• Tant Brud

Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?

Jag tycker att det verkar som om det är väldigt vanligt med "istället för prylar, ge oss pengar till bröllopsresan" typ - (oftast bättre uttryckt )

Det jag undrar över är - önskar ni er verkligen inte något? Kommer ni inte att ge varandra födelsedagspresenter och julklappar framöver?

Jag får nog mer känslan att det handlar om att regissera sitt drömbröllop, festen ska vara på ett visst sätt och man vill inte riskera att få något man inte gillar och man vill absolut åka till en viss plats på smekmånad.

Men jag kanske har fel

• Svar på tråden Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?
  • Bens wife

InaHjärtarAdam :
    Hej! Ja världen är inte så stor alltid! GRATTIS till bebis!! Kul!
    Ja vi har hittat vita paraplyer i en liten affär i stan, så kalas att ha vid regn.
    Fast det ska ju vara strålande väder den 5 maj såklart!

• InaHjärtarAdam

Bens wife:
    vad bra med paraplyerna:)
    och tack för grattiset. hehe.. jo det kom lite som en överraskning! vi pratade faktiskt om barn på festen och vi sa väl då att vi skulle börja försöka efter bröllopet. men det hanns inte riktigt med:D hahah! ibland vill livet annorlunda! och vi är jätteglada, fast vi har skjutit upp bröllopet tills nästa år istället. till sommarn tror vi. just nu orkar vi inte planera det så mycket för vi vill mest koncentrera oss på vårt lilla mirakel! tänka sej vad häftigt, det är det vackraste jag någonsin tillverkat! jag är heeelt förundrad;)

• jocelyn

Vi har redan massor med såna typiska bröllopspresenter som husgeråd och liknande men visst kommer vi göra en sådan -genomtänkt- lista med för de som känner att de vill ge en "sak". I övrigt önskar vi oss inte grejer för vi behöver liksom inte mer... Att "riskera nåt man inte vill ha" går ju att undvika genom att registrera önskelista på DUKA, ROOM eller liknande.

Sen om man ska vara petig kan jag ju tänka mig en våning i säg, sydfrankrike där jag kan vara på sommaren...men där vål väl ändå presentgränsen va! :)

• Bettina.

Jag kan bara hålla med vad de övriga skrivit. Efter att ha bott ihop så många år har vi allt vi kan tänkas behöva härhemma. :)
    Jag förstår inte riktigt jämnförelsen med födelsedagspresenter och julklappar, det är väl ändå en helt annan sak?
    Då köper man ju oftast bara till en person, inte till oss som par.
    Tror inte att min m2b skulle uppskatta varken en ny bh eller ett snyggt halsband i bröllopspresent :D

• Humma 11/8

Hmmm... vi önskar oss verkligen ingenting, jag jobbar med kläder (tidigare elektronik) och han med elektronik... Så allt där är täckt både idag och imorgon!
    Vi har väl rätt speciell inredningssmak och är rätt kräsna, dessutom har vi fått det precis som vi vill ha det nu efter 4 år...
    Vi har inga barn, däremot ett 600-liters akvarium och två utställningssiameser... Men nu har jag det, vi kanske kunde önska ännu fler kattleksaker, katthus eller klätterställningar... Fast är de dem som gifter sig och var skulle vi ställa dem? *funderar vidare...*

• Tant Brud

Tråkigt om frågan uppfattades som klumpig, det var därför jag startade en ny tråd och inte skrev i en existerande tråd om hur man bäst ska skriva att man inte vill ha prylar utan bidrag till resa eller liknande.

Jag tycker absolut att man kan önska presentkort eller bidrag till resa, soffa eller så. Det är ju förvisso bekvämt för den som ger också, även om jag tycker det är ganska tråkigt och opersonligt att ge sådant.

Men det var inte det jag menade, för hos en del skiner det ändå igenom att det handlar om att man är så rädd att få fel saker att man hellre önskar sig presentkort. Och då tycker jag att det lutar åt att man vill ha kontroll över allt, även inflödet av presenter:

"Visst det är gulligt av folk att komma med grejor, men både jag och min sambo är för praktiska för "duttsaker". Onödigt!"

Liknelsen med födelsedagspresenter/julklappar var ganska självklar tycker jag. Jag får sällan bh eller snyggt halsband i julklapp, skulle vara av min sambo då. Men av svärmor fick jag en vacker duk till födelsedagen och i julklapp fick jag tekoppar. Saker som hade passat till bröllopspresent också.

Vad vi önskar, om det nu hör hit: ja, lakan behöver vi verkligen, har slitit ut dem vi köpte då vi flyttade ihop för nio år sedan. En vacker vas till tulpaner (typ Alvar Aalto), komplement till vår servis. Bakformar i silikon, efterrättsskålar (våra har gått sönder). Och lite annat diverse, i olika prisklasser. Vi lämnar vår önskelista till min syster,och är någon intresserad så får de kontakta henne.

• Lilla Li

Men vad man önskar sig är ju bara just det - en önskning. Det är ingen regel som man som gäst måste ställa upp på. Vill man hellre ge en vas eller något annat så gör man det. De som vill ger pengar till vår bröllopsresa. Det är ju fortfarande helt och hållet upp till var och en vad de vill ge. Precis som till födelsedagar eller jul kan man ju önska sig något, men det är ju inte alltid man får det ändå.

• brud  nästa år

Vi har bott ihop i många år och har allt men vi har börjat att tröttna på mycket av grejerna så vi kommer att önska oss nya vardagsbestick, nån dyrare vas och skål (tycker om designgrejer) vi behöver en ny brödrost och såskulle jag jättegärna vilja ha en kaffemaskin av något slag ingen vanlig bryggare alltså. Vi kommer nog även att önska oss pengar bidag till bröllopsnatten och fotoförstoringar och liknande.

• Bruden blå

Ärligt talat, jag har lika stor ångest varje år när mamma, svärmor och mormor börjar ringa och fråga vad jag önskar mig. Jag är inte förtjust i min födelsedag, jag älskar andras och gillar att överaska min sambo och våra barn med riktigt härliga roliga personliga presenter. Men själv är jag knepig och kommer alldrig på något bra, jag brukar typ önska mig strumpor. Och hur jag än vände roch vrider på det så kan jag inte önska mig strumpor av 30 bröllopsgäster :D
    Det är inte presenterna som är viktiga. Visst jag blir jätteglad om vi får bidrag till en bröllopsresa, vilket vi annars inte lär komma iväg på. Finns inga planer på det i allafall.
    Om någon vill köpa en present som dom vill ge oss blir jag lika glad för det. Men några mer förslag än strumpor och presentkort från ticket kan nog inte jag erbjuda :D

Svar på tråden Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?