• Zany

Vad förlovning innebär

Jag är så trött på alla feldefinitioner som folk slänger sig med. Jag har vänner som "förlovar" sig och ser det som en handling som är skild från frieri/giftermål. Jag har också märkt att många här inne har det felaktiga intrycket att dessa är skilda från varandra.

Wikipedia har en bra saklig definiering:

"Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats."

Varför är det så många som "förlovar" sig? En förlovning sker när två parter kommer överens om att en dag ingå äktenskap. Om man sen väljer att säga "ska vi gifta oss?" eller "ska vi förlova oss?" är väl inte relevant, men det har samma innebörd.

Så, varför "förlovar" sig så många utan att koppla det till äktenskapet? Jag tror att det dels är trendigt, men trenden måste bero på något? Det verkar som att många står och stampar i sin relation, de vågar inte riktigt gifta sig men de vill ändå känna att de har något mer, att de inte "bara är ihop" och "förlovar" sig då som nästa mogna steg i en vuxen relation. Om teorin stämmer, varför är det så? Är det en fråga om bekräftelse från sin partner eller ifrån omvärlden?

Och varför är det svårt att ta nästa steg att gifta sig? Handlar det om att hålla dörren på glänt och kunna byta upp sig till någon bättre partner ifall en sådan kommer förbi? Vad består egentligen rädslan för att binda sig av? Vad är det som känns farligt?

• Svar på tråden Vad förlovning innebär
  • rocketqueen

Den behöver ju inte ersätta den gamla varianten helt och hållet, det är inte det jag pratar om - utan att båda varianterna är lika rätt och ingen av dem är mer fel, som du påstår. Det beror bara på vem som säger det och i vilken krets.

• Zany

Kan tillägga att jag är 20 år, så användningen av den "nya varianten" kan används mer i vissa kretsar och mindre i andra? Det är ändå få i min omgivning som har det definitionsproblemet i förhållande till de som inte har det.

• rocketqueen

Ja, absolut. Det är naturligtvis inte fullt åldersstyrt. Det är många som använder bara den nya varianten och som inte heller har definitionsproblem, inom sin krets.

• Zany

Yes, och medan jag tycker det är fel så tycker du att det är rätt och det är ju tur att vi tycker olika för annars vet jag inte hur jag skulle fördriva tiden på mitt tråkiga jobb ;) Jag är mycket liberal i de flesta sammahang men när det kommer till ord så är jag en språkfascist ;)

• Yllo

Jag skulle nog vilja påstå att "den nya varianten" är ungefär 20-25 år gammal Min mormor förlovade sig för ungefär 20-25 år sedan (hon var då änka) och dom hade inga som helst planer på att gifta sig.. däremot så pratade hon väldigt ofta om att hon och min morfar hade TROLOVAT sig (inte förlovat!!!) och att min mamma och pappa trolovat sig.. Jag misstänker att ordet förlovning är nyare och i o med att det ordet dök upp så ändrades också innebörden på vad själva handlingen innebar.

• rocketqueen

Men om du är språkfascist och värnar om språket, så borde du väl vara öppen för betydelseförändringar istället, och det verkar ju inte som att du är? :D

• Zany

rocketqueen: självklart är jag det! men som jag tidigare förklarat så tycker jag inte att en sådan är berättigad.

• Zozo

Och jag, som sprakfantast (dock inte sprakfascist.. ), var övertygad om att trolovning och förlovning var synonymer... Yllo, är du säker pa din sak när du hävdar det? Rent sprakligt alltsa?

• Mrs. 170307

Jag håller med TS. En förlovning är en förlovning. Får nästan huvudvärk när jag försöker förstå varför man ibland förlovar sig för att sedan vänta på ett frieri eller om någon säger "Ja, förlovade är vi, men gifta oss?! Nä..."

Tycker heller inte att man kan förklara det med att ordet har fått en annan innebörd, enligt mig används det helt enkelt felaktigt. Varför det nu är så, tja, för att folk helt enkelt inte "vet", "alla andra gör det ju det måste vara något coolt", ingen aning.

Tycker det behövs ett nytt ord för förlovningar som inte har med giftemål att göra eller för förlovningar där det utstår ett "riktigt frieri" - kanske för-lali-lovning?

• Lilla Li

När man gifter sig så LOVAR man att leva ihop.

När man förlovar sig för FÖRLOVAR man sig att leva ihop. Man lovar på förhand, utan att det är juridiskt bindande (i alla fall inte idag). Och inte lika formellt.

Det handlar inte om att man lovar att gifta sig - utan man lovar på förhand att leva ihop.

Svar på tråden Vad förlovning innebär