Vad ska man säga? "snabbt"
Vi har gemensamt bestämt att vi förlovar oss på Fredag men vad ska jag säga när jag ger ringen till Henne
Det är inte planerat att gifta sig inom en snar framtid.
Vi har gemensamt bestämt att vi förlovar oss på Fredag men vad ska jag säga när jag ger ringen till Henne
Det är inte planerat att gifta sig inom en snar framtid.
_Cinderella_
Tja du verkar ju reagera väldigt starkt på detta ämne och inte acceptera innebörden av ordet förlovnign. Varför jag fortsätter, tja helt enkelt för att jag blir så ifrågasatt. Som jag skrivit ett X antal gåger, folk får väl göra som dom vill, men det är ändå tragiskt att man måste förstöra gamla fina ord och ändra innebörden i dom iställt för att skapa sina egna löften. Att lova något som man inte tänker hålla är inte så fint tycker jag. Bra mycket mer kärleksfullt om ett löfter är äkta. Ämnar man lova varandra kärlek så tycker jag det vore tusen gånger finare att kalla det byta kärleksringar än att försöka låtsas att man förlovar sig.
Men men, personligen föredrar jag sanning och äktehet och dom fina innebörderna i gamla ord. Men inser att det finns många som inte har samma känslor inför gamla fina begrepp och som gärna vill göra om orden till sina egna med egna påhittade innebörder.
Afrodite 4/8-07
Ja jag reagerar starkt med tanke på hur du kommenterar mig (den du diskuterar med). Saken är den att jag förstår bara inte hur du kan tycka att de som utväxlar ringarna ljuger. De ljuger ju inte eftersom de är helt införstådda med vad de gör och vad de vill. De bryter ju ingen kärleksförklaring eftersom tanken om giftermål förmodligen inte ens var där från början.
Ja gamla seder är fint, men även att det i dagsläget är okej att göra precis som man vill är också fint. Jag tycker om att man får göra precis som man vill och vad jag inte tycker om är när folk säger att det är fel eller fult när någon vill göra en sak t.ex enbart förlovning. Varför inte bara gratta dem och låta dem göra så.. när det tydligen är bra och räcker för dem.
_Cinderella_
Slå upp ordet.
Eftersom du inte verkar förstå innebörden, annars skulle du väl inte argumentera så hårt för att man kan ändra innebörden av ordet hur som helst.
Antar att det i så fall är lika oki om v går och köper en ring till och säger att vi är gifta (även fast vi inte är det) jag menar det är ju ändå bara vad vi tycker och tänker som är viktigt, och om vi säger att vi är gifta så ör vi ju det enligt ditt resonemang.
Och vad gäller grattulera, om någon i min närhet säger att dom förovat isg så grattulerar jag och tror att dom tänker gifta sig. Men detta är ett forum, och här diskutteras saker och ting. Och säger någon att dom byter ringar men inte förlovar sig så tänker jag inte va den som går och grattulerar till att dom köpt en ring. Grattis gärna till att dom älskar varandra och att dom funnit kärleken, men tänker inte grattulera dom till att dom tänker gifta sig när dom inte avser göra det.
Och sen vad gäller att du tycker jag uttrycker mig fel, du klagar på hur jag kommenterar dig. Ja då får du väl klaga på det då, allt jag säger är sanningen, inget utöver det. Och uppenbarligen hantarar du inte detta mothugg särskilt bra eftersom du tar åt dig så mycket, varför det är så känsligt för dig vet jag inte och tänker inte spekulera i. ta åt dig får du göra om du vill eller ej, mig kvittar det. Allt jag säger är att såhär är sanningen, sen kan man om man vill leva i en drömvärld och hitta på sina egna innebörder av ord. Men jag tänker inte spela med.
Afrodite 4/8-07
Att förlova sig och att gifta sig har STORA juridiska skillnader, det antar jag att du vet utan att använda ordböcker. Så nej klart man inte kan gå och köpa sig en ring och säga att man är gift. Väldigt klantigt uttryckt.
Ja klart man tar åt sig, vem tar inte åt sig om man blir anklagad för att inte vilja veta av sanningen och att leva i en drömvärld. Du känner inte mig, du har inte en aning om vem du pratar med så försök inte säga vem jag är som person eller inte. Som du sa det här är ett forum, här diskuterar man. Om jag slår upp ordet förlovning (som du tycker att jag borde) kanske du borde ta och slå upp ordet diskution. En diskution går inte ut på att klaga ner på en annan människas person och tycke. Det handlar om att möta den andra med argument på ett sådant plan att ingen blir sårad men att argumenten kommer fram.
Om det kvittar dig hur jag mår som människa efter dina kommentarer så undrar jag vart ditt förnuft ligger. Återigen det ett forum men man kan väl fortfarande bete sig civiliserat och respektera varandra och deras åsikter.
Jag respekterar vad du tycker, jag tar åt mig för att du påstår att dessa som förlovar sig utan giftermål ljuger. Jag tycker inte att du ska bestämma vad andra gör. Däremot kan du tycka det men om du har en sådan sträng åsikt så kanske du bör tänka lite innan du uttalar dig om den så att du inte sårar folk. Eller det kanske du inte bryr dig om?
_Cinderella_
Du kanske borde läsa mina inlägg igen och se vad det verkligen står.
Om du tar åt dig av sanningen eller ej kvittar mig ja. Och nä jag tänker inte ta hänsyn till hur du mår av sanningen. Att skriva vad man tycker och tänker är helt normalt i ett forum. Man SKA KUNNA skriva sanningen utan att behöva gå och oroa sig över att någon har andra ideer och skulle kunna må dåligt av det. Och nä jag har inte klankat ner på dig, möjligen dina åsikter. Du däremot borjar ju ifrågasätta mig mitt förnuft, kanske borde du peka fingret tillbaka till dig själv och ta åt dig av dina egna ord? Du kan inte klaga på mina ord och i samma sekund fria dig själv, det vore hyckleri. Som du säger jag vet inte vem du är och du vet inte vem jag är. Jag ser dina åsikter och det du säger går ju emot ordboken tex, vad ger tex dig rätt att ändra innebörden av ett ord?
Afrodite 4/8-07
Jag menade inte att jag "tar åt mig av sanningen" som du skrev. Jag menade att jag tog åt mig av det du sa sinsemellan.. hur du uttrycker att jag ska ta åt mig etc..
Ska o ska kunna skriva sanningen. Man måste väl alltid i alla situationer tänka på vad man säger högt för att inte såra andra. För övrigt är det din sanning du skriver och kanske inte ALLA andras (bland annat inte min) så sluta kalla det sanningen och börja i stället kalla det din åsikt. Det tycker jag är en bra början.
Du satte nivån på diskutionen för länge sedan. Men om jag har sagt något som retat upp dig som person eller sårat så ber jag om ursäkt. Det var inte meningen. Man blir lätt defensiv när man får höra negativa kommentarer om sig själv, det är naturligt att försvara sig.
ja jag kan självklart läsa en bok i frågan och där står det som du säger. Det vet jag utan att lyfta en bok och det har jag klargjort tidigare också. Vad jag dock försöker säga är att det är inte lag på att gifta sig om man förlovat sig. Därför ska man inte bli tvingad till det heller eller strunta i det över huvud taget.
"Mina åsikter går emot ordboken" *skrattar* ja jo det var ju hemskt.. "ger mig rätten att ändra innebörden av ett ord" *skrattar* den var bra..
Ska nog lämna den här diskutionen nu..
Afrodite 4/8-07
Rätten att förändra ett ord?!
Kristen t ex, en del använder det för oss alla som bor i ett kristet land, en del använder det för dem som är medlemmar i svenska kyrkan och en del använder det för dem som faktiskt är troense och går i kyrkan. Kanske inte världens bästa exempel, men jag hoppas du förstår vart min poäng ligger: innebörden av ord förändras faktiskt.
Och att slå upp i en ordbok, visst, men det finns ju en anledning till att det varje är ges ut en ny. Ord får ny innebörd och nya läggs till.
Är du även av åsikten att mannen (eller kanske kvinnan) friar, och först då är man förlovade? eller kan det vara en överenskommelse? Får man vänta över ett år med att gifta sig?
Om jag får lägga mig i lite grann så kan jag bara säga att för mig PERSONLIGEN känns det trist att innebörden "förlovning" blivit lite ändrad, eftersom det på något sätt inte känns lika "starkt" nu. Förr blev det direkt stort pådrag bland släkt och vänner när någon förlovat sig. Nu går ju var och varannan fjortis (jag vet, lite överdrivet ;) ) och förlovar sig, vilket gör att många människor inte förknippar förlovning med vigsel och evig kärlek.
Men men, folk gör ju uppenbarligen som de vill, men enligt mig borde det finnas två olika "förlovningar". En för de som vill gifta sig, och en annan för dem som endast vill visa sin kärlek för varann(eller för andra?).
Själv skulle jag aldrig vilja förlova mig om det inte var för att jag vill leva resten av mitt liv med den personen, men det finns ju såklart olika åsikter om detta. Som med allt annat...
Miss Cykel
Håller helt och hållet med!
oj, oj, oj... *ler
glad att jag inte är inne i diskussionen, men undrar- t5r- är du kvar?
att en enkel fråga om vad man skulle kunna säga till sin älskade på förlovningsdagen urartade till något helt annat- trodde du det? *ler
kan inte låta bli utan måste tillägga att t5r även skrev att det inte är planerat med giftemål inom det närmaste. det innebär väl inte att man aldrig kommer gifta sig?
nepp- jag röstar för att öppna egna trådar för den som inte lyssnar till vad TS funderar över. DET är brist på respekt :)