Tråkigt om frågan uppfattades som klumpig, det var därför jag startade en ny tråd och inte skrev i en existerande tråd om hur man bäst ska skriva att man inte vill ha prylar utan bidrag till resa eller liknande.
Jag tycker absolut att man kan önska presentkort eller bidrag till resa, soffa eller så. Det är ju förvisso bekvämt för den som ger också, även om jag tycker det är ganska tråkigt och opersonligt att ge sådant.
Men det var inte det jag menade, för hos en del skiner det ändå igenom att det handlar om att man är så rädd att få fel saker att man hellre önskar sig presentkort. Och då tycker jag att det lutar åt att man vill ha kontroll över allt, även inflödet av presenter:
"Visst det är gulligt av folk att komma med grejor, men både jag och min sambo är för praktiska för "duttsaker". Onödigt!"
Liknelsen med födelsedagspresenter/julklappar var ganska självklar tycker jag. Jag får sällan bh eller snyggt halsband i julklapp, skulle vara av min sambo då. Men av svärmor fick jag en vacker duk till födelsedagen och i julklapp fick jag tekoppar. Saker som hade passat till bröllopspresent också.
Vad vi önskar, om det nu hör hit: ja, lakan behöver vi verkligen, har slitit ut dem vi köpte då vi flyttade ihop för nio år sedan. En vacker vas till tulpaner (typ Alvar Aalto), komplement till vår servis. Bakformar i silikon, efterrättsskålar (våra har gått sönder). Och lite annat diverse, i olika prisklasser. Vi lämnar vår önskelista till min syster,och är någon intresserad så får de kontakta henne.