• NuÄrDe­tDags
    Äldre 16 Oct 14:13
    6675 visningar
    15 svar
    15
    6675

    Hur klara av långa flygtider?

    Den sista gången jag flög längre än 4 timmar är 12 år sedan och jag kommer inte ihåg mycket - utom naturligtvis att jag överlevde.
    Nu när vi kollar på bröllopsresor finns det inget under 10 timmar som ser särskilt intressant ut (i mars/april i alla fall). Måste säga att detta gör mig lite orolig... Jag är inte flygrädd eller så men det händer att jag känner mig lite instängd och får svårt att andas. Detta är inget dagligt problem men det förekommer när jag flyger. Det brukar gå bort genom att bara andas djupt ett tag och ett glas vatten men 10/11/12 timmar låter så fruktansvärt länge...

    Min M2B säger att man kanske kan få något lugnande från en läkare (och en bärkasse med nikotinplåster), har någon testat något sånt? Inte bärkassen, något lugnande menar jag.
    Eller är det bara att dricka champagne tills man somnar och hoppas på att man sover sig igenom det värsta?

    Finns det andra tips och tricks? Vi vill ju väldigt gärna till ett varmt ställe med strand och allt...

  • Svar på tråden Hur klara av långa flygtider?
  • Susss
    Äldre 16 Oct 14:25
    #0

    Hej,
    Jag vet precis hur du känner dig. Jag har dödsångest varje gång jag flyger. Jag har aldrig provat lungnande men har hört att det inte är så lätt att få en läkare att skriva ut det. De vill hellre att man ska gå i terapi för att bli av med sin rädsla och gå in på djupet om varför man är rädd.
    Själv brukar jag alltid ta två snapsar gammeldansk innan jag flyger. Jag gillar inte det direkt men kanske blir jag lite lungnare. Sedan så får min pojkvän hålla mig stenhårt i handen hela resan och tala lugnande till mig, trots all handsvett!
    Beundrar honom...
    Vi flög till Thailand för två år sedan. När vi åkte dit gick det jättebra, ingen turbulens eller så. Hem hade vi kraftig turbulens i ca 8 timmar. 6 timmar av dem grät jag oavbrutet. Jag har nog inget direkt bra tips. Det är bara att bestämma sig för att göra det! Det kan ju kanske vara bra att söka professionell hjälp innan också. Det finns flera sidor på internet som handlar om flygrädsla. De är jättebra och lungnande. Lycka till!

  • NuÄrDe­tDags
    Äldre 16 Oct 14:41
    #0

    Usch, stackars dig, det låter inte alls kul.
    Jag är som sagt egentligen inte rädd för att flyga, det händer också att jag får den där instängda känslan på bio eller så men inte alltid. Ibland liksom.

    Det är bara att det är en så lång tid som gör mig orolig... På bio kan man resa sig och gå ut i några minuter och på kortare flygsträckor kan man bita ihop tänderna och tänka "ok, bara 45 minuter kvar, bara 45 minuter kvar,..." men "8 timmar kvar" - det är ju jätte länge när man sitter på en och samma plats, utan verkligen rörelsefrihet!

    Det skulle inte vara en undergång om vi skjöt på det hela tills sommaren, när man inte behöver åka så långt för att ha det fint och varmt, men synd vore det...

  • Susss
    Äldre 16 Oct 14:57
    #0

    Förlåt, jag missuppfattade dig lite. Trodde obehaget berodde på själva flygningen. Vad som kan vara bra är ju att gå upp och röra sig lite ibland. Planen som flyger långflygningar är rätt stora så man kan ju gå lite fram och tillbaka i gångarna. Jag läser just nu en bok som handlar om presentationsteknik (skolprjekt) och där finns ett kapitel om just det du beskriver. När kroppen inte tycker om en viss situation sänder den ut följande signal: FLY därifrån. Det som rekommenderas i denna bok är andning samt rörelse. Dvs, ta djupa andetag men inte för många för då blir man yr. Sedan är det bra om man håller sig i rörelse. Inte alltid det lättaste på ett flygplan men man behöver ju inte göra de största rörelserna... Det finns säkert massa bra skrivet om att känna sig instängd och tips för att undvika detta. Surfa runt lite på nätet eller prata med någon som vet!
    Jag tycker det skulle vara synd att skjuta på resan. Jag hoppas du finner något bra sätt att kontrollera din obehagskänsla! Det är ju kul att uppleva delar av världen som är långt bort från Sverige! Ge inte upp för lätt, det blir värt besväret när du ligger på någon himmelsk sandstrand tusentals mil bort...
    Haha!

  • cessi
    Äldre 16 Oct 14:58
    #0

    Jag har flugit en hel del långt och mitt bästa tips är att inte sitta på samma ställe hela tiden. Man kan gå upp och stå någonstans i ett hörn någonstans, långt bak i planet brukar det finnas gott om utrymme. I alla fall när man flyger långt, de planen är så stora. Annars är ett bra tips att försöka vara supertrött så att man sover sig igenom det mesta av resan, då går det väldigt fort.

  • Marska­tt
    Äldre 16 Oct 18:45
    #0

    Sov! Jag fick nån allergisk reaktion på sulfa när jag skulle flyga till Kina, o de tabletter jag fick mot reaktionen blev jag väldigt trött o sov hela vägen. På väg hem från Australien fick jag i mig frukt som jag inte tål (o åt medicin igen) o sov hela vägen hem med!

  • NuÄrDe­tDags
    Äldre 16 Oct 18:54
    #0

    Jo, Marskatt, "sov" är bra men jag är "tyvärr" inte allergisk mot något så jag får nog inte dessa tabletter.

    Det får väl bli en blandning av att "dricka sig till sömns" och vandra runt. Vill verkligen inte skippa det hela för "lite oro", känns helt tramsigt egentligen.

  • Marska­tt
    Äldre 16 Oct 19:28
    #0

    Efter de här resorna är jag så van vid att sova på planet, så oavsett hur kort vi åker somnar jag ändå...

  • jocely­n
    Äldre 16 Oct 20:38
    #0

    Besök läkare och förklara ditt problem. Det finns lugnande som man med fördel kan använda i den här typen av situationer. Exempelvis Stesolid (diazepam) fungerar lugnande och ångestdämpande. Du bör EJ kombinera denna typ av medel med alkohol.

    Att få minsta förpackningen med lägsta styrkan av lugnande medel -bensodiazepiner- utskrivet att ha enbart för resor bör inte vara något problem.
    Någon risk för beroende föreligger inte om du endast kommer använda tabletten på dit- och hemresa. Vanlig dos är 10 mg upp till 3 ggr /dygn, så räkna med att du skulle kunna komma att behöva maximalt 20 mg x 2.

  • Peppar­myntan
    Äldre 16 Oct 23:29
    #0

    Skulle inte rekomendera att dricka dig till somns. Risken ar att du bara kommer att ma kass da du kommer fram pga av jetlag och vatskebrist. Ga till lakare och fa nagot lugnande utskrivet eller kanske prova de receptfria aksjuketabletterna Postafen som finns pa apoteket. Av dem blir man valdigt trött.

  • Sol i sinne
    Äldre 17 Oct 09:46
    #0

    Skippa lugnande tabletter, det är ingen långsiktig lösning på problemet. Tänk positivt! Ni ska i väg på en underbar resa, då är det värt att sitta på ett flyg i 10-12 timmar. Tänk så många som aldrig kommer iväg på sådana undebara resor. Och som någon här sa, på långflygningar är det inte direkt några små plan man åker med utan stora plan med gott om utrymme.
    Ta med dig en massa roliga tidningar och böcker som du kan fördriva tiden med.

    På många flygbolag (reguljära, oftast inte charter) har varje person en egen tv i varje stol där man kan se filmer som oftast inte kommit på bio i Sverige än.

    Ät middagen på flyget och låtsas att ni är på restaurang, lyxa gärna till det med ett glas champagne, det är ju semester!!
    Det här kommer att gå fint. Vad är alternativet? Att inte åka till ett lika underbart ställe och så kommer du att ångra dig att ni inte gjorde det.

    Trevlig resa!!

  • kala
    Äldre 17 Oct 09:51
    #0

    Se till att ni flyger på natten och ta en sömntablett. Man sover ju inte så himla bra på ett flygplan, men även om det känns som om man vaknar hela tiden, så sover man ju ändå. Drick ingen alkohol, det mår man bara sämre av. Ta med en bekväm ?nackkudde? och ? vilket faktiskt hjälpte mig, även om det låter dumt ? tandborste, ansiktskräm och allt det som får dig att känna dig fräsch. Känns lugnande och bra!

  • Septem­berbru­ttan
    Äldre 17 Oct 09:57
    #0

    Jag flög för första gången i mitt liv i mars i år, och kände mig inte heller riktigt bekväm med situationen...
    Nu är det så att jag har väldigt lätt för att bli åksjuk, så jag tog Postafen, och de hjälpte mig väldigt bra med att sova igenom nästan hela resan.

    Men annars måste jag nog hålla med "Sol i sinne", tänk positivt! Måla upp alla planer ni har, försök föreställa dig naturen, hotellet, vilken underbar semester ni kommer att få!!!

    Lycka till med er resa iaf!

  • NuÄrDe­tDags
    Äldre 17 Oct 10:11
    #0

    Jag är egentligen en både lugn och positiv människa och brukar inte heller oroa mig för "småsaker". Jag tror att detta planerande in i minsta detalj gör att man funderar på saker man annars knappt skulle tänka på... Vi vill verkligen göra det och jag skulle säkert ångra om vi valde ett annat mål bara på grund av "lite oro".

    Jag ska nog köpa några böcker som jag väldigt gärna vill läsa och spara dem till just detta. Nackkudde låter bra, och sedan har man ju en MP3-spelare, lite Sudoku,... asch, det kommer att vara lätt som en plätt!
    Kan ju kanske ta med det där Postafen, för säkerhetsskull...

    Tack för alla råd och uppmuntran!

  • Äldre 1 Sep 23:29
    #14

    Jag beställde sömntabletter för min långresa på www.apotekonline.cf 

  • Äldre 2 Sep 11:15
    #15

    Lugnade är inga problem att få utskrivet av husläkaren. Jag har samma problem som du och känner mest av klaustrofobin. Jag tar en halv tablett och det hjälper mig jätte mycket. Mycket bättre än att dricka sig lite full.

Svar på tråden Hur klara av långa flygtider?