• rosesarered

Era föräldrars bröllop!

Tänkte ta initiativet och starta en rolig tråd om våra kära föräldrars bröllop..!
    Alla har väl sett smålustiga bröllopskort, fasat över mammas hemska frisyr eller hört nån rolig historia från mammas och pappas bröllop:)

Jag börjar:

Mina föräldrar gifte sig på det glada 80-talet ( 1983), båda 23 år gamla efter fyra års förhållande.

Klänningen: ganska enkel, långärmad klänning med spetsdetaljer ( inget jag själv skulle vela ha på mig!)

Frisyr: Mamma hade kort frisyr och blomkrans med blåklint och brudslöja.

Bukett: Droppbukett med rosa rosor, blåklint och brudslöja. Den enda bröllopsdetalj min mamma var superbestämd över var att det absolut skulle vara blåklint i buketten.

Bröllopskort: Mina föräldrar ville undvika tidstypiska studiokort och tog sina bröllopskort vid havet, stående på klippor med en fyr i bakgrunden. "Modernt" på den tiden och lite annorlunda!

Kul detalj: Min pappa hade blivit övertalad av sin frisör att permanenta håret precis innan bröllopet så på bilderna har han väldigt vågigt hår;)

Romantisk detalj: Min pappa sparade alla risgryn som fastnat i kläderna i en liten ask som han sparade på i flera år.

• Svar på tråden Era föräldrars bröllop!
  • SpookysKira

Mamma och pappa gifte sig midsommarafton 1971. De hade ett dubbelbrollop med min moster och hennes man.

Brudklanningen kopte mamma veckan innan brollopet, en enkel, langarmad och rak modell med kinakrage.

Hon var missnojd med sin frisyr (och 35 ar senare klagade hon over sin frisyr pa mitt brollop ocksa), och bar en brudkrona i rott guld och vit sloja.

Brudbuketten bestod av rosa rosor, ragblommor och liljekonvalj.

Pappa hade svart kostym, och boutonniere av liljekonvalj.

Ringarna: Breda och slata i rott guld.

Kul detalj: Tanken var att brudparen skulle overnatta hos foraldrarna efter festen, men vid kvallens slut var stallet sa fullt av gaster som haft samma ide att brudparen fick slass om samma soffa for att ha nagonstans att sova. Moster och hennes man vann, men inte innan mamma och pappa hunnit badda deras "sang" med makaroner. 25 ar senare akte bada paren pa gemensam brollopsdags resa till finland, och forsta kvallen fann mamma och pappa en hel ask makaroner strodd mellan deras lakan. :D

brollopskort: tagna innan vigseln pa fotostudio. Har ar en pa min mamma, som jag hade inramat for Spookys och min brollopsfest: tinyurl.com/2h4h3y

Jag har alltid tyckt att min mamma var den vackraste bruden nagonsin, fast jag vaxte upp under attiotalets puffarmar och volanger. Hennes hela outfit ar sa tidlos. :)

• jocelyn

*fnissar åt tråden* Gud vad kul att få höra om alla roliga saker från förr!

• Qozze

Mina föräldrar gifte sig borgerligt sommaren 1974. Jag var cirka 5 månader då.

Kläder: Mamma hade en brun sammetskjol och en vit blus. Pappa hade beige byxor och en vit skjorta med blommor på.

Hår: Mamma hade långt, utsläppt 70-talshår. Pappa hade klassiska polisonger...

Blommor: Mest prästkragar i buketten.

Middag: De hade någon slags middag för släkten som de hade lagat själva/fått hjälp med. Tror att det mest var den allra närmaste släkten närvarande.

De var gifta i drygt 20 år och fick 4 barn innan de skilde sig. Pappa är omgift och mamma är förlovad.
    Själv kommer jag inte att kopiera annat från deras vigsel annat än att min också blir borgerlig...

• förhoppningsis

Mina föräldrar gifte sig på -70 talet

Kläder Mamma hade en vit lång egensydd klänning med Empireskärning och 3kvartsärm, ganska lång slöja och kyrkans krona
    pappa hade nog frack med släktens väst (ska min blivande oxå ha)

håret: kort, så kort att det nästan var hopplöst att fästa brudkronan

Blommor: rosor, blåklint och prästkragar (precis som så många nadra här)

Middag på Lasse Maja krog, 18 gäster

Ringarna: smala släta i gult guld

Kul detalj: Mamma tyckte hon såg så sminkad ut med all grön ögonskugga (som faktiskt var rätt diskret) så hon gnuggade bort lite, men bara från ena ögat syns om man tänker på det på korten.

FÖr att få fast brudkronan räckte det inte med hårnålar utan det krävdes bockad ståltråd, tog tydligen halva bröllopsnatten att få ut allt ur håret.

• förhoppningsis

glömde att skriva att de var gifta livet ut, gick bort med 2 års mellanrum

• Fru JB

Mina föräldrar gifte sig i kyrkan. Pappa iklädd JEANS och mamma en klänning från indiska som blekts i klorin eftersom mormor spillt rödvin på den några veckor tidigare.

• gota

Mina föräldrar gifte sig 1973, samma dag som gamla kungen gick bort. Detta skapade stora funderingar: många i släkten är/var militärer och den stora frågan på allas läppar var: ska man ha sorgeband vilket var obligatoriskt för militärer när en kunglig hade dött. Några minuter innan bröllopet bestämdes det att ingen skulle ha det eftersom bröllop bryter sorg.

Min mamma hade en enkel klänning med en stor bukett röda rosor. Tärnorna (4 till antalet) hade rosa klänningar. Pappa hade svart kostym.

Båda två hade glasögon som ser ut som 2 stora frisbees - enorma men det var ju på modet!

• Lillamig

MIna foraldrar gifte sig 1974 (tror jag) och hade frackbrollop for ca 40 gaste. Mamma hade tidlos vit sidenklanning med liten stakrage, langa trumpetarmar och A-linje form pa klanningen, jattevackert allting men forstors totalt av att hon har gigantiska tefatsglasogen pa sig. Pappa hade frack och 40 graders feber. Rolig detalj ar att pappa hade bestallt en brudbukett med min mammas favoritblommor syren (detta var i februari sa jag tror var specialbestallda fran San Remo) och hade sagt att han vill ha en stor bukett men floristen hade bundit den sa tjat att den sag jatteliten ut - pappa har fortfarande inte riktigt hamtat sig fran besvikelsen och namner det alltid safort nagon sager brollop.

• förälskad upp över öronen

Ja, det är väldigt roligt med denna nostalgitripp... Min mamma och pappa gifte sig 1/4 -72 (för att det var påskafton, men gissa hur många gånger de fått höra att deras bröllop var ett aprilskämt), efter tre års förlovning och fyra år tillsammans. Mamma hade en rak, enkel klänning i grovt tyg som hon hade sytt själv, med kapuschong istället för slöja. Kommer aldrig glömma hur besviken jag blev när jag som liten med mina drömmar om en prinsessbrudklänning inkl. puffärmar och jätteslöja insåg att hon gift sig i den där klänningen :) Brudbuketten var en spretig sak med röda rosor, blåklint och prästkrage. Pappa hade kostym med en smal randig slips, och också han hade imponerande polisonger. Pappa är pappa, och hade planerat in tid hos fotografen utan mammas vetskap, så hon hann aldrig ens blåsa torrt sitt korta hår, än mindre göra något med det, innan fotograferingen (gissa om hon muttrar om det fortfarande). De gifte sig inför närmsta släkt och vänner i mammas hemkyrka, och hade sedan fest på något värdshus. Det verkade vara så enkelt att gifta sig när de gjorde, långt ifrån någon slags bröllopshysteri.

• tintilar

Kul tråd, så jag puffar den med mina föräldrars bröllop 81; vinterbröllop i januari.

Mamma hade smal, hellång vit klänning med långa ärmar, ett lager spets över hela. Hellång slöja och håret format som prinsessan Leia i stjärnornas krig... Ni vet, bullarna ovanför öronen.

Pappa hade svart kostym och lockigt hår...

Brudbuketten bestod av gula rosor i droppform, den hade mamma kvar hur länge som helst tills den smulade isär.

De tog inget skilt brudkort utan har ett ifrån festplatsen där de sitter till bords på tu man hand som bröllopskort.

De var visst lite oplanerade för de hade till exempel glömt bort att välja bröllopsvals, vilket de kom ihåg när orkestern skulle sätta igång. Som tur hade morfar fixat det och de dansade till "an der schöner blauen donau".

De fick en jakthund i bröllopgåva av pappas jaktkamrater och den hunden rymde senare samma kväll. Mina föräldrar informerades inte utan det var min faster ch andra som sprang ute i snöstorm och mörker och letade rätt på den...

Mina föräldrar är fortfarande gifta och rätt nykära efter 26 år...

Svar på tråden Era föräldrars bröllop!