• mandel­blomma
    Äldre 26 Jul 08:38
    19927 visningar
    35 svar
    35
    19927

    När sa ni svärmor/svärfar?

    När började ni kalla er pojkväns/sambos/fästmans/mans föräldrar för svärföräldrar?

    Jag har tänkt lite på detta...
    Jag kallar dem för Xs mamma och pappa.
    I helgen hade vi besök av en barndomskompis till mig. Min sambos pappa kom på besök och då kallade min kompis honom för min svärfar.
    Han och min sambo blev alldeles förlägna och skrattade bort det. Pappan sa "ja det kanske det kan bli".
    Vi har varit tillsammans i flera år och är förlovade sedan ett år.

  • Svar på tråden När sa ni svärmor/svärfar?
  • Äldre 3 Jan 11:57
    #21

    Jag säger "svärmor och hennes karl/man" och "svärfar och hans tant/fru". Svärmor titulerade sig själv svärmor efter att jag träffat henne typ 1 minut. Tungan ute Och sonhustru har hon kallat mig sen jag varit ihop med hennes son i typ en vecka eller nåt.

  • Äldre 3 Jan 12:00
    #22

    Använder också begrepper svärmormor och svärmorfar, då jag själv inte har morföräldrarna i i livet, men maken har det.

  • maxmam­ma
    Äldre 3 Jan 14:29
    #23

    vi kallar varandras föräldrar vid deras namn när vi pratar med dem eller om dem, har svårt att säga svärfar o svärmor om dem eller till dem.

    Kommer inte kalla dem svärföräldar efter vi har gift oss heller.

    vi titulerar oss inte som svärson eller svärdotter heller. vi kallar oss för varandras förnamn oavsett vem vi pratar med. 

  • Äldre 3 Jan 14:57
    #24

    Vi är inte gifta än, men jag kallar dem för svärmor och svärfar om jag pratar OM dem med vänner, men inte TILL dem, då kallar jag dem vid namn såklart

  • Äldre 3 Jan 14:58
    #25

    Började nog med det när det kändes att det var riktigt seriöst mellan min blivande och mig.

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 3 Jan 15:28
    #26

    Vi har sagt det sedan dag ett =) och då ska vi gifta os först i augusti så i snart tio år nu då..


  • Annamo­lly
    Äldre 3 Jan 17:56
    #27

    Jag tycker inte det ar speciellt konstigt att dom inte kallar sig for det eftersom ni inte ar gifta. Nar andra brukar saga det om min fastmans foraldrar sa brukar jag ratta dom ocksa, eftersom man ju inte ar svarforaldrar forran man ar gifta. (Det kanske blir lite mer patagligt eftersom jag bor i England, dar man kallar det "mother-in-law", vilket antyder att man ar slakt enligt lag, och det ar man ju inte om man inte ar gifta. Fast det ar nog inte alla som tar det sa bokstavligen, jag har en van som kallar sin sambos mamma det fast de ej ar gifta).

    Daremot maste jag saga att det var lite konstigt att dom blev sa chockade dar i vantrummet, men jag tror inte dom horde dig nar du sa att du skulle till lakaren, och da blev dom sa paffa nar dom sag dig att dom inte hann reagera ordentligt. Att dom sedan ringde och sa "sag till henne att inte skrammas sadar" tror jag var en sorts ursakt fran deras sida, alltsa att dom sjalv tyckte dom reagerade lite fanigt och vill skoja bort det. Att dom bjod in pa fika efterat verkar ocksa tyda pa det.

    Jag tror inte du har nagot att oroa dej for. 


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Aniara­4
    Äldre 3 Jan 17:59
    #28

    Det är iofs tveksamt om TS läser i tråden så här 6½ år senare, men jag tyckte också det var en konstig reaktion, särskilt om hon hade sagt innan att hon skulle komma förbi.

  • Annamo­lly
    Äldre 3 Jan 18:01
    #29

    Hahaa men gud vad konstigt jag sag bara att det var en massa folk som hade skrivit i traden! Nej du har nog ratt i att hon inte laser svaret! 


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Plätti­s
    Äldre 3 Jan 18:15
    #30
    Juni 2012 skrev 2013-01-03 12:00:02 följande:
    Använder också begrepper svärmormor och svärmorfar, då jag själv inte har morföräldrarna i i livet, men maken har det.
    Jag gör också det, fast jag har hela den äldre generationen kvar i livet :) Svärmoster fungerar också bra tycker jag, och min sambos moster har inget emot att bli kallad det. Annars kallas hon bara för moster, men jag har ju egna, så då blir hon svärmoster.

    Mina svärföräldrar har varit mina svärföräldrar sedan vi blev tillsammans, mer eller mindre. Men då har det liksom varit klart redan från början att vi ska vara med varandra. Det finns ingen som får mig att må så bra som min karl, klart jag vill spendera livet med honom då! Han säger dock inte svärmor och svärfar till mina föräldrar, utan kallar dem vid namn.

    Rent praktiskt tror jag att den lite lösare användningen av "svärmor och svärfar" beror på att det inte är samma kultur nu som när uttrycken uppkom. Lite som att hindersprövningen fanns till för att se till att man kunde få barn tillsammans utan att de fick femton tår. Idag är det inte samma regler kring att göra barn heller. 
    Jag skulle kunna skriva massor om språkhistorien, men jag tror jag ska bromsa språknörden i mig lite :) 
  • Äldre 3 Jan 18:18
    #31

    Aldrig och kommer aldrig att göra det.

  • Äldre 3 Jan 18:24
    #32

    Jag började säga svärföräldrna , svåger.. osv.. när sambon hade friat, vet faktiskt inte varför men det känns bra.. :S. men pratar jag med dem så säger jag deras namn :)


  • Äldre 3 Jan 18:40
    #33

    det gick nog fort.. någon månad skulle jag tro.. och jag är "sörnahustun" säger svärfar. :) :P jag och min karl har vart ihop i 7 år och förlovad i 3. 

  • Äldre 3 Jan 18:42
    #34
    Juni 2012 skrev 2013-01-03 12:00:02 följande:
    Använder också begrepper svärmormor och svärmorfar, då jag själv inte har morföräldrarna i i livet, men maken har det.
    har inte heller varkern mor eller farföräldrarna i livet. så jag kallar min sambos mormor för mormor. och farmor och farfar för det. :P oftast med deras efternamn efteråt så folk vet vem ja mena.. ex. mormor Persson
  • Äldre 3 Jan 23:16
    #35

    Jag säger EBS. Eventuellt Blivande Svåger/Svägerska/Svärmor/Svärfar. Funkar perfekt;)

Svar på tråden När sa ni svärmor/svärfar?