• rosesarered

Era föräldrars bröllop!

Tänkte ta initiativet och starta en rolig tråd om våra kära föräldrars bröllop..!
    Alla har väl sett smålustiga bröllopskort, fasat över mammas hemska frisyr eller hört nån rolig historia från mammas och pappas bröllop:)

Jag börjar:

Mina föräldrar gifte sig på det glada 80-talet ( 1983), båda 23 år gamla efter fyra års förhållande.

Klänningen: ganska enkel, långärmad klänning med spetsdetaljer ( inget jag själv skulle vela ha på mig!)

Frisyr: Mamma hade kort frisyr och blomkrans med blåklint och brudslöja.

Bukett: Droppbukett med rosa rosor, blåklint och brudslöja. Den enda bröllopsdetalj min mamma var superbestämd över var att det absolut skulle vara blåklint i buketten.

Bröllopskort: Mina föräldrar ville undvika tidstypiska studiokort och tog sina bröllopskort vid havet, stående på klippor med en fyr i bakgrunden. "Modernt" på den tiden och lite annorlunda!

Kul detalj: Min pappa hade blivit övertalad av sin frisör att permanenta håret precis innan bröllopet så på bilderna har han väldigt vågigt hår;)

Romantisk detalj: Min pappa sparade alla risgryn som fastnat i kläderna i en liten ask som han sparade på i flera år.

• Svar på tråden Era föräldrars bröllop!
  • Cornellia

Mina föräldrar gifte sig dagen före julafton i Kiruna stadshus 1975. De enda närvarande var deras två bästa vänner.

Klänningen: Mamma hade en svart kjol, och svart polotröja. Pappa hade nån sorts slipover?

Frisyr: Ganska kort hår i någon sorts page.

Bukett: Tio röda rosor, tror jag

Bröllopskort: Vanliga i studio. Vet man det inte, så tror man inte att det är bröllopsfoton.

• helenekl

Mina föräldrar gifte sig 1971, 20 oc 22 år gamla och mamma hade mig i magen (tittade ut 1972)
    Mammas klänning var en vit klassisk men med plats för växande mage :). Hon hade en jättevacker krona på huvudet samt en slöja
    Blommorna var röda rosor och vita små, typ brudslöja

De skiljdes 1979

1990 gifte mamma om mig med min underbara styvpappa, men då blev det borgerligt
    Mamma hade en fin grön klänning och S.P hade en fin kostym på sig
    Vi barn hade våra finaste kläder och gick sedan till fotografen o sen ut på restarurang

.......mamma och S.P är lika lyckliga fortfarande och har nu varit tillsammans i 26 år!!! :D:D

• Snart_FruL

Mina föräldrar gifte sig på hösten 1973

Mamma var klädd i en ceriseröd dräkt
    Vad pappa hade på sig har jag inte en aning om.

De gifte sig i kyrkan i Gårdsten (Angered) som de bodde granne med. De gick ner till pastorsexpeditionen och lämnade mig där, tog med sig två som jobbade där som vittnen och gick bort till kyrkan. Gifte sig. Hämtade mig och gick hem och åt kålpudding. Den hade stått i ugnen medan de gifte sig.

Deras bröllopsresa var en dagskryss till Fredrikshamn, medan en av mammas väninnor passade mig. Hon blev förresten jättesur när hon förstod att mamma och pappa gift sig utan att säga nåt.

Mormor fick reda på att de skulle gifta sig för hon råkade ringa när de var på väg till kyrkan, och mamma sa bara kort; "Jag hinner inte prata nu för vi ska gifta oss".

• AnnaElefant

Mina førældrar gifte sig 1974(?) vet egentligen inte så mycket om det mer æn att farmor krævde att få betala før spettkakan till efterrætt och att de hade en jættefin æreport.

mamma hade en vit brudklænning, sløja och en virkad (urk)brudkrona. Pappa hade kostym, och den STØRSTA vinrøda flugan jag någonsin sett.

två speciella detaljer: ett av deras vittnen backade ur veckan innan før han var så nervøs!!
    och hærrom veckan børjade mamma prata om vad som hænder om kocken blir sjuk på vårt brøllop, hon hade før sig att det hade hænt på ett brøllop hon var på; varpå pappa sæger: men det var ju på vårt brøllop! kocken fick tydligen influenza och kunde inte stå upp p.g.a. feber.

Saker ens førældrar berættar før att piggga upp en.... hubba!

• rosesarered

Oj vad tråden livats upp!
    Väldigt roligt att läsa om alla bröllop..
    Verkar som att prästkragar i buketten var populärt, har inte sett många buketter med dom nuförtiden..

En rolig grej är att min mamma kan verkligen inte förstå all "hysteri" som pågår kring bröllop idag. Undrar vad hon skulle tycka om hon visste var jag surfade runt nästan dagligen:)

• rosesarered

Jocelyn,

frisyren låter ju verkligen som ett "mästerverk" :)

• viktualia

Mina föräldrar gifte sig 1973 efter 3 års förhållande. De var 25 år båda två

Klänningen: Knäkort, enkel och hemsydd. Pappas kostym var i samma tyg och också hemsydd.

Frisyr: Mamma har sedan ungefär då haft kort hår och både pappa och hon hade blomkransar i håret.

Bukett: Blåklint, vallmo, prästkrage och nåt gräs. Ett ex av varje blomma finns torkad i deras bröllopsalbum....

Bröllopskort: Togs gissningsvis av min morfar. Bakgrund: björkdunge och kortet är allt annat än stelt! Riktigt mysigt!

Kul detalj: De paddlade kanot i bröllopskläder och flytväst förstås.. hi hi!

Romantisk detalj: Sen åkte de på en 5 veckor lång bröllopsresa till Kenya och bodde i bungalow på nån romantisk strand....

• Mrs. 170307

Undrar om någons föräldrar gifte sig under mer oromantiska omständigheter än mina.

De gifte sig 1984 efter att ha varit ett par sedan 1974. Jag var 9, brorsan 7.
    De gifte sig borgerligt på en middagsrast, inga särskilda kläder, inga blommor. Brorsan och jag var närvarande plus två vittnen som de lånat från stadshuset. Något vittne tog sedan ett kort utanför stadshuset och vi åkte tillbaka till respektive fritids och mina föräldrar åkte tillbaka till jobbet.

De gifte sig överhuvudtaget bara för att vi skulle flytta till Tyskland och de sparade en massa skatt på att vara gifta...

Åh, men de hade ringar!! Mamma har fortfarande kvar sin men pappas försvann på någon skrotplats eller så. Ja, och gifta är de också fortfarande.

• Phidelie

Mina föräldrar gifte sig 1959 (24 och 22 år) och då var det lysning tre söndagar innan själva vigseln. Mamma hade klänning, slöja och krona, kronan lånad från kyrkan. Pappa frack. Buketten kostade 30 kr, det tyckte pappa var dyrt.

M2b:s föräldrar gifte sig borgerligt, säkerligen också över en kafferast. I vanliga kläder. Detta var i början av 80 och nån lag skulle precis träda i kraft som gynnande de gifta. Åh, så romantisk

• September mys

Mina föräldrar gifte sig den dagen de hade varit ihop i 25 år, borgligt hemma i trädgården, i maj 2001. solen strålade.
    inga blommor eller uppsättning.
    vigselförättaren hade inte talat om att det inte förekom någon ringväxling så när cermonin var över så stod de med varsin ring i fickan
    de gick in i köket och bytte dom.
    vigselförättaren sjöng jätte falskt och på videofilmen hör man knappt vad hon sjunger.
    vi tre döttrar, min dåvarande kille och mormor & morfar var där och bevittnade allt.
    det enda kortet som finns är taget straxt underifrån och båda kisar eftersom solen sken.
    sen åt vi en fin middag och morfar höll tal.

Svar på tråden Era föräldrars bröllop!