• Zany

Vad förlovning innebär

Jag är så trött på alla feldefinitioner som folk slänger sig med. Jag har vänner som "förlovar" sig och ser det som en handling som är skild från frieri/giftermål. Jag har också märkt att många här inne har det felaktiga intrycket att dessa är skilda från varandra.

Wikipedia har en bra saklig definiering:

"Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats."

Varför är det så många som "förlovar" sig? En förlovning sker när två parter kommer överens om att en dag ingå äktenskap. Om man sen väljer att säga "ska vi gifta oss?" eller "ska vi förlova oss?" är väl inte relevant, men det har samma innebörd.

Så, varför "förlovar" sig så många utan att koppla det till äktenskapet? Jag tror att det dels är trendigt, men trenden måste bero på något? Det verkar som att många står och stampar i sin relation, de vågar inte riktigt gifta sig men de vill ändå känna att de har något mer, att de inte "bara är ihop" och "förlovar" sig då som nästa mogna steg i en vuxen relation. Om teorin stämmer, varför är det så? Är det en fråga om bekräftelse från sin partner eller ifrån omvärlden?

Och varför är det svårt att ta nästa steg att gifta sig? Handlar det om att hålla dörren på glänt och kunna byta upp sig till någon bättre partner ifall en sådan kommer förbi? Vad består egentligen rädslan för att binda sig av? Vad är det som känns farligt?

• Svar på tråden Vad förlovning innebär
  • Glitterkråkan

Det enda jag kan säga är att folk gör väl som dom vill, det finns ju ingen lag på att man måste gifta sig när man förlovat sig även om det var meningen så ursprungligen!

• Zozo

Saken är den att idag är en förlovning inte nagot annat än en symbol och alls ingen bindande handling som det var förr. Alltsa kan man behandla denna symbol som man vill, men gör man det pa annat sätt än vad som är brukligt kan man fa vänta sig ett antal kommentarer...

Man behöver heller inte alls förlova sig eller fri pa knä.. Rent sprakligt är det som du säger.. förlovad blir man efter ett frieri/beslut att gifta sig.

• Zany

Ringar är ju tradition i Sverige men vi tänkte gifta oss så snart efter frieriet att vi struntade i ringar och istället bytte dem vid vigseln.

Glitterkråkan: Jo, visst gör folk som dom vill och så hoppas jag faktiskt att det förblir :) Men många använder ju begreppet förlovning fel. En förlovning är som sagt en överenskommelse att man avser att gifta sig.

Så det folk gör när de skiljer dessa åt är ju inte att förlova sig, därför är det fel att använda det begreppet i ett sammanhang där det inte här hemma. Me nvad gör de då? Jag vet inte riktigt.. typ säger att "vi är lite mer ihop än vi var innan". Sen om man byter kompishjärta eller ringar är väl smaksak ;) dock hör begreppet förlovning inte hemma där.

• Yllo

Det är väl lite på mode att förlova sig också.. samt att många inte anser att en förlovning är ett löfte på att man ska gifta sig inom ett år. Många tänker inte heller på att det faktiskt är skillnad mellan en TROLOVNING och FÖRLOVNING. En trolovning är löfte om att ingå äktenskap, medans en förlovning tekniskt sett inte är det. Jag vet många som väljer att endast förlova sig med ringar och aldrig gifta sig, men att dom med förlovningen vill visa för omgivningen att dom är liksom lite mer än bara ihop.

Det där om att många kanske inte vill/vågar ta klivet till äktenskap kan ha många orsaker. I min mans fall var det för att han var rädd för ännu en skilsmässa (han kom dock över den rädslan så nu är vi gifta sedan ett år tillbaka). Andra kan ha upplevt att föräldrarna skilde sig och att det var en ful skilsmässa, vissa i sin tur känner inte att det behövs utan att det räcker med att vara sambos eller förlovade och slutligen finns det de som absolut inte vill gifta sig av olika orsaker men som kan tänka sig att vara förlovade...

• rocketqueen

TS
    Ordet "förlovning" har genomgått en betydelseförändring, du kan inte komma och säga att det betyder en sak när så otroligt många människor använder det på ett annat sätt. Förlovning kan vara det du citerar från Wiki, men behöver heller inte involvera giftermål. Det har alltså två betydelser, svårare än så är det inte.

• Zany

rocketqueen:

Det här är lite som nya ord. Någon säger att det inte finns, men det gör det ju faktiskt om folk börjar använda det och snart nog hamnar det i svenska akademiens ordbok. Dock använder nog majoritetet ordet förlovning i dess rätta form, samt så inte den formen så pass föråldrad och bortglömt att det kan tas bort och ersättas av en helt ny betydelse. Begreppet förlovning är fortfarande tillräckligt starkt för att inte kunna bytas ut.

• rocketqueen

Zany, det håller jag faktiskt inte med dig om. Vet inte hur stort det är med användning av det ena eller det andra ordet, men den nya betydelsen förekommer såpass frekvent i folkmun att jag inte tycker att den gamla betydelsen är tillräckligt stark.

• Zany

rocketqueen: I vilka åldersgrupper eller i vilekt sällskap känner du att den användningen av ordet förlovning är så starkt att den urpsrungliga betydelsen glömts bort?

• rocketqueen

Personer under 25 år använder det för eget bruk, personer upp till ~50 år förstår vad som menas men använder det inte själva.

• Zany

Då tror jag inte att tillräckligt många använder den "nya varianten" för att man ska kunna säga att den ersätter den ursprungliga. Något som är vanligt bland mkt unga människor är inte nödvändigtvis praxis för hela samhället.

Svar på tråden Vad förlovning innebär