• Lovalis

Goda råd....

Undrar hur ni hade gjort i min situation?? min kille och jag bor i hop och skall gifta oss.... snart...
    han har problem med att han tycker jag är tjock säger han då och då.... eller rättare sagt han säger det inte utan går och är tyst i flera dagar...och när jag får fram vad "problemet" är då är det detta nästan alltid. Jag är lite överviktig(?) 173 cm och 70kg.
    Jag tycker att jag kunde vart smalare men tycker inte att det är ett sånt stort problem att jag orkar ta "kraft tag"
    Men han tycker detta och jag vet inte riktigt vad han vill ha ut av att han nämner det.... Men jag känner mig i alla fall väldigt "förolämpad". Allt annat är SUPER DUPER=) Han är aldrig elak eller taskig, vi delar på alla uppgifter vi har (typ hemma och så)han är jätte gosig och snäll...
    ska jag ta lättare på detta? Kan man "älska" någon fast man tycker som han gör??? *Skönt att skriva av sig*

• Svar på tråden Goda råd....
  • kackelmaja

Vad lustigt, jag ar ungefar lika lang o vager lika mycket, men ar valdigt "normal" eller allt sitter pa de ratta stallena. Jag la pa mig lite runt magen ett tag forut (for mkt alkohol och skrapmat en period) och det kommenterade min pojkvan. Klart jag blev lite sur, men a andra sidan hade han ju ratt och jag skulle inte uppskatta om han la pa sig heller.
    Jag tror att anledningen till din killes kommentarer ar kanske att han ar orolig att du ska bli storre eller vad man sager? Jag tycker sjalv att det finns alldeles for manga exempel pa par el individer i par som "forfaller" tyvarr.
    Om du stravar efter nagorlunda sunda vanor och tar hand om dig sjalv sa tror jag din kille kommer sluta med kommentarerna, oavsett om du gar ner i vikt eller ej. Annars for du kanske overvaga att byta kille. Det gjorde jag nar jag hade en annan pojkvan som alltid kommenterade (jag var smal pa den tiden), det lustiga var att han sjalv var tjock, sa jag tror han projicerade sin egen avundsjuka (jag kunde ata vad jag ville utan att ga upp i vikt) pa mig. Tack o hej sa jag.

• becky-79

Kan bara säga så här:
    jag hade en gång en kille (vi var då förlovad) jag fick matstörningar.

Vi är tack o lov inte tillsammans det tog slut efter det.

När jag träffa min make hade jag lagt på mig endel, men han blev kär i den jag var/är. Är snarare ständigt rädd att jag får matstörningar igen.

• becky-79

Nämnde ditt inlägg igår t min make, han tyckte din kille verkar lite "taskig" eller vad man nu kan säga, han blev mest förvånad.

Är han med ditt yttre el inre var väl frågan/påståendet fr honom.
    Som tyckte att du /eller någon annan kvinna heller för den delen, ska ändra sitt utseende för en killes skull. För ändrar man sig så ska man göra det för sin egen skull. Är man älskad så är man älskad hur man än ser ut.

Var typ något sådant.

• mammaK

Jag har inte läst era andra svar men jag tyckte det var riktigt elakt att säga så. Jjag är väldigt överviktig och min sambo har aldrig någonsin ens tyckt något sådant om mig.
    Jag läste upp vad du hade skrivit, Lovalis och då sa han, hon ska inte gifta sig med honom. Man är inte kär om man säger så.
    Jag vet att mitt inlägg kanske inte ser så vänligt ut, men han behandlar dig inte vänligt.
    Ta tag i HANS problem innan han går överstyr.

Hoppas verkligen att han älskar dig och tänker lägga av med dumheterna, men du var stark och låt inte detta gå ut över dig, som dessutom inte är överviktig. Du har ett bmi på 23 och det är lagom.
    Sköt om dig.

• Sillal

Hej
    Hur ska han se på dig om 10 år eller längre om ni ska gifta er..
    Typ nu e du tjock nu har du fått gråa hår, nu har du fått rynkor..
    Vill du verkligen leva med en man som inte tar dig som du är utan säger till dig att du e tjock.. Jag tycker han e elak. Honom skulle jag aldrig vilja gifta mig med..
    Tänk på det... När du inte passar honom kommer han alltid att säga det till dig..
    Han ska få dig att må bra för det ska vara mannen i ditt liv.. Men han får dig ju att känna sig ful och må dåligt...

*Tänk på hur du vill leva resten av ditt liv*
    Kram Silla

• Mycket långt kvar

Först och främst, du är verkligen inte överviktig!

Enligt mig kan det finnas tre olika förklaringar till hans beteende.

1. Han känner själv att HAN börjar bli lite plufsig (det kan hända den bäste när man inte är tonåring längre) och istället för att HAN tar tag i SITT problem så projicerar han det på dig.

2. Han kommer från en familj där utseende och fysisk trim är väldigt viktigt- ex en familj där alla tävlar/har tävlat i olika sporter- och där han fått itutat sig från födseln att man måste vara i form, snabb och stark för att duga. Därför kritiserar han nu dig, och kan inte förstå att du inte har samma värderingar.

3. Han är ett elakt svin.

De första två alternativen kan ni prata er igenom, och ert förhållande kan bli bättre än tidigare när ni fått ökad förståelse för varandra.

Är det så att han är ett elakt svin så tycker jag att du ska packa dina väskor och gå- Du behöver inte en man som trycker ner dig och klagar på ditt utseende! Som andra redan sagt, vad händer när du blir gravid? När du får rynkor? Om alternativ 3 är fallet så känns det som ett klockrent exempel på mannen som är otrogen i framtiden för att hans fru "blivit så ful".

• jocelyn

VA? Jag tycker hon ser både snygg och smal ut! Inte ett grams överflöd där.

• pickolina

Håller med! Jag tycker hon ser jätte sund och snygg ut!.. Visst, folk tycker och tänker olika men jag undrar vad man har för bild av "normalvikt" om man tycker att en tjej som hon är tjock, eller "något överviktig" som skrevs... Enligt mig måste man ha en väldigt skev bild av verkligheten om man tycker/tänker så..

• viktualia

TS - om du fortfarande läser tråden:

Kan inte för mitt LIV förstå hur nån kan bete sig som din karl. Vaddå gå och sura över att du är tjock!

1. Tjock kan du inte vara. BMI på 23 är ju allt annat än tjock!

2. Karln har en sned syn på tjock och smalt - drabbar det honom själv också?!? Killar kan faktiskt också få ätstörningar

3. Som sagt.. sura över att nån är tjock... som om egenskapen "smal" och "tjock" var något man bytte från en dag till en annan.

NÄE - säg åt honom att SKÖNHETEN ligger i betraktarens ögon och att han ska hålla tyst med sitt tjockprat. Att du ser ut så och så länge du mår bra är det ju helt lugnt.

Själv har jag ett BMI på runt 33 och är faktiskt lite tjock.. Min man håller med om att jag skulle kunna vara smalare, men hans bekymmer över den saken handlar BARA om min hälsa på lång sikt och INTE om att jag skulle vara ful. Dessutom - sura över att nån är tjock.....*skakar oförstående på huvudet*

• Father Figure

Pickolina, kan bara hålla med dig.
    Hon ser ju både sund, normal och snygg ut i sina kg!!
    Inte tjock!!! Före var hon ju kanske lite mullig då

• evani

Har du frågat honom vad exakt han hänger upp sig på, VAD det är som stör honom? Jag hade blivit väldigt arg och ledsen och krävt svar på både det ena och det andra. Älskar han dig för den du verkligen är? HUR kan man bete sig så?! Vill inte vara taskig, men det verkar inte vara så super-duper bra ändå. Älskar man ngn så älskar man ju både inochutsidan. Hoppas allt löser sig för dig!

Svar på tråden Goda råd....