• Tant Brud

Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?

Jag tycker att det verkar som om det är väldigt vanligt med "istället för prylar, ge oss pengar till bröllopsresan" typ - (oftast bättre uttryckt )

Det jag undrar över är - önskar ni er verkligen inte något? Kommer ni inte att ge varandra födelsedagspresenter och julklappar framöver?

Jag får nog mer känslan att det handlar om att regissera sitt drömbröllop, festen ska vara på ett visst sätt och man vill inte riskera att få något man inte gillar och man vill absolut åka till en viss plats på smekmånad.

Men jag kanske har fel

• Svar på tråden Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?
  • Tant Brud

Fast det är ju en jätterolig idé - köpa skojiga strumpor till brudparet
    Blå till måndagar, röda för tisdagar, randiga onsdagar...osv och så likadana till honom och henne

Äsch, jag tycker verkligen att det ÄR helt ok att önska bidrag till resa

• jocelyn

Liknelsen med julklappar kan jag inte relatera till alls. Vi brukar bara ge våra föräldrar/syskon några DVD eller liknande, samma sak gäller fördelsedagar. Om jag önskar mig nåt? Inte något som kan köpas för pengar faktiskt. Såvida ingen går lös på den där våningen vid rivieran... :)

Eftersom jag vet att vissa gäster verkligen inte vill ge "ett trist presentkort" så kommer vi ordna med önskelistor, och verkligen tänka igenom dem. Vad har vi -eller givaren- för glädje av något som vi aldrig kan använda eller kanske inte ens har plats att packa upp? Då vill jag hellre att de inte köper något och glädjer oss med sin närvaro på bröllopet.

Jag tycker inte TS fråga är konstig, men det är ju faktiskt inte en fråga utan mer av ett påstående, typ "ni som gör såhär.....är ni si eller så?"...

• Bens wife

Tant brud:
    "Men det var inte det jag menade, för hos en del skiner det ändå igenom att det handlar om att man är så rädd att få fel saker att man hellre önskar sig presentkort. Och då tycker jag att det lutar åt att man vill ha kontroll över allt, även inflödet av presenter:"

Hahahahahahaha
    Vi är då inte rädda att få fel saker, herregud vi får väl slänga det vi inte får plats med, ingen behöver väl dö för det. Men det vi VERKLIGEN vill ha, är bidrag till vår resa. Behöver du noggrannare förklaring än så?!

• Bruden blå

Tant Brud

Tja, kanske borde skriva med det på hemsidan också då :D
    Hitills har iv bara skrivit rimmet om att önska sig presentkort på ticket. Kanske tolkas det som att vi bara vill ha från ticket. vet inte. några har frågat, och jag har sagt som det är, jag har ingen aning, vi önskar oss egentligen ingenting mer än en lycklig dag och att få fira. Men vi blir hjärtans glada för presentkort från ticket. även sagt att det är helt oki att ge ett anonymt bidrag om man vill. vi gifter oss ju inte för presenternas skull. Vi är inte ens ute efter något så stort bröllop. vi har skrivit att vi vill fira i all enkelhet med våra närmsta.
    Så visst blir vi jätteglada för bdåe röda strumpor och presentkort, men någon önskelista kommer vi inte skriva. jag har inga bra ideer på det.
    Vi bor redan i dagsläget trångt i lägenhet, har allt vi behöver liksom och knappt plats för det. har ju tom saker inhysta i min mormros föråd.
    Det enda som vi inte har är ju en bröllopsresa.

• Tant Brud

Bens wife:
    Nej, jag behöver inte någon mer förklaring.
    Men jag hoppas att ingen har slängt de gåvor jag har givit vid olika tillfällen, och att ni bara får er resa och inte behöver slänga något.

• Balinda

jag tykcer oxå att när man bjuder till en sån stor och dyr fest att man har rätt att önska sig det man verkligen vill ha. det handlar ju inte alls om att man vill kontrollera något utan är som sagt en önskan.

• Tant Brud

Balinda;
    Jag håller med -en önskan är en önskan, oavsett om det är resebidrag, ölsejdlar eller strumpor

Men det är en önskan, inte ett krav eller en inträdesbiljett till den stora och dyra festen.

Det är den attityden jag har lite svårt för, det är ju inte för att man har en fin fest som man ska få presenter. Det är ju en gåva någon ger som start på det nya livet som gifta .

Jag tycker att en gåva är en gåva, och den som ger den har förhoppningsvis en tanke bakom. Men det kanske inte är tanken som räknas?

• Fru Cinderella

Tant Brud
    Men många behöver ju ofta en liten puff om vad som är "tanken".. vi hade ingen önskelista från början, just för att ingen ska känna sig tvingas att köpa "just det" men vartefter så har nästan alla gäster frågat vad vi önskar oss och då kom vi fram till ja, ett presentkort på en soffa..

Alla tycker inte om att springa runt och leta och vara kreativa.. det är väldigt individuellt. Men jag förstår din tankegång.

Att jag skrev att det var klumpigt.. det är ett bra ämne att ta upp.. men det klumpiga var ju kanske det som någon annan sa att anta att bara eftersom man önskar sig ett presentkort så vill man styra hela bröllopet. Och det är aboslut inte vår tanke.

• Balinda

Tant Brud

Finns inte en enda männsika i min närhet som skulle tycka att det var en inträdesbiljett. Fast enligt min mening så tillhör det lite sunt förnuft att ha med sig något till folk som ordnar fest. Det gäller även små middagar. Jag skulle aldrig gå hem till någon som bjuder mig på något utan att ha något med mig och det underlättar många gånger att veta vad folk behöver eller önskar sig.
    Jag skulle aldrig begära att någon gav oss presenter jag blir lika glad om vi inte får ett öre men då jag vet att folk kommer ge oss något så är det ju hundra gåner bättre att få det man verkligen vill ha.Mycket bättre för oss och för våra gäster som få ge en gåva som verkligen uppskattas.

:)

Svar på tråden Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?