Hur mycket i present?!
Ska på bröllop för första gången i juli, paret har önskat sig pengar till bröllopsresan.
Hur mycket är brukligt att ge?
Det är en av mina närmre vänner, och det är min sambo och jag som ska ge..
Ska på bröllop för första gången i juli, paret har önskat sig pengar till bröllopsresan.
Hur mycket är brukligt att ge?
Det är en av mina närmre vänner, och det är min sambo och jag som ska ge..
Mitt hjärta är hemma:
kanske beror på i vilken stad man bor isfl samt vilken stadsdel för här i GBG är studentlägenheter rätt dyra.
Våran lyx är bio,pizza,buffé och ev 2-hand grejer i bra kvalitet....nya saker brukar vi inte ha råd med inkl jeans för det får vi spara ihop 2mån till, skulle isfl vara nån liiiten grej på IKEA som en bunke/enkelt duschdraperi (nu sist). Lokaltrafikens åkkort också är rådyra här men ett krav för att man ens ska kunna ta sig till skolan/univ.
Okt2006,
Jag skrev att jag tycker att man skall ge 500 +uppat om det galler pengar, det tycker jag, MEN jag forvantar mig inte det av nagon, det ar bara vad jag lagger, som jag skrev tidigare, alla har vi rad olika
Det beror helt och håller på var gästen har för ekonomi. Tycker att det kan vara ok med 100kr också när det gäller vänner som studerar tex.
Vi önskar oss pengar till bröllopsresan och vet att vi får kanske 100 kr av någon och 2000 kr av någon annan, det är ok :)
Vi brukar alltid gå ihop ett gäng och ge gemensamt oavsett om det är pengar eller present, vi är många som studerar eller har sambo som studerar så brukar ge ca 200kr per person.
Mitt hjärta är hemma: Jag håller med June20 om att alla har det inte fett när man studerar, de "vardagligt" användbara studentrabatterna ex. gäller mest i just den staden som universitetet ligger i, jag bor själv 5 mil bort= kostsam pendling bara som ex. Men det är klart bor man fortfarande hemma ex, och tar ut fullt lån så kan jag ju hålla med om att man skulle ha det "bra" ställt, men så finns ju även vi som försöker klara oss på mindre för att slippa känna att man har dragit på sig ett enormt studielån när man väl är klar och ska ut och söka jobb.
Gåvor ger man från hjärtat!! Låt hjärtat tala och se till vad man har råd med. Ingen blir glad av att veta att sin bästa kompis ger så den inte har råd att leva själv.
För mig som brud är det ju så mycket viktigare att mina vänner delar min dag än att jag ska få en viss summa i present. Det är ju inte min gäster, utan jag som ska betala för festen!
Jag och min sambo var på en kompis bröllop och då vi själva inte hade så mycket pengar (arbetslösa) och resan kostade en del, så valde vi att ge ett bröllop-fotoalbum från nån smyckesaffär (var på rea, men var jättesnyggt)och en muffinsform då vi vet att bruden gillar att baka. Det blev inte så kostsamt, men ändå väldigt uppskattat fast brudparet önskade sig pengar...
Det jag ville säga var att det är upp till var och en vad man känner att man har råd med. Och har man som TS även hjälpt till med hår och musik så kan man gått lägga lite mindre på present och se hjälpen som en del av den utan att känna sig missunsam.
Själva har vi önskat oss hjälp av våra gäster och där klargjort att det är det enda vi vill ha från dem. Saker har vi så det räcker ändå och för oss är det mer värt att få filmning, fotografering, håret fixat m.m. än pengar eller saker på själva dagen!
Det är ju bra mycket dyrare att gå till proffs och fixa de sakerna och då hade vi inte haft råd till det bröllop som vi ville ha... Det blir ju som ett ekonomisk bidrag i förskott. Tacksamt för oss som ändå har en ansträngd budget.
Så TS. Det ni ger på själva dan kommer bruden minnas med glädje och ert ekonomiska bidrag, själva presenten, blir ett med många andra. Självklart uppskattat på alla sätt och vis. Men det är nog inte summan ni ger utan att ni ger efter er förmåga som betyder något!
Jag tänkte också på det med studenter. Min hyra på mitt studentrum i stockholm var 3400 kr (21kvm, låg ute i Kista) + tågkort för 600 för att ta sig in till stan och skolan. Då hada jag 2400 kvar/månad att äta och köpa kursböcker för...
Klart att det kan vara bättre än att vara arbetslös och inte ha nån inkoms alls, men jag har svårt att kalla det lyxigt...
Vi gav present i form av pengar till bröllopsresa på ett bröllop för 2 månader sedan... Vi gav 300 kr/par, växlade till Euro och köpte en fin papperspåse där vi la kuvert, solkräm, pocketbok och lite sånt där extra. Känns bättre att även ge en sak än bara ett kuvert...
Tumregel är väl att ge lika mkt som kuvertet kostar?
Andra presenter de fick var
Resväska med pengar (necessär?)
Sparbössa i form av flygplan med pengar
Blomvas, hög i glas, med blomma och guldtior.
Vinflaska med pengar surrat runt.
Bara fantasin sätter gränser...
Jag bara undrar hur har ni lyckats ta reda på vad kuvertpriset varit då?
Jag skulle aldrig ens våga fråga någon om vad det kostar! När man kanske diskuterar med ens mamma el tärna så kan det ju komma upp om att där med alla andra detalje om bröllopet men även om jag hade vart tärna så hade jag aldrig frågat en sådan sak. Men alla andra gäster då hur får dem reda på det?
Sitter ni och ringer upp/tittar på nätet vad ett kuvert kostar så ni vet vad ni ska lägga? om ni inte frågar direkt alltså....ja menar jag hade inte ens vågar fråga brudens mamma/tärna om dem ens visste siffran....känns väldigt ofint.
jag och min kille gav 700kr till en av mina vänner i sommras när dom gifte sig.
:)
Jag tycker att beror på din egna ekonomi, brudparets ekonomi samt hur mycket pengar de har lagt ner. Brukligt är väl kuvertavgiften och det kan ju variera. Jag skulle tycka att 250 kr per person är helt rimligt, i alla fall i våra kretsar. Vi har lyckats få till det jättebra med billig lokal, mat och mitt hår samt brudbukett. Musiken är helt gratis, samt alla som serverar. Det var, för oss, förutsättningen för att vi skulle kunna ha ett stort bröllop. Vi förväntar oss inga stora summor i kuverten.
jag har inte läst alla inlägg, så jag kanske skriver "dubbelt" nu..
vi gifter oss i sommar och har önskat oss pengar. vi vet att det är väldigt stora skillnader i våra gästers ekonomi och har försökt lösa detta med att skriva så här:
"Att ni sluter upp vid vår sida den dag vi gifter oss är en gåva större än allt annat. Skulle ni ändå vilja uppvakta med en present så tar vi med stor tacksamhet emot ett enkelt bidrag till vår kommande bröllopsresa.
Det är tanken som räknas! Därför kommer tärnan Xxxxx administrera över ett bankkonto och på bröllopsdagen lämnar hon över totalbeloppet samt en lista över de som lämat ett bidrag, så alla bidrag väger lika tungt!"
eftersom vi verkligen inte behöver några saker, så hoppas vi att folk känner att de kan ge i proportion till sin ekonomi efter att vi gjort det så att de kan skänka pengar utan att det behöver synas hur mycket.
någon påpekade för mig att det kanske finns gäster som VILL att vi ska veta vad de skänkt (stora summor), men då får de ju istället för att sätta in pengarna på kontot ge oss det separat.
hoppas detta kanske gav tips till någon!
Guuu vi har precis satt in 3000 kr på våran väns bankkonto! Lite mycket tycker jag också men men. ( obs detta är Italien och det verkar som om presenterna är lite mer generösa här)
Ciao!
jag har sprungit på rätt många bröllop och tycker att 250 kr/pers är lagom nivå, dvs 500 från sambon och mig. Presenten är ju INTE nån betalning för festen...det är faktiskt inte nån prestenttvång och åtminstone jag får lägga ut en och annan krona på resa dit, övernattning och liknande. Presenten är för mig en del av lyckönskningen.
Snål? Näe... jag vill verkligen inte ha dyrare presenter/bidrag själv.. skulle kännas girigt! Men det är väl olika kompiskretsar och dess traditioner som påverkar också.
Nu har jag inte läst alla inlägg, utan riktar mig direkt till TS.
Vad som är brukligt tycker jag är svårt att veta eftersom det beror så mycket på i vilka "kretsar" man rör sig. Det som är mycket för vissa är lite för andra och det är något jag tycker man borde både förstå och respektera.
Om jag och min blivande man skulle ge pengar tillsammans skulle det nog hamna på 500-600 kr, absolut inte mer.
Jag är lite chockad över att många förväntar sig att man ska ge så mycket i present. Jag tycker inte det känns kul att sätta in en viss summa på brudparets konto, det känns mer som en inträdesbiljett. Då vore det ärligare att ha festen delvis subskriberad - och avböja presenter och låta festavgiften blir presenten.
Om man nu måste önska pengar till bröllopsresan så tycker jag det var ett jättefint tips ovanför, där toastmaster tar emot pengarna och brudparet bara får veta total summa + givarnas namn.
Resonemanget om att fattig gäst kan ge mindre, gillar jag inte. Det innebär ju att man tycker att välbeställd gäst gott kan ge mer. Många bröllop blir ju ändå en dyr historia för gästerna. Inte sällan resa, övernattning, kläder - redan där några tusen.
Hm, tycker det har gott överstyr.
Vi gav 700kr/par och blommor... Själv har vi fått bröllopspresenter redan nu (vi ska gifta oss 22juli) från släktingar som kan inte komma till vart bröllop, 5000kr från hans morbro och 3000kr från hans moster etc... Jag tycker att det e jätte mycket... Tror att vi skulle aldrig ge så mycket... max. 500-1000kr.
Nu har jag inte läst alla inlägg men så här känner jag:
Min fästman och jag gifter oss i september. Vi har sagt att vi inte önskar oss några resenter, men däremot ett bidrag till vår kommande bröllopsresa.
Jag har funderat på vad folk kommer att ge - och jag tycker absolut inte att det finns något måste i vilken summa man ska ge! Alla måste se till vad de tycker är rimligt i förhållande till sin egen ekonomi!
För att säga någon mer konkret så kan jag väl säga att jag "räknar med" ett genomsnitt på 200 kronor per person även om jag själv har lagt 500 kronor i kuvertet till andra som har gift sig.
Som någon tidigare sa så skulle jag känna mig illa till mods om någon jag vet har en riktigt ansträngd ekonomi kommer och ger riktigt mycket så det viktigaste är att du ser till din egen situation och vad du har råd med.
Som brudpar är man lycklig över de som vill dela denna speciella dag med en! Oavsett om du ger 100 kronor eller 500 kronor!
Kolla hur stort Er ekonomi är och hur mycket ni har råd att ge brudparet. Man kan ge mellan 250:- och uppåt.