• rosesarered

Era föräldrars bröllop!

Tänkte ta initiativet och starta en rolig tråd om våra kära föräldrars bröllop..!
    Alla har väl sett smålustiga bröllopskort, fasat över mammas hemska frisyr eller hört nån rolig historia från mammas och pappas bröllop:)

Jag börjar:

Mina föräldrar gifte sig på det glada 80-talet ( 1983), båda 23 år gamla efter fyra års förhållande.

Klänningen: ganska enkel, långärmad klänning med spetsdetaljer ( inget jag själv skulle vela ha på mig!)

Frisyr: Mamma hade kort frisyr och blomkrans med blåklint och brudslöja.

Bukett: Droppbukett med rosa rosor, blåklint och brudslöja. Den enda bröllopsdetalj min mamma var superbestämd över var att det absolut skulle vara blåklint i buketten.

Bröllopskort: Mina föräldrar ville undvika tidstypiska studiokort och tog sina bröllopskort vid havet, stående på klippor med en fyr i bakgrunden. "Modernt" på den tiden och lite annorlunda!

Kul detalj: Min pappa hade blivit övertalad av sin frisör att permanenta håret precis innan bröllopet så på bilderna har han väldigt vågigt hår;)

Romantisk detalj: Min pappa sparade alla risgryn som fastnat i kläderna i en liten ask som han sparade på i flera år.

• Svar på tråden Era föräldrars bröllop!
  • MissJay

Mina föräldrar gifte sig 1979, efter 4 års förhållande.

Klänningen: Vanliga kläder, typ kjol och blus.

Frisyr: Inget speciell

Bukett: Ingen bukett

Bröllopskort: De flinar ikapp och dessutom har de värsta brillorna. Ett typiskt överkropps-kort.

Kul detalj: De bestämde sig på söndagen och på torsdagen därpå var de gifta.

Romantisk detalj: Snarare Oromantisk detalj. Pappa har aldrig haft någon vigselring och mamma tappade sin efter 3 veckor.

• Nyfiken gul , nu fru

Mina föräldrar gifte sig 1969 - 19:e juni på midsommarafton.
    Mamma var då 18 år gammal och pappa 21 år.

Dom gifte sig borgerligt.

Mamma hade en kortkort vit klänning som en väninna hade sytt med en tillhörande kort spetsbolero.
    Hade lånat sin systers brudslöja och hade blommor i sitt korta hår.
    Vita lackskor med tjock klack.
    Mamma hade en brudbukett med blå hortensia, gröna blad och liljekonvaljer (tror jag)

Pappa hade en svart kostym med slips och även han svarta lackskor.

Dom hade ett ganska litet bröllop med mottagning (som var det rådande modet då med borgerlig vigsel) och inbjudna gäster var familjen och närmaste vännerna.

Mamma o jag har samma storlek och jag önskar att hon hade haft kvar sin klänning, den använde hon som finklänning efter bröllopet och blev sen slängd några år senare... (gud vad jag hatar henne för det... )

Dom gick till en fotograf och blev fotograferade i svartvitt - också högsta mode då, bakgrunden var en gammal hästvagn målad i vitt. Jättefina foton men önskar att dom hade varit i färg. Bara korten från mottagningen visar hur dom såg ut egentligen.

Mamma o pappa firar i år 38 år som gifta!!

• Mica77

Mina föräldrar gifte sig 1985 efter tio år tillsammans. Jag och min lillebror var med, liksom yngsta brorsan i mammas mage (pappa brukade säga: "Vi var ju tvungen att gifta oss, mamma blev ju med barn").

Bröllopet skulle vara hemligt, men jag skvallrade tydligen till farmor om att vi varit och köpt en ny, fin klänning till mig och farmor fattade genast.

Mamma hade kjol och blus som hon sytt själv, och pappa hade vit kostym. Jag hade rosa klänning med vitt skärp i midjan a lá 80-tal, och vita sandaler med band som man knöt på benen.

Rolig anekdot: Min bror och jag stod med mamma och pappa framme vid altarringen under vigseln. Brorsan tyckte det var tråkigt (han var 6 år) och hängde sig liksom mot altarringen med armbågarna, och mina strumpbyxor åkte tydligen ner så jag drog upp klänningen och började rätta till dem varpå hela släkten började att fnissa.

• Enzoo

Mina föräldrar gifte sig 1983 i oktober. Dom gifte sig borgerligt i kommunens stadshus.

kläder: Mamma hade en blå klänning med vita ränder, såg ut som ett nattlinne. Hon hade bruna sandaletter till. Pappa hade svart kostym.

Frisyr: Hon hade kort permanentat hår, alltså riktigt småkrulligt.

Bukett: hon hade en enkel bukett med röda rosor.

Fest: Pappa ville inte ha någon fest, men deras kompisar ordnade och betalade en fest ändå, som hölls på ett värdshus.

Rolig detalj: Pappa hade en liten liten orange saab som dom åkte ifrån bröllopet med.

• Nataluskan

Ok jag fortsätter, mina föräldrar gifta sig i min mammas hemstad i Polen -75, efter några årsförhållande,mamma i en ganska enkel vit klänning med nån form av pälskant nedtill och slöja men nån tiara på huvudet, pappa i svart kostym och fluga mamma brudbukett med 5 st rosa rosor.
    Fest i dagarna 3 och säkert en massa roliga detaljer som jag hört ett antal ggr men inte kommer ihåg nu..

Jag och min m2b ska också gifta oss i Polen

• Nataluskan

Bör tilläggas att de ff är gifta och lever tillsammans

• Berner

Mina gifte sig 1957! 50 år sedan! Själv är jag 40 i år....
    Mamma hade lång vit slöja och lånad brudkrona. Pappa frack. Röda rosor i buketten som hette H55.Bilen till kyrkan fick punktering och vigseln blev försenad. Gästerna trodde någon hade backat ur och då var ju inte mobilen uppfunnen...
    Mammas då 3 åriga syster undrade varför mamma hade gasbinda om huvudet, hade hon gjort sig illa?
    Pappa hade tidstypisk 50 talsfrilla med "våg" i luggen.
    De firade sällan sin bröllopsdag, för den kom aldrig pappa ihåg, men gav alltid mamma rosor på valborg för det var då de träffades. (Pappa är död sedan 11år.)

• mijzan

Mina föräldrar hade planerat att gifta sig på mitt dop. Men eftersom jag gjorde mig påmind några månader för tidigt blev min mamma inlagd på BB ett tag. Det här var 1980 och för att min pappa skulle få vara hemma med mina bröder och fungera som målsman (de har en annan pappa) var de tvungna att vara gifta. Så de blev tvungna att gifta sig i andaktsrummet på sjukhuset. Pappa iklädd en mörkblå manchesterkostym och mamma i en randig bomullsklänning. Mina bröder var också med under ceremonin. Pappa rusade in i en blomsteraffär på förmiddagen och skulle beställa brudbukett, biträdet frågade till när "i eftermiddag" utbrast min pappa och de hann få en fin bukett färdig som mamma fortfarande har kvar. Bröllopsnatten tillbringade min mamma på BB läsandes Damernas Värld tillsammans med förlossningsläkaren. Men nu 27 år sedan håller de fortfarande ihop!

• Brud 2008

Jag orkar inte läsa hela tråden, men iaf

Mina föräldrar gifte sig 1983 efter ett halvår tillsammans! Dagen efter min mammas 31-årsdag. De förlovade sig dagen innan förresten...
    Mamma hade en röd klänning med trumpetärm från indiska, och pappa hade manchesterbyxor och en röd tröja.
    Buketten hade mamma beställt från en släkting i skåne (de gifte sig i stockholm) eftersom hon tyckte att det var för dyrt med blommor, och egentligen inte ville ha nåt alls...
    På bröllopsmiddagen var de 13 till bordet!

Inte precis det bröllop jag hade tänkt mig, men de var nöjda :)

• V I L M A

Mina föräldrar gifte sig 1971 i kyrkan (dom var så sent ute att stadshuset var upptaget den dagen de ville gifta sig).
    Klädsel:
    Mamma- kortkort vit, virkad klänning.
    Pappa- skotskrutig kostym, utsvängda brallor

Bröllopsgäster: 2 st
    Fest: Hemma i lägenheten
    Meny: grillad kyckling, potatissallad, massor av rödvin

Kul detalj: de berättade för sina föräldrar om bröllopet flera månader senare

Romantisk detalj: de verkar fortfarande hur kära som helst!!

Svar på tråden Era föräldrars bröllop!