Vad ska man säga? "snabbt"
Vi har gemensamt bestämt att vi förlovar oss på Fredag men vad ska jag säga när jag ger ringen till Henne
Det är inte planerat att gifta sig inom en snar framtid.
Vi har gemensamt bestämt att vi förlovar oss på Fredag men vad ska jag säga när jag ger ringen till Henne
Det är inte planerat att gifta sig inom en snar framtid.
Fast skriver man på ett öppet forum får man väl räkna med att tråden kan ta en lite annorlunda vändning, särskilt om man inte är där och "styr upp" det hela. Det är ju bara intressant att höra att människor tänker så olika!
Jag måste säga att jag förstår både Cinderella och Afrodite.
Mest Afrodite.
För-lovning innebär faktiskt att man byter ringar för att man senare kommer att gifta sig, inom ett år till och med, om man vill följa den gamla seden.
Nu förtiden är ju inte allt vad det har varit, eller brukade vara, men jag förstår Afrodites sätt att se på det.
Allt förändras i vår värld i ett så snabbt tempo, att åtminstone borde kärleksritualerna få vara kvar.
Själv har jag varir förlovad förut en gång, utan direkt sikte på att gifta mig. Det var mer en jag-börjar-bli-gammal-så-det-är-dags-grej.
Sen när vi fick barn var jag däremot helt inställd på att gifta mig. Men så blev det inte.
Med min nuvarnade kändes det helt annorlunda, mer "riktigt". Så förlovningen var bara ett av stegen mot äktenskapet.
Men samtidigt kan jag hålla med om att världen, seder & bruk tar nya vändnigar, och kan därmed tycka att det är helt ok att förlova sig uatn att vilja gifta sig.
Ett par som står mig väldigt nära, har varit förlovade i 10 år, har 2 barn, och kommer förmodligen aldrig att gå skilda vägar (är mer säker på dem än en del som jag känner, som är gifta). Och de är lika lyckliga för det.
Lev i kärlekens tecken!
Och Gott nytt år!
nonika, är inte ute efter tjafs o sånt, absolut inte, men jag undrar bara- att reagera så starkt som afrodite gör över vad någon annan ska göra? ingen vet om TS ska gifta sig, men jag tolkar det som någongång då han tillägger att det inte blir inom snar framtid. jag tycker det är bra att forumet finns här absolut, men jag häpnar över alla hårda ord som många väljer att använda.?
Ja, det kan bli lite mycket sånt ibland...
Vi borde mer vara här för att stötta varandra, tycker jag. Sen kan jag förstå afrodites tanke just runt ordet "Förlovning".
Men man behöver ju inte skälla på varandra för det.
Värre saker har ju skett under solen, än ett par som går och förlovar sig, utan att vilja gifta sig
Afrodite 4/8-07
Håller med dig...
Planera inte för mkt, dvs öva inte in ett manus, det kan bara låta onaturligt. Säg som det är- XXX, jag älskar dig mm vill du förlova dig med mig?
Vill be om ursäkt till TS för att jag glömde bort mig i vad tråden handlade om. Det var inte meningen att stjäla tråden.
Jag är kvar
Det är kul när det blir lite diskution
Vi ska gifta oss men inte innom ett år
Vi har varit ihop sedan vi var 14 och nu 9 år senare har vi förlovat oss ville inte att det skulle vara en "fjortis Förlovning"
Gått nytt år på alla här och tack för hjälpen
Jag tycker fortfarande att folk måste få göra precis som de vill, och visst, man FÖR-LOVAR, men idag är det snarare lova att hålla ihop och kämpa tillsammans, inte hålla jättebröllop med specialbeställda servetter.
Kärleken är väl det viktiga?
Jo, man gör ju som man vill.
Dock har väl ingen sagt att ett bröllop måste vara stort, dyrt och med specialbeställda servetter? ;)
Jag tror alla som tycker att en förlovning ska leda till en vigsel inte har någon åsikt om vigseln/bröllopets storlek...
Jag kan hålla med Afrodite, men tycker samtidigt inte det är så viktigt att jag tänker bli upprörd för att folk gör (i mitt tycke) "fel".
När man gifter sig så lovar man varandra att älska varandra livet ut och stå vid varandras sida.
När man förlovar sig, så lovar man alltså detsamma - fast innan man gift sig.
På sätt och vis kan jag därför tycka att det är okej att bara förlova sig utan att gifta sig, eftersom man då (för)lovar att älska varandra utan att göra det juridiskt bindande typ.
Men jag tycker ändå det är tråkigt att folk tar denna fina tradition så lättvindigt. Jag tycker det förlorar mycket att sin innebörd när det blir så. Det är som amerikanarna som säger "I love you" till var och varannan människa. Jag tycker att det inte blir lika betydelsefullt då.
När vi förlovade oss (och planerade bröllop inom ett år) så gratulerade folk oss. När vi någon vecka senare avslöjade bröllopsdatumet så utbrast folk "Va?! Ska ni gifter er?" som om det var så konstigt. Det tyckte jag var helt otroligt tråkigt, och jag tror att det beror på att folk förlovar sig till höger och vänster idag utan att det betyder giftermål inom en snar framtid.
Men som sagt. Folk gör som de vill och jag tycker inte att detta är värt att bli upprörd över.
Nä visst behöver man inte ha ett jättebröllop, men det var bara en pik mot hur detta forum ofta utvecklar sig.
Imorgon ska JAG förlova mig:D:D:D:D:D
Grattis i förskott, itzy! :)