• rosesarered

Era föräldrars bröllop!

Tänkte ta initiativet och starta en rolig tråd om våra kära föräldrars bröllop..!
    Alla har väl sett smålustiga bröllopskort, fasat över mammas hemska frisyr eller hört nån rolig historia från mammas och pappas bröllop:)

Jag börjar:

Mina föräldrar gifte sig på det glada 80-talet ( 1983), båda 23 år gamla efter fyra års förhållande.

Klänningen: ganska enkel, långärmad klänning med spetsdetaljer ( inget jag själv skulle vela ha på mig!)

Frisyr: Mamma hade kort frisyr och blomkrans med blåklint och brudslöja.

Bukett: Droppbukett med rosa rosor, blåklint och brudslöja. Den enda bröllopsdetalj min mamma var superbestämd över var att det absolut skulle vara blåklint i buketten.

Bröllopskort: Mina föräldrar ville undvika tidstypiska studiokort och tog sina bröllopskort vid havet, stående på klippor med en fyr i bakgrunden. "Modernt" på den tiden och lite annorlunda!

Kul detalj: Min pappa hade blivit övertalad av sin frisör att permanenta håret precis innan bröllopet så på bilderna har han väldigt vågigt hår;)

Romantisk detalj: Min pappa sparade alla risgryn som fastnat i kläderna i en liten ask som han sparade på i flera år.

• Svar på tråden Era föräldrars bröllop!
  • Tizzeltazz

mina föräldrar gifte sig i början av 70-talet, nu minns jag inte om mamma var 21 eller 22 år men de da hade varit tillsammans sen de var 17 resp 21 år...
    mamma hade nästan prins valiant-frisyr som vågade sig runt ansiktet, en enkel vit klänning med blusad krage och puffärmar och små rosa rosenknoppar runt hals och armlinning. Brudbuketten var enkel och bestod av ett fång gula rosor. Brudkronan var på något vis gjort av uppstående löv och hon hade en enkel vit slöja.
    pappa hade på den tiden massa hår som var lockigt och en likadeles lockig mustach och trimmade polisonger :) och var finklädd i kostym...

slöjan förvarade mamma länge i klädförrådet och jag lekte med den när jag var liten, dock fick jag inte ens mina minimala mammas brudklänning över höfterna innan jag hamnade i puberteten...

lite småkul: min änglasöta, väluppfostrade, pyttelilla militärdotter till mamma och min stora, grova raggare till far var och är väldigt söta ihop :)
    första gången farmor såg mamma sa hon förskräckt åt min far att vara försiktig så att han inte hade sönder henne...

• brud_aug08

*haha* detta var en rolig tråd!

Mina föräldrar gifte sig den 5/10-1975.

Kläder: Mamma hade en rak, gräddvit klänning med slöja och krona till.
    Pappa hade svart frack.

Hår: Pappa hade längre OCH lockigare hår än mamma, behöver jag säga mer? *fniss*

Middag: Min faster (kock) lagade maten, festen hölls på hennes hotell.

Kul detalj: Min syster som var 2 år vid bröllopet kunde inte vara tyst då prästen sa " Nils tager du... bla bla" min pappa heter alltså Nils men har ALLTID kallats för Nisse. Det min syster på 2 år då utbrister HÖGT och TYDLIGT inför hela församlingen är: "Nisse het´n!!" (Nisse heter han= jämtska) *haha* mamma, pappa och stackars mormor som hade ansvaret för syster höll på att DÖ av pinsamhet!! =)

Mamma och pappa är fortfarande gifta och har idag 3 vuxna döttrar och 4 barnbarn (än så länge) jag har inte kommit igång med det än! *haha*

• Frantic

Mina föräldrar gifte sig våren 1974 i Svenska Kyrkan i Paris. De hade ingen fest och inga gäster, vittnena var några som jobbade där. pappa hade mörk kostym och mamma hade lång vit kjol och marinblå sidenblus med sjömanskrage, buketten var några syrén-kvistar som hon plockat på vägen. När jag var barn så var jag nästa arg på dem, för att jag inte tyckte att det var ett riktigt bröllop, men nu tycker jag att det var romantiskt.

• Tizzeltazz

och - för far ser mor precis likadan ut nu som när hon var sjutton...

• ProudWoman

mamma och pappa gifte sig i slutet av 70-talet, bara dem, borgerligt, mamma i en svart hm-klänning, pappa i kostym, enda nya var mammas klänning, en bukett röda rosor och ringen till mamma, och foto, så billigt och litet... mamma hade enormt hårburr och båda har stooora glasögon. Att det blev borgerligt är för att min far inte är det minsta troende (går aldrig på bröllop, bara festen, om det är kyrkligt) så hade mamma som är kristen insisterat på kyrkligt hade de inte varit gifta än i denna dag.

• Felicity_Cute

Mina föräldrar (skilda idag) gifte sig i februari 1965 när de väntade min storebror. De var väl 16 och 19 är gamla och fått skicka brev till "kungen" för att få tillåtelse för att gifta sig.

Mamma hade en långarmad,lång klänning (på 60-talet var knälånga klänningar populära) med en spetsklänning över. Mycket vacker. Hon hade krona och slöja och buketten bestod av rosor och liljekonvaljer. Pappa hade kostym.

Gästerna var 3 st, min farmor och farfar och mormor. Morfar som lovat betala stannade hemma med argumentet att det blir billigare om han inte är där. Bilderna från resturangen är för övrigt "ljuvliga". Någon av personalen har tagit bilder på middagen och valsen. Men det är axlar och uppåt, dvs mest tak på bilderna.

• queenebba

Mina föräldrar gifte sig 1981 på pappas 30-årsdag, det var ett överrasknings-bröllop.
    Jag skulle döpas den dagen, som var en lördag, och de hade bjudit släkt och vänner till mitt dop. De enda som visste att de skulle gifta sig var deras bästa vänner, som höll mig under vigselakten.
    Mamma är något av estet med stor förmåga till att få färger och färgkombinationer att stämma så bröllopet hade färgtema vinrött och creme.
    Mamma bar en cremfärgad tvådelad sidendräkt med vinröda deltaljer. Pappa hade svart kostym, vit skjorta och vinröd fluga.
    Min storasyster som var brudnäbb hade en vinröd och cremefärgad klänning.
    Mammas bukett, som fortfarande har hedersplatsen i finrummet, var cremefärgade rosor med vinröda kanter. Mamma har berättat att de hette Can-Can. Den rosen finns visst inte idag, men pappa ger mamma samma antal som år de varit gifta varje bröllopsdag. Det ska visst finnas någon ros som ser likadan ut, men som har ett annat namn.
    Bröllopsfesten var på ett världshus på landet, och det var ett 30-tal gäster bjudna.
    Under vigselakten höll mamma och pappas goda vänner mig, och när pappa skulle svar JA började jag att skrika. Jag lär visst ha skrikigt något förskräckligt och det ekade i stenkyrkan. Ju mer jag skrek, ju mer höjde prästen rösten och då skrek jag visst ännu högre?Pappa brukar på skoj säga att det var för att han inte skulle svara JA som jag skrek. Men jag tror inte han menar så värst mycket med det. För 26 år efter bröllopet är mamma och pappa nästan som nyförälskade.

• Kaffemoster

Min föräldrar gifte sig 1957. Det var dubbel bröllop med min moster och hennes man.
    Mamma och moster hade vackra princess klänningar i grov spets, med jättelånga slöjor.
    Brudgummarna hade klassiska frackar.
    Faktiskt så tror jag bröllopen idag är mer likt mina föräldras bröllop, än bröllopet på 70 och 80 talen ..
    Jag hade mammas slöja på mitt bröllop för 3 år sen (i morgon). Hade gärna haft klänningen också .. men min figur var tyvärr långt ifrån storlek 36 ...
    I juni firar mina föräldrar 50-årig bröllopsdag! och dom ler fortfarande förälskat mot varandra!

• blueberrypie

Mina föräldrar är inte gifta; jag är en äkta oäkting... !!

• Nickolina

Mamma och pappa gifte sig i skee kyrka i juli 1967. mamma var 23 år och pappa 29.
    Mamma hade en hellång bröllopsklänning med långa ärmar och pappa frack antar jag.
    mamma hade sina "kattögon"formade glasögon på sif som hon tyckte var urtuffa men som hon nu tycker förstör bröllopsfotot...hon har kort lockigt hår slöja och var naturligvis världens sötaste.

bröllopskortet är svartvitt ataljefoto som sig bör.

Romantisk detalj: mamma hade gula rosor i buketten och något blått. Hon får gula rosor av pappa varje bröllopsdag. han är så söt.
    En gång för något år sedan då de tillsammans läst igenom och tyvärr rivit sönder alla sina gamla kärleksbrev (så att vi aldrig skulle få se dem) blev pappa så nyförälskad att han köpte en jättebukett med gula rosor till mamma.....sött!

• Medeltidsbrud

Mamma och pappa gifte sig i tingsrätten.
    Farmor och mormor bråkade hur deras bröllop skulle vara och det sluta med att dom gifte sigg där istället.
    Ingen vit kläning för kära mor heller.
    Vet att mamma är misnöjd med sin bröllops dag.
    Dom är skilda idag.

• Mirranda

Mamma skulle vara annorlunda och tuff och gifte sig i en gul blus och sammets lång mörkbrun kjol, till det 70tals glajor och riktigt uggly frisyr, bukett med gula rosor. Pappa hade vanlig kostym och såg nöjd ut. Middag hölls i trädgården med familjen. Inget fick vara glammigt eller extra, något de efterlever även idag. Idag är de skilda och man undrar om det hade med de gula rosorna att göra! ;)

• jench24

Vilken rolig tråd!

Mina föräldrar gifte sig i hemlighet i Rådhuset i Borås 1983, jag var 3 år och brudnäbb.
    Mamma hade blå-och vitrandig klänning med puffärmar och skärp i midjan, pudelfrisyr med pyttesmå lockar och en liten brudbukett med rosa rosor.
    Pappa hade svart sammetskavaj och blå skjorta och en rosa ros i knapphålet
    Jag hade en blå-och vitrandig sjömansblus och en ljusblå kjol med volanger. Nästan det enda jag minns från hela dagen (jag var 3 år), var att när pappa gav mig min näbbukett med rosa rosor, så trodde jag att det egentligen var han som skulle ha den men att han inte kunde med det för att det var pinsamt att ha blommor när man var kille... :D

Rolig detalj: Efteråt hade mamma och pappa bjudit in morfar och hans sambo på eftermiddagskaffe, för att berätta för dem att de varit och gift sig. Men när de kom gående upp mot huset stod jag på trappan och ropade:
    -Vi har vart och gift oss! Vi har vart och gift oss!

Så jag kanske inte får gifta mig nu i augusti, uppenbarligen har jag ju redan varit gift i 24 år...

• MrsB2B

Min mamma och pappa gifte sig kyrkligt i Boden, hösten 1975 och är ännu lyckligt gifta. Mamma hade en lång, vit klänning med otroligt snygg ringning (rundat fyrkantig) skuren under bysten, i ett ganska tungt material och med lite mystiska ärmar, liksom både puffiga och åtsmitande. Hon var fin i den. Hon sydde den själv i sommarstugans sotiga kök i blåbärstider utan att fläcka ner den.

I håret hade hon en lånad krona i lönnträ, rätt tufft och annorlunda tycker jag. Buketten bestod av orangea rosor och vit freesia samt vita band.

Pappa var urtjusig i mörk sammetskkostym med lååånga slag, freesia i knapphålet, vit skjorta och gigantisk mörkbrun sammetsfluga. Det ska tilläggas att han har kvar sin tjusiga mustasch som han hade redan då.

Mvhv M.

• matildas

Min mamma och pappa gifte sig i april, på påsklördagen. därför hade hon då helgul brudbukett med bl.a. rosor.
    hon hade en hyrd klänning, de gifte sig med bara de närmsta i ett litet kapell.
    mamma ville inte ha bröllopsfest, men farmor tyckte att det ska man absolut ha, så hon hade ordnat med det hemma hos dem. farmor hade också bakat allt!
    året var -79 :)

mammas orangea hår och gula blommor utgör en lite, hmm, kul (!) kontrast på fotona, som är tagna i studio :)

Svar på tråden Era föräldrars bröllop!