• Tant Brud

Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?

Jag tycker att det verkar som om det är väldigt vanligt med "istället för prylar, ge oss pengar till bröllopsresan" typ - (oftast bättre uttryckt )

Det jag undrar över är - önskar ni er verkligen inte något? Kommer ni inte att ge varandra födelsedagspresenter och julklappar framöver?

Jag får nog mer känslan att det handlar om att regissera sitt drömbröllop, festen ska vara på ett visst sätt och man vill inte riskera att få något man inte gillar och man vill absolut åka till en viss plats på smekmånad.

Men jag kanske har fel

• Svar på tråden Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?
  • Tant Brud

Jo, jag skrev väl "fel" i trådstarten, och den står ju kvar...

Jag tycker verkligen att det ÄR ok att önska presentkort, men jag tycker också att det är jättetråkigt att ge presentkort.

Vi har ofta valt att ge något "eget" och jag hoppas verkligen att de vi har gett gåvor har blivit glada, och inte bara "spytt" bakom vår rygg och tyckt "kan inte folk läsa att vi ville ha bidrag till det eller det".

• Balinda

jag kan inte fatta det där med att du tycker att det är tråkigt att ge... då respekterar du ju inte brudparets önskan, det är i alla fall för mig jätteviktigt..

• PennyJenny

Fast vad är det för skilland på att göra en önskelista där man specifierar vad man önskar sig i konkreta saker eller att önska sig bidrag till resan? Det är väl lika mycket resigerande och kontrollerande?

• Fru Cinderella

Men om man tycker presentkort är tråkigt så kan man ju faktiskt ge det och något mer ;)

• Tant Brud

Balinda:
    Jag tycker en önskan är en önskan, inte ett krav. Jag respekterar deras önskan, men väljer att köpa något annat.

Jag har aldrig varit på ett bröllop där någon skrivit "vi önskar enbart presentkort", då kanske jag hade känt mig tvungen att ge just presentkort.

Ska jag vara ärlig, så kan jag tycka att det är jobbigt med presentkort för det så tydligt står hur mycket man ger bort. Jag pluggade under många år, och lade ner mycket energi på att hitta fina och personliga presenter, men ett presentkort har en siffra på och det känns tråkigt om den är mycket lägre än andras.
    Eller högre - nu skulle jag tycka det kändes svårt att veta vad som är "lagom".

Därför är jag inte någon vän av presentkort, men visst är det praktiskt på många vis.

• Balinda

då får jag verkligen hoppas att våra gäster inte resonerar som dig för då blir det ingen bröllops resa...;)

• Tant Brud

PennyJenny:
    Skillnaden för mig är att en önskelista är en lista med flera saker att välja bland, och då kan man ju ha med presentkort på Duka eller Ticket osv.

Det jag blev lite less på var inte "att önska presentkort" utan "vi vill enbart ha presentkort för gästerna ger fel saker"

Men jag börjar ångra att jag startade tråden

• Fru Cinderella

Tant Brud

Det är inte lätt att starta trådar med annorlunda åsikter än mängden, speciellt inte när vissa tar åt sig av det du skriver. Vilket jag också gjorde innan jag förstod vad du menade.

Finns det verkligen folk som önskar sig enbart presentkort för att folk ger fel saker? Har jag helt ärligt aldrig hört talas om och hoppas att jag slipper, men jag antar att du har det eftersom du startade tråden, eller?

• Balinda

inte ska du ångra, det är alltid intressant att se vad andra tycker även om man inte riktigt förstår ibland hur andra resonerar..
    man alla är vi ju olika :)

• PennyJenny

Tycker inte heller att du ska ångra, men när man startar en tråd som går mot gängse åsikt får man kanske vara beredd på lite mothugg. ;)

Jag tror visst att de finns de som önskar presentkort eller pengar för att de inte kan tänka sig att få fel saker. Men det är ju oxå oftast personer som har otroligt höga krav på sin bröllopsdag och ska styra allt i minsta detalj. Så visste finns de. Men jag tror att de flesta som idag önskar sig pengar eller presentkort faktiskt inte vill ha saker för att de känner att de har det mesta och att det känns onödigt att gästerna då ska anstränga sig och komma på saker som de sedan kanske inte har någon användning för eller redan har. Och så blir det ju lätt när man gifter sig mitt i livet och ofta efter att ha bott i hop i många år. Personligen tror jag att det är vanligare bakom önskan om pengar eller prensekotort än at tman vill varje pris vill styra vad man får.

Svar på tråden Önskar inga presenter...eller regissera din perfekta dag?