• MollyMolly

Ladycomp

Hej!

Tänkte höra med er som använder Ladycomp här, hur det funkar för er och hur länge ungefär som man kan ha den där apparaten, och hur säker den verkligen är...??

Jag funderar på att kanske skaffa en men man vill ju veta vad det är man köper om man säger så. Det är ganska mycket pengar också..

Ha de bra i sommar!

• Svar på tråden Ladycomp
  • MollyMolly

Aha det där lät smart. Tror jag får köra på det. Måste bara fixa med pengarna på kontot, vill inte för mycket där när dom ska dra.

Tur jag har som har dig sittandes här =)

• MollyMolly

Hej igen!

Nu är jag tillbaka, jag hoppas att ni också håller till här fortfarande..? =)

Jag hade ju i princip bestämmt mig för att beställa en Ladycomp så fort jag hade jobbat ihop lite mer pengar att leva för. Nu är det så att jag har fått ihop pengarna men inte beställt än...
    Jag har blivit lite kluven, kan man verkligen lita på ett sånt preventivmedel som Ladycompen?
    Det är väldigt få Barnmorskor som rekomenderar p-dator över huvudtaget å ännu mindre Ladycompen som inte finns att köpa i Sverige.
    Kan man då verkligen vara säker på att den är 99,3 % säker?
    Någon mer som har testat?
    Hur går det för Fru September som har haft den i ytterligare en månad nu? (hoppas du kollar in här snart!)

Hjälp mig gärna att reda ut hur jag ska göra med era tankar och åsikter runt preventivmedel och framför allt Ladycompen!!

Tack på förhand!

• Fru September-06

Hej igen, jag är kvar:)

Säker på att den är 99,3% säker kan man ju aldrig vara men det är vad man kommit fram till i tester. Men för vissa kanske den inte passar som p-medel alls? En del blir ju gravida trots p-piller, spriral eller annat så sålänge det inte finns något skydd som är 100-procentigt så finns ju alltid risken...

Skulle jag själv bli gravid nu är det ingen kris så jag är personligen inte så orolig för säkerheten. Men skulle det vara kris så skulle jag kanske komplettera med t ex kondom under lite fler dagar även om ladycompen visar att det är "säkert". Svårt att veta, kan tyvärr inte ge något råd:(

Det finns ju andra preventivmedel med större säkerhet som du ju också kan fundera över. P-spruta, p-stav osv. Har själv inte använt dessa men det finns andra trådar om det.

Jag har klarat mig ännu en månad nu ja:) Blir fler och fler gröna dagar ju längre tiden går.

Jag undrar också om det finns fler Ladycomp-användare här, vill gärna veta vad ni som använt den lite längre tycker om den!

• MollyMolly

Vad bra att du svarar så fort! :)

Om jag skulle bli gravid nu fast att jag använder något preventivmedel, så är det abort som gäller så jag vill verkligen se över alla möjligheter innan jag bestämmer mig för något.

P-stav, eller p-spruta innehåller ju hormoner och det vill jag verkligen inte ha i min kropp igen, då får kondom hellre duga. Just nu funkar det faktisk väldigt bra för oss, inga problem alls faktiskt, förutom att man så klart vill känna sin älskling och inte plast men det får vi bortse ifrån eftersom vi inte vill ha barn än.
    Får prata igenom detta med min pojkvän igen och så får vi se hur det blir.

Tack för allt stöd å alla bra svar!

• Fru September-06

Vill man inte ha något med hormoner så är det ju inte så många skydd att välja på tyvärr... p-dator, pessar eller kondom. Eller kombinationen p-dator/kondom som ju jag kör.

Prata igenom det och se hur ni vill göra. Lycka till!

• soffan80

lånar tråden lite
    Men är det nån som vet varför den inte säljs i Sverige och varför barnmorskor inte rekomendera den? (läste det av ts)

• pickolina

Hmm, ett alternativ till finns det ju -kopparspiral!

• MollyMolly

Jo, kopparspiral finns det att välja på med men jag vill hellst inte ha det på grund av att det påverkar kroppen det med, finns många som har fått problem av det också tyvärr....

• pickolina

MollyMolly - I know, min syster är en av dem.. Men eftersom "Fru September-06" glömde kopparspiral som ett hormonfritt alternativ/preventivmedel så ville jag nämna det bara.. :)

• MollyMolly

Okej =) Jo, kopparspiral är säkert bra för en del men inte alla. Just nu vill inte jag ha något som påverkar mig, men jag vill ju samtidigt inte bli gravid... Synd att det ska vara så svårt tycker jag..

• pickolina

MollyMolly - Håller med dig! Vill oxå undvika hormoner och är inte heller så pigg på kopparspiral (gick väldigt illa för min syster)... :( Pessar är uteslutet då medlet smakar apa vid orals*x har jag hört. Persona kan jag inte anv eftersom jag har för lång cykel. Ladycomp är dyr och verkar bökig och kondom känns ju inte så ekonomiskt eller upphetsande... Så, jag håller verkligen med dig, till 100%...

• MollyMolly

Då är vi i samma sits då Pickolina. Persona har jag för kort menscykel för och Ladycomp vet jag inte om jag vågar lita på + att den är dyr... Vad ska man göra egentligen?

Svar på tråden Ladycomp