men jag är språkliberal och anser att vi får inse att IDAG i många kretsar betyder förlovning ej löfte om giftermål.

• MrsMoreira

Vet inte om jag missförstår dig, men jag tycker inte att det måste finnas en tidsbegränsning på en förlovning, tycker att man kan vara förlovad i 10-20 år om man så vill det. Vi förlovade oss 2.5 år före datum för vigsel, men såg förlovningen som "det är för tidigt för att gifta sig (jag var bara 17), men vi kommer ju göra det om några år, så vi förlovar oss"

Svar på tråden Vad förlovning innebär