• t5r

Vad ska man säga? "snabbt"

Vi har gemensamt bestämt att vi förlovar oss på Fredag men vad ska jag säga när jag ger ringen till Henne
    Det är inte planerat att gifta sig inom en snar framtid.

• Svar på tråden Vad ska man säga? "snabbt"
  • Fru Cinderella

Tycker likenlsen hund vd katt inte var så där underbart bra i frågan.. men ja ja

• villoxågiftamej

äh..jag va _bara_ förlovad i 9 år.Hade inte en tanke just då på planera bröllop då vi förlovade oss (han 20 jag 19 år) visst är förlovning just en förgrejs t bröllop men tror de är lika mkt en fin grej mellan de tu att förlova sej o visa omgivningen att de är just dom två som hör ihop....så ser jag iaf de

jädras jag som inte ens e förlovad*s*( med min nya )

• zleepy

Afrodite 4/8-07 >

Kunde inte sagt det bättre själv, som jag skrev i en tråd här nyss...

: Förlovade blir man efter någon har friat, i väntan på giftemålet..

tycker tyvärr folk tar lätt på förlovning/giftemål nuförtiden..

allt för många kör "giftemål light" för att ta ett... nästa steg i förhållandet, men många har inte ens en enda tanke på att gifta sig, frågar mig ofta, VARFÖR ENS FÖRLOVA SIG DÅ? är förhållandet SÅ ostadigt att folk måste förlova sig för att det är "på riktigt"

Tyvärr så är jag anti mot folk som förlovar sig, för att.. jaa vara förlovade.

Någon Friar, man är förlovade, och sen gifter man sig!

• Fru Cinderella

Alla vill väl inte gifta sig. Men att förlova sig är ju ändå ett fint sätt att visa att man hör ihop. Man är lite "mer" än om man bara är tillsammans.

Jag förstår inte varför inte bara folk kan få göra som de vill?

• itzy

Men herregud vilket trams.
    En förlovning mellan två personer är väl någonting privat, man kanske vill gifta sig med inte har råd eller möjlighet just nu, eller också känner man att man vill vänta. Man kanske inte vill gifta sig alls! Frågan är ju då, vad spelar det för roll för er?

Liknelsen "en hund av en katt" var ju inte direkt lysande heller, utvecklingen går ju framåt (puh!) i alla avseenden, likaså ibland traditioner. Varför skulle annars förlovning vara så helig, samma sak borde väl annars gälla sex före äktenskapet? Jobba på en söndag?! Vart går gränsen?

Självklart ska man hålla på traditioner om man vill det, men då får man samtidigt respektera att andra är lite mera open minded.

• itzy

Afrodite 4/8-07

Vänskapsring, samboring?
    Nån måtta får det väl vara, du har inte patent på ordet förlovning och folk får göra precis hur de vill. Punkt!

• Afrodite 4/8-07

itzy

Oavsett vilken liknelse som används så spelar det väl ingen roll. MAn kan inte ta en sak och ändra den bar för att man känner för det. Dom som vill kan ju gå och säga att dom ärförlovade hur mycket dom vill, men sanningen kvarstår ändå, dom är inte FÖR-LOVADE om dom inte ämnar gifta sig.
    Jag kan ju gå och försöka låtsas vara något annat jag inte är, men det gör fortfarande inte att jag är det.
    Hund, katt bil eller utbildning är skit detsamma vad som liknas. Har ni problem med liknelsen hund katt så beror det nog mera på att ni inte hajjar liknelsen.
    Vi kan ju prova något annat om ni känner för det.
    Jag kan ju gå och säga att jag är brevbärare, men oavsett hur många gånger jag säger det så är jag fortfarande student.
    eller jag kan ju gå och säga att jag tänker hoppa fallskärm, men om jag ändå inte tänker göra det så är det ju faktiskt bara en dålig lögn.
    Så om jag går och säger att jag är FÖR_LOVAD och inte ämnar gifta mig så går jag ju faktiskt och ljuger.
    Sanningen kanske svider för en del, men slå upp ordet i en ordlista så kan ni nog själva lista ut vari sanningen ligger.
    MAn kan väl lova varandra guld o gröna skogar och evig kärlek och växla ringar om man vill. Men tänker man inte gifta sig så är det ingen förlovning, så är det bara. Kalla det hellre kärlekslöfte, kärleksring, samboring, vänskapsring eller dylikt, men gå inte o slå i mig att ni är förlovade om ni inte ämnar gifta er.

• Fru Cinderella

Afrodite 4/8-07

Du är ju bara för mycket för att vara sann.

• Afrodite 4/8-07

_Cinderella_

Vad? För att jag säger sanningen? Tål du inte den är det bara att låta bli att läsa inläggen.
    Att säga att man är För-lovad innebär att man går runt och säger att vi har på förhand lovat att vi skall gifta oss.
    Om man inte ämnar gifta sig så är det ju bara en lögn. Det är ju rena sanningen. Svider den för mycket eller?

• Fru Cinderella

Afrodite 4/8-07

Till att börja med så förstår jag inte varför du försöker framkalla en arg reaktion från mig. Varför använder du hela tiden ord som försöker trycka ner?

För att återgå till ämnet. Vad jag inte förstår är varför du inte bara kan låta folk leva sina egna liv utan att du ska lägga dig i med pekpinnar. Om ett par vill utbyta ringar och säga att de är förlovade och sedan bara vara det varför får de då inte vara det? De ljuger ju då inte för någon inte för sig själva och inte för någon annan eftersom de bytte ringar vilket kallas för förlovning (det kan inte ens du ändra på) och sen lämna det där. De har aldrig sagt att de ska gifta sig därför kan de inte heller ljuga om det.

Varför skulle det "svida för mycket för mig" jag ska gifta mig, ämnet gäller inte mig jag diskuterar bara. Så försök inte göra det till ett personligt ämne mot mig!

Svar på tråden Vad ska man säga? "snabbt"