• Tant Brud

Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?

Jag tycker att det verkar som om det är väldigt vanligt med "istället för prylar, ge oss pengar till bröllopsresan" typ - (oftast bättre uttryckt )

Det jag undrar över är - önskar ni er verkligen inte något? Kommer ni inte att ge varandra födelsedagspresenter och julklappar framöver?

Jag får nog mer känslan att det handlar om att regissera sitt drömbröllop, festen ska vara på ett visst sätt och man vill inte riskera att få något man inte gillar och man vill absolut åka till en viss plats på smekmånad.

Men jag kanske har fel

• Svar på tråden Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?
  • Tant Brud

_Cinderella_ : Jag tror faktiskt det är det, om man läser lite mellan raderna.
    Sen är det förstås väldigt många som önskar presentkort för att de har idétorka, eller bara vill kunna åka iväg eller köpa en sammanhängande soffa

För vår del så är det nog mer tiden som inte räcker till resa. OM det verkligen var viktigt med bröllopsresa för oss, skulle vi ha ett enklare bröllop och lägga pengarna på resan istället.
    Så väljer vi.

Förresten har jag gett presentkort till resa en gång, och det är tyvärr enda gången jag inte fått tackkort, och jag vet inte ens vart de åkte på sin resa

Men det var nog verkligen ett undantag

• Fru Cinderella

Tant Brud

Jo jag hoppas att du inte bygger hela din åsikt på det riktigt tråkiga o ohyffsade personerna!

• Fru Cinderella

Opps glömde smileyn.. fyller på med två exta för att kompensera

;) ;) ;)

• Balinda

du hade nog inte fått ett tackkort ändå tyvärr.
    för oss är inte bröllopsresa jätteviktg men själfallet en bonus, vi har lagt ner så mycket tid och pengar på bröllpet att drömmen vore att få åka i väg en vecka någonstans.
    vi får se hur långt vi kommer.

• mooogn

Vi har skrivit en önskelista: Skänk gärna pengar till valfri välgörenhetsorganisation. Samtliga "mina" gäster kommer att få åka mer eller mindre långt samt betala för uppehälle under bröllopet så det skulle bara vara för fräckt att önska oss saker! Nu får man ju skänka pengar om man vill och utan att vi ens vet om det

• Balinda

mycket bra idé moogn jag skulle oxå ha svårt att önska mig nåt om våra gäster fick åka långt och så. fast man kan få räkna med att några ger er något ändå.. :)

• Tant Brud

mooogn ;
    Jag vet att en del i släkten kommer att "plantera träd i Afrika" och liknande åt oss. Det känns bra.

Men andra kommer att vilja köpa saker.

Balinda: Vad menade du med:
    "du hade nog inte fått ett tackkort ändå tyvärr"

Det hör väl också till, att man skickar tackkort till de som ger presenter, eller bara lyckönskar, oavsett om man gillar presenten eller ej.

(Nej, jag dömer inte alla efter dem, vem vet,deras tackkort kanske kom bort på posten.. )

• Balinda

jag menade att det var nog inte för att du gav presentkort som du ej fick tackkort. du hade nog inte fått ett även om du gav en vas.
    det var ohyfs av dem men det var nog inte presentkorets fel.

• Tant Brud

Balinda: ja, då fattar jag
    De ville nog bara ha bröllopet undanstökat men jag tycker det var trist att inte få något tackkort, min kamera var trasig då, så jag har inte några kort av dem på deras stora dag.

Har kollat igenom alla mina tackkort jag fått genom åren (mer än 20 bröllop har jag varit på) för att se hur klänningsmodet varierar och just deras saknas.. och det var bara två år sen.

• Balinda

kom just på att jag inte fått tackkort för det bröllopet jag var på i somras.. hade inte tänkt på det. jag ska fråga dem om dem glömt..

• guldplutt

eftersom vi gifter oss utomlands kommer de som är bjudna att få lägga ut en del på resa o boende som det är. därför har vi sagt till alla (utom våra föräldrar) att vi inte förväntar oss några presenter, att de kommer är present nog!

skulle vi gift oss hemma skulle jag dock mkt väl kunna tänka mig att vi hade just den formuleringen, för att ett bröllop kostar enormt mkt pengar, o då känns det välbehövligt med ett bidrag till bröllopsresan snarare än prylar som man kanske inte direkt behöver!

• mooogn

Balinda, Tant Brud: Jo, en del (läs: De äldre) kommer säkert att vilja ge oss någon slags present... Nåja, det får stå för dem. Vi kommer inte att ha presentöppning under festen utan får tacka för presenten i tackkortet istället.

• jagärsåkär

Vi kommer önska oss saker. Jag älskar porslin och finglas osv. Vi har några sen tidigare (det mesta var presenter) men vi är ganska unga, har varit studenter i evigheter och behöver bygga upp lite i bohaget. Så jag lääängtar efter alla presenter redan nu! Kanske dumt att göra det, men jag tror dagen efter kommer vara som julafton för oss. Det blev så efter en tidigare stor fest. Våra vänner är så generösa! Och vi fick inte en enda present vi inte gillade. Men den här gången ska vi ha önskelista, nu har vi flera glasfat och börjat samla porslin osv. Hoppas folk inte misstycker ang önskelistan.

• Lena+Mattias=sant

Vi önskar oss bröllopsresa istället för prylar för vi har inte råd med bröllopsresa nu annars och det finns ganska få andra saker vi egentligen önskar oss, vi har det mesta.

• Bianca73

"Skänk en gåva till välgörenhetorganisationen ........
    Många gäster tyckte det var konstigt kommer jag i håg. Att vi inte hade en önskelista i en butikkedja liggande. Men har man det mesta redan känns det konstigt att önska sig ennu mera saker tycker jag. Nu har vi varit gifta i snart 5 år! Och lika lyckliga!

• dazazz

--> tant brud

jag tycker att det känns som att du är ute efter ett väldigt specifikt svar från de som skriver i tråden... lite som att du försöker vaska fram något som stöder din teori om att alla utom du är hysteriska kontrollfreaks...?

jag tycker att alla får lov att göra som de vill, och om de skulle vara hysteriska kontrollfreaks och inte vill ha något som förstör deras dag så kan du väl låta dem vara det? det finns tillräckligt med folk till alla beteenden! :)

så jag förstår faktiskt inte tråden alls. det känns som att du redan vet vad du tycker och det borde väl räcka, eller?

• Zozo

Näh, vi ville verkligen inte ha ngt, dvs inga föremal. Det är ju en önskan om "ngt" att önska bidrag till bröllopsresan med?! Vi fick visst nagra glas och annt med.. men mest fick vi bidrag till resan eller upplevelser (typ restaurangebesök). Jag förstar inte riktigt varför alla ska göra sadan skillnad pa om man önskar sig vaser eller upplevelser?
    Visst ger vi varandra födelsedagspresenter men ofta blir även det "upplevelser" av ngt slag.

• Skalaren

Tant Brud, jag tor att jag förstår din känsla lite. Vi valde att önska oss både presentkort på Ticket och även en del andra saker. Tycker som flera redan påpekat att en önskan är ju fortfarande en önskan och att det inte är mer fel att önska sig en resa än en servis. Vad jag själv regerat på vid flera bröllop på senaste tiden är att när jag frågat, blivande bruden, i det här fallet vad de önskar sig. Då har jag fått en lång lista på saker som de absolut INTE önskar sig, ursäkta men det var inte det jag frågade. Sen som avslutning, vi vill helst ha pengar, för då kan vi lägga dem på det vi vill ha, i ett fall en resa.

I de fallen har jag fått en stark känsla av att de är väldigt "rädda" för att få fel presenter. Samtidigt som pengaönskan blir någon slags kompensation för de pengar de själva valt att lägga ut på festen. Typ om vi spenderat det här, är det inte mer än rätt att gästerna ger oss det här.

Det kan tilläggas att en av de personer som jag har den här erfarenheten av, själv aldrig skulle ge bort presentkort, för det är ju så tråkigt. Då får man känslan av att man tycker att de presenter man själv väljer att ge bort naturligtvis är så unika och trevliga att det inte kan bli fel. Men man sätter inte den tilltron till sina gäster. Tycker alltid att man kan ha en önskan, men att oombedd räkna upp vad man inte vill ha, är lite trist tycker jag.

Nu menar jag givetvis inte att alla som önskar sig bidrag till resa är som mina vänner. Men avslutningsvis, så tror jag att det finns sådana brudpar som TS syftar på.

Svar på tråden Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?